اینستکس با وجود تهدیدات آمریکا کارا نخواهد بود

به گزارش مجله تور مالزی، خبرنگاران، گروه بین الملل: ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز آدینه هشدار داد که ایران و آمریکا تنها یک ماه فرصت دارند تا طرح پاریس برای زنده نگه داشتن برجام را اجرایی نمایند. طرح فرانسه برای برجام تاکنون موفقیتی نداشته و این بستگی به ایران و آمریکا دارد که این طرح را زنده نگه دارند.

اینستکس با وجود تهدیدات آمریکا کارا نخواهد بود

لودریان هشدار داد تا قبل از اینکه ایران فعالیت های هسته ای خود را تشدید کند، واشنگتن و تهران تنها یک ماه فرصت داشتند با هم برای کاهش تنش ها در خاورمیانه مذاکره نمایند.

وزیر خارجه فرانسه در جمع قانونگذاران فرانسه گفته بود: اگرچه ابتکار ماکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه نداشته است اما با توجه به اینکه ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش ها در منطقه ندارند.

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با مارک فینو دیپلمات فرانسوی و محقق حوزه های تروریسم، خاورمیانه، کنترل تسلیحات، امنیت اروپا، حقوق بشر تنظیم کرده که در ادامه می آید.

مارک فینو دیپلمات سابق فرانسوی که از سال 2004 تا 2013 در مرکز سیاست امنیتی ژنو (GCSP) فعالیت کرده است، اکنون یک عضو اجرایی این سازمان است. وی در حال حاضر فعالیت های مربوط به گسترش تسلیحات را رهبری می نماید. وی سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه بوده است.

*ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز آدینه هشدار داد ایران و آمریکا تنها یک ماه فرصت دارند تا طرح پاریس برای زنده نگه داشتن برجام را اجرایی نمایند. آیا اساساً فرانسه در صندلی هشدار دادن برای حفظ برجامی که خود اروپایی ها به تعهداتشان عمل نکردند هست؟

برای متقاعد کردن تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمان لازم بوده و این امر همواره سخت بوده است. اما از آنجایی که تاکنون هیچ جایگزینی برای پیشنهادات فرانسه جهت میانجیگری برای نجات برجام وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که از ابتکار عمل فرانسه توسط اتحادیه اروپا حمایت گردد.

*آیا این هشدار به معنای نوعی شکست در کوششهای دیپلماتیک فرانسه برای میانجیگری بین ایران و آمریکاست؟

کوشش های فرانسه ادامه دارد، بنابراین ممکن است زود باشد که فرض کنیم این کوشش ها با شکست روبرو شده اند. اما مخالفت ایالات متحده، چنین کوششهایی را به چالشی سخت تبدیل می نماید.

*ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات برجامی انجام خواهد داد. چرا اروپا کوشش جدی برای حفظ برجام انجام نمی دهد و فقط روزانه اعلام می نمایند که فلان کشور هم به اینستکس پیوسته است ولی در عمل چیزی رخ نمی دهد؟

مکانیسم اینستکس همواره به عنوان قدمی محدود برای تسهیل تجارت کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه تاکنون تمام تعهدات خود در برجام را رعایت کرده اند و از ادامه تحریم های ایالات متحده امریکا که بر شرکت های آنها که مایل به تجارت با ایران هستند اعمال می گردد نیز تأسف می خورند.

*آیا به نظر شما مکانیسم اینستکس با توجه به هشدارهای امریکا در مورد تحریم شرکتهایی که با آن کار نمایند، عملیاتی خواهد شد و نیازهای ایران را برآورده خواهد نمود؟

مکانیسم اینستکس اکنون عملیاتی شده است اما دامنه محدودی دارد. با توجه به تحریم های ایالات متحده امریکا در مناطق دیگر، شرکت های اروپایی ممکن است از اثر تحریم های ثانویه منع شوند و به احتمال زیاد منافع خود را در بازار آمریکا فدا نمی نمایند اگر در ایران با ریسک کمتری روبرو باشند. اتحادیه اروپا می تواند بعضی از حمایت های قانونی را ارائه دهد، اما تصمیمات نهایی توسط شرکت ها گرفته می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 448

به "اینستکس با وجود تهدیدات آمریکا کارا نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینستکس با وجود تهدیدات آمریکا کارا نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید