آغاز آزمایش بالینی داروهای درمانی کرونا

به گزارش مجله تور مالزی، به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی قانعی امروز در نشست خبری تولید کیت های ایران ساخت تشخیص بیماری کرونا، ماسک و داروهای درمانی این بیماری که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار گشت، گفت: ما خوشبختیم که با زیرساخت های کشور که طی چند سال اخیر که به وجود آمده، شرکت های دانش بنیان حوزه زیست فناوری به 600 شرکت رسیده است.

آغاز آزمایش بالینی داروهای درمانی کرونا

وی افزود: این زیرساخت ها می توانند در کمترین زمان ممکن وارد عرصه شوند و چالش های زیستی را حل کنند.

قانعی با بیان اینکه این شرکت ها توانسته اند قابلیت های خود را در خصوص ویروس کرونا نشان دهند، گفت: تولید کیت های تشخیص سریع ویروس کرونا یکی از این قابلیت های شرکت های دانش بنیان حوزه زیستی به شمار می رود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری بیان نمود: تا به امروز کیت های تشخیص کرونا که از چین به کشور وارد شده و توسط انستیتو پاستور به مرحله توزیع رسیده است، این کیت ها می توانند تا دو ماه پاسخگو باشند، از این رو شرکت های دانش بنیان درصدد تولید این کیت ها برآمدند.

وی افزود: ما در معاونت علمی با همکاری سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت فراخوانی را در راستای ارائه توانمندی های شرکت ها در حوزه تولید کیت های تشخیص سریع اعلام کردیم تا بتوانیم بلافاصله بعد از اتمام کیت های وارداتی، از کیت های داخلی استفاده کنیم.

قانعی بیان نمود: طی هفته اخیر 50 شرکت دانش بنیان برای تولید کیت های تشخیص سریع کرونا اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد 5 شرکت را انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: این شرکت ها باید در سریع ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت کیت ها را به تولید برسانند و از سوی دیگر کیت های تولیدی باید مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه امروز قراردادی با این شرکت ها منعقد می شود، گفت: این قرارداد منوط به توانمندی شرکت هاست تا بتوانند کیت های با کیفیت و مورد تأیید شده را به تولید انبوه برسانند و به بازار عرضه کنند.

وی در خصوص کیت های تشخیص سریع ویروس کرونا گفت: این کیت ها می توانند به سرعت فرد مبتلا را شناسایی کنند تا بلافاصله بعد از آن فرد قرنطینه شود و عامل انتقال به افراد دیگر نباشد.

قانعی در خصوص اقدامات در زمینه تولید دارو برای مبتلایان به ویروس کرونا گفت: شرکت ها درصدد هستند داروهایی را برای مبتلایان تولید کنند و از سوی دیگر کمترین ضرر را برای افراد داشته باشند.

ورود شرکت های دانش بنیان به آزمایشات بالینی داروی درمان ویروس کرونا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه دو شرکت دانش بنیان، دو دارو را در این راستا آماده کرده اند، گفت: در حال حاضر این دو شرکت بعد از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله آزمایشات بالینی دو دارو خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه باید حتماً مجوز کمیته اخلاق وزارت بهداشت برای تولید این دو دارو صادر شود، گفت: بعد از اخذ مجوز، کار تست های درمانی داروهای گیاهی برای درمان ویروس کرونا آغاز می شود؛ این داروها از گیاهان دارویی کم ضرر هستند که بهبود را تسریع می بخشند.

ورود شرکت های دانش بنیان به ساخت دارویی برای افراد دارای علائم ویروس کرونا

قانعی گفت: دو شرکت دیگر هم درصدد هستند موادی برای بینی و حلق افرادی که دارای علائم ویروس کرونا هستند را تولید کنند تا این مجاری تنفسی عاری از هر گونه ویروس از جمله کرونا شود. در حال حاضر باید مجوز این دارو نیز از سوی وزارت بهداشت صادر شود تا تست های آن آغاز و در صورت مثبت بودن، به تولید برسد.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، افرادی که دارای علائم خفیف هستند و هنوز تست کرونای آنها مثبت نشده، امکان استفاده از این دارو را خواهند داشت تا شانس ابتلا به ویروس کاهش یابد.

قانعی تأکید کرد: این داروها و کیت ها با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی به تولید خواهند رسید. اکنون برای دو داروی درمان و دو مواد دارویی از بین برنده ویروس تحقیقات آغاز شده و تیمی در این راستا تشکیل شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری شرح داد: به محض صدور مجوز، تا یکی دو روز آینده تست ها آغاز می شود و باید طوری آزمایش شوند که باکتری های مفید دهانی از بین نروند.

وی تأکید کرد: همواره باید این داروها تأییدیه بگیرند و در صورت مثبت شدن نتایج تأثیرگذاری شان تا یک ماه آینده به تولید انبوه برسند.

قانعی افزود: امیدواریم تا هفته آینده نتایج اولیه این داروها معین شود، در صورتی که سازمان غذا و دارو تأیید کند، به تولید خواهند رسید.

تولید واکسن کرونا نیاز به برنامه ریزی دارد

وی با بیان اینکه تولید واکسن نیاز به برنامه ریزی دارد، گفت: واکسن ها برای واکسینه شدن هستند و آن را به فرد سالم تزریق می کنند.

قانعی در خصوص واکسن کرونا گفت: باید کشور ببیند که چند درصد از افراد به این ویروس مبتلا می شوند یا درگیر این ویروس شده اند تا بر اساس آن اقدام به تولید واکسن کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه تولید چنین واکسن هایی سخت است، گفت: باید واکسنی تولید شود که بتواند افراد را در برابر کرونا واکسینه کند. باید دانش فنی تولید این واکسن را داشته باشیم اما در هر صورت تولید انبوه چنین واکسنی شدنی نیست.

وی افزود: برای تولید واکسن کرونا یک واکسنی باید ساخته شود که بر سارس و مرس غلبه کند که این کار سختی است.

وی ادامه داد: یک سال آنفلوانزا در کشور شدید شد، شرکت ها اقدام به تولید واکسن آنفلوانزا کردند اما سال بعد دیدیم که این آنفلوانزا در کشور شیوع کمتری داشته از این رو شرکت های تولیدکننده متضرر شدند.

به گفته قانعی، از این رو نیاز است که در تولید واکسن برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 804

به "آغاز آزمایش بالینی داروهای درمانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز آزمایش بالینی داروهای درمانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید