ایران می توانست طبق قرارداد از پاکستان شکایت کند، اما...

به گزارش مجله تور مالزی، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به گزارش خبرگزاری دانشجو با عنوان رویای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه/ وزارت نفت همچنان خواب است توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

ایران می توانست طبق قرارداد از پاکستان شکایت کند، اما...

به گزارش شانا، در متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش این خبرگزاری که 24 آذرماه 1399 منتشرشده، آمده است:

خبرگزاری دانشجو در تاریخ 99.9.24 گزارشی با عنوان رؤیای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه/ وزارت نفت همچنان خواب است منتشر کرد که غالب مطالب آن بر مفروضه ها، اطلاعات و تحلیل های غلط راسخ است. به نظر می رسد این گزارش چیزی جز تکرار نقدهای غیرکارشناسی و بدون پشتوانه بعضی رسانه ها در طول یک سال اخیر نیست که بارها توسط وزارت نفت پاسخ داده شده است، اما ظاهراً نویسنده گزارش بدون توجه به توضیحات و پاسخ های شفاف وزارت نفت مجدداً به طرح مطالب غیرواقع بینانه خود اقدام نموده است. اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با وجود پاسخگویی چندباره به این ادعاها و جریان سازی های سیاسی و غیرکارشناسی، با هدف تنویر افکار مخاطبان این سایت خبری و دست اندرکاران و نویسندگان آن، ارائه توضیحات زیر را ضروری می داند.

ابتدا این نکته تأکید و اصلاح می گردد که بازار گاز بنا بر ادعای گزارش نویس خبرگزاری دانشجو فقط منطقه ای نیست و تجارت گاز به صورت ال ان جی، بخش قابل توجهی از بازار گاز را در سطح بین المللی در بردارد. یکی از افتخارات عظیم صنعت نفت در دولت های یازدهم و دوازدهم، افزایش فراوری گاز در میدان های نفت و گاز کشور است که هم اکنون به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است. این مقدار حدود دو برابر فراوری روزانه گاز در سال 1392 است. فراوری گاز در میدان گازی پارس جنوبی که بخش اعظم فراوری گاز کشور در آن انجام می گردد از حدود 280 میلیون مترمکعب در روز در سال 92 با افزایش دو نیم برابری به حدود 750 مترمکعب در سال 99 رسیده است.

با این مقدار فراوری هم اکنون 95 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و در حالی که در سال 92 حدود 14 هزار روستا گازدار بودند، هم اکنون حدود 32 هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل هستند. علاوه بر برخورداری مردم از نعمت گاز، هم اکنون بیش از 80 درصد مصرف نیروگاه ها از گاز طبیعی است و بخش اعظم صنایع کشور نیز گاز مصرف می نمایند که این هم منافع مالی برای کشور در پی داشته و هم سبب بهبود شرایط زیست محیطی کشور شده است، بنابراین، این فرض در گزارش خبرگزاری دانشجو که وزارت نفت همچنان خواب است، فرض اشتباه و غیرمنصفانه ای است. تمام هم وغم دست اندرکاران صنعت گاز کشور در سال های اخیر، تعادل در فراوری و مصرف گاز و پاسخگویی به احتیاج مصرفی گاز در کشور افزون بر تأمین گاز به کشورهای همجوار مانند ترکیه و عراق بوده است.

درباره صادرات گاز به کشور پاکستان که گزارش نویس خبرگزاری دانشجو مدعی توقف آن در دوران مدیریت بیژن زنگنه شده است، بارها تأکید شده که یکی از برنامه های راهبردی وزارت نفت در دولت یازدهم، عملیاتی کردن صادرات گاز به پاکستان بوده است و وزارت نفت در این زمینه در فاصله سال های 92 تا 95 بیشترین کوشش را برای اجرایی کردن و تشویق پاکستان به اجرای قرارداد منعقده میان ایران و پاکستان کرد. ایران طبق قرارداد منعقده سال 1388، موظف به انتقال گاز به نقطه صفر مرزی با پاکستان بود که در این زمینه با انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان ایران، تعهدات خود را انجام داد، اما طرف مقابل تحت تأثیر فشارهای سیاسی و همچنین بدعهدی، به تعهدات خود مبنی بر احداث تأسیسات دریافت گاز در خاک خود تا به امروز عمل ننموده است. ایران می توانست طبق قرارداد از طرف پاکستانی به دلیل عدم انجام تعهد به محاکم بین المللی شکایت کند، اما با هدف رعایت حسن همجواری و همچنین فراهم کردن زمینه اجرایی این قرارداد در سال های بعد، از این حق خود تا به امروز گذشته است و به وسیله مذاکره کار را دنبال می نماید.

در خصوص صادرات گاز به افغانستان برخلاف ادعای گزارش نویس خبرگزاری دانشجو که مدعی است ایران گزینه دوم تأمین گاز افغانستان است، تأکید می گردد که ایران به لحاظ مالی، جغرافیایی و امنیتی، گزینه اول تأمین گاز افغانستان است، اما این مهم به دلایل مختلف از جمله تداوم بی ثباتی در این کشور و شرایط نامطلوب مالی، با مسائل جدی روبرو است. با وجود این، تأکید می گردد جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی سیاست راهبردی انتقال گاز به کشور همسایه افغانستان را با فراهم شدن شرایط سیاسی و مالی دنبال می نماید.

در زمینه همکاری های گازی ایران و ترکمنستان، یادآور می گردد که ایران با در نظر دریافت منافع مالی و حتی امنیتی خود، مناسبات گازی با ترکمنستان را پیش برده و همچنان براساس منافع دوجانبه و اصل حسن همجواری به دنبال توسعه همکاری های گازی است. طرح این ادعا از سوی گزارش نویس خبرگزاری دانشجو که ایران وارد منازعه گازی با ترکمنستان شد یا به پرداخت 2 میلیارد دلار محکوم شد، ادعایی نادرست و برخلاف منافع ملی کشور است، زیرا موضوع پرداخت 2 میلیارد دلار صرفاً پول گاز دریافتی از ترکمنستان بوده و با توجه به بدعهدی این کشور و چند نوبت قطع گاز در زمستان سال های قبل و تقاضای افزایش قیمت و در عین حال کیفیت پایین گاز تحویلی به ایران منجر به طرح دعوی طبق قرارداد شد که با پیگیری اجرا شده حقوق کشور در این قرارداد استیفا شد. خوشبختانه با اتصال مناطق شمال و شمال شرق کشور به شبکه سراسری گاز، امکان برخورداری بی دغدغه و پایدار این مناطق از گاز حتی در فصول سرد سال فراهم و از باج خواهی و بدعهدی ترکمنستان جلوگیری شده است.

در زمینه سوآپ گاز به نخجوان و تحرکات ترکیه و آذربایجان تأکید می گردد که ایران همچنان منبع اصلی و اولیه گاز برای این جمهوری است و تحرکات اعلامی بیشتر جنبه سیاسی و شعاری دارد. قرار نیست در مقابل این تحرکات سیاسی و رسانه ای ایران طرح ها و برنامه های خود را علنی کند تا زمینه برای فعال شدن دشمنان در مقابل این برنامه گردد.

در زمینه صادرات گاز به ترکیه یادآور می گردد که قرارداد صادرات گاز به این کشور تا سال 2025 ادامه دارد و هم اکنون مذاکرات اولیه برای تمدید این قرارداد با شرایط جدید که برای هر قراردادی و هر کشوری طبیعی است شروع شده است. طرح این ادعای ساده اندیشانه که با قطع انتقال گاز به ترکیه در ماه های گذشته، 2 میلیارد دلار به کشور زیان وارد شد نیز ادعایی غیرکارشناسی است.

در خصوص صادرات گاز به عراق نیز تأکید می گردد که امکان صادرات روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز در قالب دو خط لوله عملیاتی شده است که البته به دلیل تحریم های آمریکا، انتقال پول آن به سختی صورت می گیرد و در روزهای اخیر نیز کوشش هایی برای بازگشت وجوه آن صورت گرفت. طرح انتقال گاز به عراق با توجه به احتیاج مبرم این کشور به فراوری برق، طرحی راهبردی است که در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام گرفت، هرچند آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه به دنبال قطع این مناسبات هستند، اما با وجود همه تحرکات، فرایند انتقال گاز به عراق ادامه داشته و در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در خاتمه یادآور می گردد که وزارت نفت تحت تأثیر فشارها و تحریم های خارجی، برنامه های راهبردی خود را در زمینه فراوری و توزیع گاز در داخل و صادرات گاز دنبال نموده و در این زمینه مرعوب فشارها و تنگ نظری های سیاسی و رسانه ای داخلی و همچنین محدودیت های خارجی نشده و نمی گردد. به طور طبیعی وزارت نفت طرح های زیادی را در حوزه صادرات نفت و گاز دنبال می نماید که با توجه به شرایط جنگ تمام عیار مالی علیه ایران، این طرح ها به صورت ویژه پیگیری می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1380

به "ایران می توانست طبق قرارداد از پاکستان شکایت کند، اما..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران می توانست طبق قرارداد از پاکستان شکایت کند، اما..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید