حمایت آمریکا از صدام و تسلیحات شیمیایی رژیم بعث عراق

به گزارش مجله تور مالزی، اسناد طبقه بندی امنیت ملی آمریکا نشان می دهند این کشور در زمان جنگ میان ایران و عراق، به شکل گسترده ای از استفاده صدام از تسلیحات شیمیایی علیه ایران حمایت نموده است.

حمایت آمریکا از صدام و تسلیحات شیمیایی رژیم بعث عراق

به گزارش خبرنگاران از مهر، آرشیو اسناد امنیتی آمریکا واقع در دانشگاه جورج واشنگتن پاره ای از اسناد طبقه بندی شده در مورد روابط میان آمریکا و صدام در دهه هشتاد میلادی را منتشر نموده که در بر گیرنده مباحثی همچون بازسازی و اصلاحات در روابط میان واشنگتن و بغداد از سال 1967 است.

این اسناد نشان می دهند که در زمان حمله صدام به ایران، وی به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای دور برد بوده که چنین تسلیحاتی احتمالاً قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داشته است.

این اسناد همچنین نشان دهنده اعطای پناهندگی سازمان یافته به گروه های تروریستی، نقض فاحش حقوق بشر علیه شهروندان عراقی و همچنین استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط رژیم بعث علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی است.

همچنین اسناد طبقه بندی شده نشان می دهند که دولت وقت آمریکا در راستای حصول اطمینان از شکست قطعی ایران در جنگ با عراق، از تمامی موارد موجود در اسناد چشم پوشی نموده و در راستای تحکیم روابط میان واشنگتن و رژیم بعث، در تاریخ 20 دسامبر سال 1983، دونالد رامسفلد را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده به عراق اعزام نموده است.

همچنین در اسناد طبقه بندی شده مذکور، به حمایت دولت رونالد ریگان از رژیم صدام اشاره شده که علیرغم علم به استفاده گسترده از تسلیحات شیمیایی توسط عراق، رئیس دولت وقت آمریکا شخصاً ترجیح داده از وی حمایت نموده و دلیل این حمایت نیز سه موضوع اصلی بوده است: حفظ و اطمینان از دسترسی آمریکا به منابع نفتی عراق، توسعه توانایی آمریکا در قدرت نمایی در منطقه و همچنین حمایت از متحدین محلی واشنگتن در خاورمیانه در برابر تهدیدات داخلی و خارجی.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1486

به "حمایت آمریکا از صدام و تسلیحات شیمیایی رژیم بعث عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت آمریکا از صدام و تسلیحات شیمیایی رژیم بعث عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید