خانه نشینی کارگران کارخانه چدن خوسف ، چینی ها کارخانه را تعطیل کردند

به گزارش مجله تور مالزی، روزها گذشت، اما کرونا همچنان باقی است و زندگی روی سخت خود را بیشتر نشان می دهد. به دلیل شیوع کرونا در خانه بیکار نشسته ایم این درد دل کارگران کارخانه چدن خوسف است که از زمان شیوع کرونا خانه نشین شده اند. کارخانه چدن خوسف که از زمان کلنگ خوردن پروژه اش چراغ امید جامعه کارگری شهر کم جمعیت خوسف بوده حالا با تصمیم مالکان چینی کارخانه تعطیل است.

خانه نشینی کارگران کارخانه چدن خوسف ، چینی ها کارخانه را تعطیل کردند

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران جوان، این در حالیست که بخش فراوری به طورکامل از تعطیلی های اجباری دوره شیوع کرونا معاف بوده است.

ایوبی که از کارگران جوان و تازه ازدواج نموده کارخانه است، گفت: با قسط و قرض وسایل خانه را برای زندگی جدیدم مهیا کردم. الان ماهیانه تعداد زیادی قسط وام، اجاره خانه و خرجی خانواده را تامین کنم. برای پرداخت اقساطم مجبور شدم وام یک میلیون تومانی دولت را بگیرم.

برای گذران زندگی خود چند روزی هم بنایی نموده است، اما با تداوم تعطیلی کارخانه همچنان با مسائل معیشتی روبرو است.

ایوبی با گلایه افزود: در روز کارگر ما را حمایت نموده اند! نصف حقوق اسفندماه 98 را کسر و برای بیمه ما پرداخت نموده اند.

او با اشاره به این که برای بیمه بیکاری ثبت نام نموده است، افزود: به نظر می رسد 25 درصد از حقوق کارگران را کارفرما به دلیل ضرر و زیان از حقوق کارگران برداشت می نماید. این درحالیست که کارخانه قبلا هم تعطیلی داشته و برای 45 روز 380 هزار تومان از حقوق ما کسر نموده اند.

خانه نشینی به امید کار در کارخانه

حسینی یکی دیگر از کارگران کارخانه چدن است که از 6 ماه پیش در کارخانه، مشغول به کار شده بود.

این کارگر با گلایه از بیکاری و خانه نشینی گفت: امیدواریم هرچه زودتر کارخانه دوباره آغاز به کار کند، چراکه هم اکنون حدود 300کارگر کارخانه چدن خانه نشین شده اند.

او با اشاره به این که هم اکنون کرونا؛ بحران بیکاری را به بار آورده است، خواهان اقدام مسئولان برای بازگشایی مجدد کارخانه با رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

میری هم از کارگران کارخانه چدن خوسف که از شرایط به وجود آمده برای تعطیلی کارخانه ناراضی است، افزود: کارخانه چدن دو ماهی هست که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. کارگران کارخانه همه بیکار شده اند.

او گفت: در خانه بیکار نشسته ام و منتظر بازگشایی کارخانه ام، امیدواریم از کارگر برای فراوری بیشتر حمایت گردد.

میری افزود: هم اکنون کارخانه چدن خوسف تعطیل است، نیروها و کارگران چینی مقیم خوسف به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهر مستقر هستند و به کشور خود باز نگشته اند.

کارخانه چدن هنوز راه نیفتاده است!

داود شهرکی، رئیس صنعت معدن وتجارت خراسان جنوبی در مورد تعطیلی کارخانه چدن گفت: کارخانه چدن خوسف هنوز آغاز به کارننموده است. در واقع اصلا فعال نبوده که بخواهد تعطیل گردد.

او با اشاره به این که این کارخانه هنوز در مرحله احداث و تست و نصب دستگاه هاست، افزود: خط گاز کارخانه هنوز فعال نشده است و شهرک، گاز کارخانه را تامین می نماید.

شهرکی اظهارکرد: هر زمان کارخانه فعالیتش را آغاز کند اعلام می کنیم و افتتاحیه خواهیم داشت، کارخانه حتی یک کیلو چدن فراوری ننموده است.

رئیس صنعت معدن و تجارت استان افزود: تعطیلی فعلی کارخانه تقصیر ما نیست بلکه به دلیل فراخوان چینی مبنی بر تعطیل کردن کارخانه برای جلوگیری از شیوع کرونا است، کارخانه چدن خوسف اصلا کارگری ندارد و کارگران فعلی کارخانه نیروی فراوری نیستند بلکه نیروی احداث کارخانه هستند.

تعطیلی کارخانه تا 2 ماه دیگر

جعفری، مدیرداخلی کارخانه چدن خوسف با بیان این که به دلیل شیوع بیماری کرونا مهندسان چینی در بازگشایی مجدد کارخانه ریسک نمی نمایند، گفت: نزدیک به دو ماه است که کارگران بیکارند.

او با اشاره به این که سرمایه گذار خارجی شرایطش با فراورینماینده و سرمایه گذار داخلی فرق می نماید و احتیاج به حمایت های خاصی دارد، افزود: هم اکنون با توجه به لغو شدن قرارداد، 90 نیروی چینی داخل کارخانه هستند و خواهان نیامدن کارگران ایرانی تا سفید شدن شرایط شده اند.

جعفری افزود: در اواسط بهمن ماه 98 فاز اول کارخانه به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و اکنون 5 هزار تن شمش چدن داخل کارخانه موجود است.

مدیر داخلی کارخانه چدن خوسف با گلایه از این که هنوز زیرساخت های شرکت چدن مانند گازرسانی آماده نشده است، گفت: اکنون کارخانه با 236 نفر نیرو و 3 یا 4 هزار تن مواد دپو دو ماه است که خوابیده است.

او ادامه داد: تصمیم بر این شده تا دو ماه آینده همزمان با بهتر شدن اوضاع کرونایی، کارخانه فعالیت خود را آغاز کند.

جعفریبیان کرد: کارگران برای بیمه بیکاری در سامانه ثبت نام نموده اند ولی هنوز خبری از پرداخت بیمه بیکاری نیست، تمامی حقوق، پاداش، سنوات و عیدی کارگران در مدت فعالیت آنها پرداخت شده است.

مدیر داخلی کارخانه چدن خوسف در زمینه اعتراض کارگران از پرداخت حقوق شان در ایام کرونا گفت: حقوق کارگران بر اساس کارکرد آنها پرداخت شده است. کارگران معترض می توانند با درخواست از حسابداری شرکت، از کارکرد خود آگاه شوند.

چه باید کرد؟

کارگران چدن خوسف چه به قول رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی کارگر احداث باشند چه به قول خودشان کارگر فراوری، در کارخانه به قول رئیس سازمان صنعت یک کیلو چدن فراوری نشده باشد یا به قول مدیر داخلی کارخانه پنج هزار تن چدن فراوری شده باشد، فرقی نمی نماید؛ کارگران برای گذران زندگی احتیاجمند درآمد یا یاری هستند.

شاید قانونی نتوان چینی ها را مجبور به آغاز فراوری کرد اما راه تعامل، مذاکره و تشویق برای بازگشایی کارخانه بسته نیست. هر یک روز که کارخانه زودتر باز گردد، پیامدهای مالی و اجتماعی تعطیلی کمتر خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 959

به "خانه نشینی کارگران کارخانه چدن خوسف ، چینی ها کارخانه را تعطیل کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه نشینی کارگران کارخانه چدن خوسف ، چینی ها کارخانه را تعطیل کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید