ایجاد پردیس های استانی در انتظار ابلاغ وزارت علوم، افتتاح 3 پردیس پارک در محدوده تهران

به گزارش مجله تور مالزی، سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 900 هسته فناور تحت نظارت این پارک در حال نزدیک شدن به مرحله تجاری سازی محصول هستند، گفت: برای تأسیس پردیس های استانی پارک در انتظار ابلاغ قوانین آن ها از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم هستیم و نخستین پردیس استانی پارک را در استان اصفهان افتتاح خواهیم کرد.

ایجاد پردیس های استانی در انتظار ابلاغ وزارت علوم، افتتاح 3 پردیس پارک در محدوده تهران

محمدجواد صدری مهر در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بالغ بر چهار هزار هسته فناور در 150 مرکز رشد تحت نظارت پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند، اظهار کرد: از این تعداد حدود 900 مجموعه مراحل رشد را پشت سر گذاشته اند و در مراحل نزدیک به تجاری سازی محصول قرار دارند.

وی ادامه داد: به طور خاص در تهران 16 مرکز رشد و حدود 900 هسته فناور فعال هستند و از این تعداد بالغ بر 300 هسته فناور به تجاری سازی محصولات خود نزدیک می شوند.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خودگردان بودن این پارک و عدم دریافت بودجه آن از دولت، شرح داد: پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً خودگردان است و درآمدهای پارک به وسیله تعامل با شرکت ها به وسیله سهام داری، مدل تقسیم درآمدی یا Revenue sharing و تعامل در قالب قراردادهای اجاره است.

صدری مهر با اشاره به اینکه از سه طریق فوق با شرکت های فناور زیرمجموعه پارک تعامل داریم، درباره مدل تقسیم درآمدی شرح داد: در این مدل درصدی از عوایدی که شرکت ها به وسیله انجام پروژه های فناورانه یا فروش محصول به دست می آورند، به پارک اختصاص پیدا می نماید و ما هم از این طریق شرکت ها را حمایت نموده و امکانات و سرمایه در اختیار آن ها قرار می دهیم.

استفاده از بودجه دولتی در پارک های فناوری، اقتصاد دانش بنیان را زیر سؤال می برد

وی با اشاره به اینکه مدل خودگردان اداره پارک سودآور نیز هست و در صورت سودآور نبودن مدل اقتصاد دانش بنیان زیر سؤال می رود، توضیح داد: یکی از نقدها ما به پارک های دولتی این است که از دولت بودجه دریافت می نمایند. پول حاصل از فروش نفت برای عرصه فناوری و اقتصاد دانش بنیان سم و نوعی نقض غرض است.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه شرکت های تحت نظر این پارک بر چه اولویت های تحقیقاتی متمرکز شده اند، اظهار کرد: متأسفانه مدتی در کار پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی وقفه وجود داشت، اما به طور کلی حوزه های فعالیت خاصی برای شرکت ها در نظر نگرفتیم، چرا که آن ها در بستر دانشگاه رشد می نمایند.

صدری مهر با بیان اینکه مراکز رشد بر اساس مزیت های منطقه ای فعالیت می نمایند، توضیح داد: به عنوان مثال فعالیت مرکز رشد در واحد ملایر به صنعت مبل و منبت، در تبریز به صنایع چرم، در سیرجان به صنایع معدنی و در گرگان به گیاهان زینتی معطوف شده است.

وی ادامه داد: بنابراین واحدها بر مبنای مزیت منطقه ای از کف رشد می نمایند و زمانی که اصطلاحاً به بلوغ فناوری هفت برسند، پیروز به ساخت نمونه اولیه محصول شده و از آنجا به بعد از حمایت های پارک علم و فناوری بهره مند می شوند. بر این اساس نسبت به همه موضوعات فناورانه کشور به پارک ورودی شرکت داریم.

فعالیت سراهای نوآوری به صورت موضوعی و بر اساس مزیت های منطقه ای

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سپس به سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اشاره نمود و در پاسخ به اینکه در سراهای نوآوری با چه مکانیسمی از توانمندی های دانشجویان یا سرانجام نامه های آن ها استفاده می گردد، یادآور شد: سرانجام نامه های دانشجویی نظام جدایی دارند و اساساً بحث فناوری را به سرانجام نامه وصل نمی کنیم و اصولاً ضرورتی ندارد که خروجی سرانجام نامه فناوری باشد.

صدری مهر اضافه نمود: در حوزه فناوری مدلی تحت عنوان سراهای نوآوری را در دانشگاه تعریف کردیم. سراهای نوآوری، سراهای موضوعی در هر واحد هستند که نسبت به مزیت منطقه تعریف شده اند و نسبت به آن موضوع، اکوسیستم فناوری را هم تعریف کردیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در ملایر که سرای نوآوری مرتبط با صنایع مبل و منبت راه اندازی شده، اعضای هیئت علمی دانشگاه مرتبط با این موضوعات هم حضور دارند؛ ضمن آن که نمایندگان چهار هزار و 500 کارخانه و صنفی از بازار را به داخل دانشگاه آوردیم. بنابراین مجموعه کاملی از دانشگاه، صنعت و بازار به عنوان منتورهای سراهای نوآوری در کنار هم قرار گرفته اند.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه نمود: از طرفی دانشگاه امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی خودش را به سرای نوآوری آورده است.

صدری مهر گفت: پنج سرای نوآوری مبل و منبت در ملایر، گیاهان زینتی در گرگان، پسته در رفسنجان، چرم در تبریز و سرای نوآوری معدن در سیرجان راه اندازی شده، همچنین به صورت متوالی درخواست برای راه اندازی سرای نوآوری داریم که در حال آنالیز آن ها هستیم.

در انتظار مجوز دفتر گسترش وزارت علوم برای تأسیس پردیس های استانی پارک

وی با بیان اینکه مجوز و موافقت اصولی را برای تأسیس پردیس های استانی پارک داریم و مشغول مذاکره با شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اخذ مجوز راه اندازی پردیس های استانی پارک هستیم، تأکید کرد: قصد داریم در هر استان یک پردیس پارک داشته باشیم؛ زیرا گستره دانشگاه آزاد اسلامی به پردیس های پارک علم و فناوری احتیاج دارد.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیش بینی کردیم در هشت استان پردیس پارک علم و فناوری را راه اندازی کنیم، گفت: فضا و امکانات لازم را هم به پردیس ها اختصاص دادیم و حتی برخی شرکت ها را مستقر کردیم.

صدری مهر اضافه نمود: در صورت ابلاغ قوانین پردیس ها از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم می توانیم بر طبق آن ها پردیس ها را راه اندازی کنیم و نخستین پردیس استانی پارک علم و فناوری را در استان اصفهان راه اندازی خواهیم کرد که زیرساخت های آن تکمیل شده است.

افتتاح سه پردیس پارک در محدوده شهر تهران در امسال/از نظر فنی مجوز فناور برای شرکت ها کفایت می نماید

وی گفت: پیش بینی کردیم سه پردیس پارک را در محدوده غرب، شرق و جنوب شهر تهران با استفاده از فضاهای دانشگاهی موجود، در امسال افتتاح کنیم.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه شرکت های این پارک از مجوز دانش بنیانی برخوردار هستند یا خیر، توضیح داد: دانش بنیان بودن معافیت هایی به شرکت ها می دهد. این در حالی است که پارک های علم و فناوری مجوزی تحت عنوان مجوز فناور (از طرف وزارت علوم) به شرکت ها می دهند که معافیت هایی شبیه به معافیت های دانش بنیان در اختیار آن ها می گذارد؛ بنابراین قالب شرکت هایی که با پارک در ارتباطند، تمایل چندانی به دریافت مجوز دانش بنیان ندارند.

صدری مهر در پاسخ به اینکه آیا عدم دریافت مجوز دانش بنیان برای شرکت ها محدودیتی ایجاد می نماید یا خیر، گفت: تعارض بین مجوز فناور و مجوز دانش بنیان، دوگانگی ای است که در زیست بوم فناوری کشور وجود دارد.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در شورای ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هسته های فناور و فناوری آن ها را احصاء می کنیم و با توجه به آن که در برخورد با این موضوع حساس هستیم، از نظر ما داشتن مجوز فناور برای شرکت ها کفایت می نماید و چندان احتیاجی به مجوز دانش بنیانی نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 514

به "ایجاد پردیس های استانی در انتظار ابلاغ وزارت علوم، افتتاح 3 پردیس پارک در محدوده تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد پردیس های استانی در انتظار ابلاغ وزارت علوم، افتتاح 3 پردیس پارک در محدوده تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید