خبرنگاران نگاهی به برنامه های دانشگاه های اصفهان در خاتمه سال تحصیلی

به گزارش مجله تور مالزی، اصفهان - خبرنگاران - این روزها به خاتمه سال تحصیلی دانشگاه های استان اصفهان نزدیک می شویم و با توجه به شرایط کرونایی هر یک از این مراکز علمی برنامه ای را برای برگزاری کلاس ها و امتحانات خاتمه ترم اعلام نموده اند.

خبرنگاران نگاهی به برنامه های دانشگاه های اصفهان در خاتمه سال تحصیلی

کلاس های حضوری درس همه دانشگاه های اصفهان از روز یکشنبه چهارم اسفند بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا تعطیل اعلام شد اما فرایند آموزشی و پژوهشی در آنها متوقف نشد.

با وجود همه مسائل و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت، هر دانشگاه با توجه به زیرساخت ها و امکانات موجود، کلاس های درسی را بصورت غیر حضوری و مجازی به وسیله سامانه های مختلف برگزار کرد و محتواهای آموزشی دروس نظری به دانشجویان ارائه شد و استادان به وسیله شبکه های ارتباطی به تدریس و ارزیابی دانشجویان پرداختند.

به گفته علی اکبر صفوی، رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، بیش از 70 درصد دانشجویان از آموزش های مجازی بهره مند شدند.

با این حال، مسأله بازگشایی مجدد کلاس های درس، معین تکلیف واحدهای عملی و آزمایشگاهی دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی و چگونگی برگزاری امتحانات انتها ترم مورد ابهام بود تا اینکه رییس جمهوری روز بیست و هفتم اردیبهشت در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا خبر از بازگشایی دانشگاه ها از روز شنبه هفدهم خرداد داد و تاکید نمود که فعالیت این مراکز به غیر از دانشگاه های پزشکی، شامل کارگاه ها، آزمایشگاه ها، امتحانات انتها ترم و سایر مورد لازم، آغاز گردد.

با توجه به این مصوبه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توصیه هایی را برای پذیرش دانشجویان از هفدهم خردادماه به دانشگاه ها ارسال و تاکید نمود که دانشگاه ها و خوابگاه ها بر اساس امکانات و شرایط با رعایت دستورهای بهداشتی از این تاریخ آماده حضور دانشجویان می شوند.

به گفته مسوولان وزارت علوم، در صورتیکه دانشگاه و استاد تشخیص دهند که ضرورتی به برگزاری کلاس یا آزمون حضوری نیست، حضور دانشجویان در دانشگاه الزامی نمی باشد.

با توجه به مصوبه های جدید ستاد ملی مدیریت کرونا، بیشتر دانشگاه های استان اصفهان برنامه های خود را برای انتها ترم تحصیلی و برگزاری امتحانات معین نموده اند هرچند هنوز تعدادی از آنها اطلاعیه قطعی و نهایی درباره آن صادر نکردند.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه از اسفند پارسال و بدنبال تعطیلی کلاس های درس حضوری، عمده درس ها در این دانشگاه بصورت مجازی ارایه شد، گفت: سه هفته نیز به این ترم تحصیلی اضافه شد.

یوسف شاقول با بیان اینکه نحوه تدریس دروس نظری بصورت مجازی ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: مساله ای که وجود دارد نحوه برگزاری امتحانات انتها ترم است که این موضوع در حال آنالیز نهایی بوده و به محض تصمیم گیری قطعی درباره آن اطلاع رسانی می گردد.

وی ادامه داد: جهت گیری و توصیه کلی ما این است که امتحانات انتها ترم نیز تا جای ممکن به صورت غیر حضوری برگزار گردد و استادان، دانشجویان را با توجه به فعالیت در کلاس های مجازی و تحقیقات ارزیابی نمایند مگر در موارد خاص که استاد یا گروه آموزشی تشخیص دهند که آزمون های انتها ترم باید حتما بصورت حضوری برگزار گردد.

شاقول با بیان اینکه به احتمال زیاد خوابگاه های دانشگاه اصفهان نیز بازگشایی نخواهد شد، گفت: کلاس های درسی مجازی این دانشگاه تا چهارم تیر سال جاری ادامه دارد.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان درباره دروس عملی و آزمایشگاهی شرح داد: در برنامه ریزی های اولیه مقرر شد این کلاس ها بصورت فشرده برگزار گردد که در حال رایزنی و آنالیز نهایی برای چگونگی برگزاری آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه از هفدهم خرداد کلاس حضوری دروس نظری در دانشگاه اصفهان برگزار نمی گردد، اضافه کرد: درباره چگونگی امتحانات انتها ترم تا یک هفته آینده اطلاع رسانی می گردد.

دانشگاه اصفهان با 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی، یکی از دانشگاه های جامع و برتر کشور است. به طور معمول، امتحانات انتها نیمه دوم تحصیلی این دانشگاه در نیمه دوم خرداد برگزار می شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: کلاس های عملی و آزمایشگاهی در این دانشگاه برای جلوگیری از تراکم دانشجو به 2 دسته تقسیم شدند و بصورت فشرده از هفدهم خرداد تا انتها تیر و از اول مرداد تا پانزدهم شهریور با رعایت دستورهای بهداشتی برگزار می شوند.

محمد رضا صبری با بیان اینکه خوابگاه های این دانشگاه با 50 درصد ظرفیت از هفدهم خرداد بازگشایی می گردد، اضافه کرد: کلاس های مجازی دانشگاه تا انتها خرداد و امتحانات انتها ترم از پانزدهم تیر تا انتها مرداد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امتحانات دروس عملی و آزمایشگاهی تا پانزدهم شهریور برگزار می گردد، توضیح داد: آزمون های آنلاین و مجازی فقط برای دوره های تحصیلات تکمیلی و منوط به موافقت گروه و دانشکده برگزار می گردد و برای سایر موارد و دروس نظری مقطع کارشناسی بصورت حضوری است.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود 10 هزار دانشجو و 800 عضو هیات علمی است که با 11 دانشکده و 47 مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه های علوم پزشکی برتر کشور بشمار می آید.

هیات رییسه دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام نمود که امکان حضور کلیه دانشجویان در دانشگاه در صورت رعایت دستورهای بهداشتی از هفدهم خرداد وجود دارد مشروط به اینکه احتیاج به اقامت در خوابگاه نداشته باشند و فقط امکان اسکان مجدد در خوابگاه ها و استفاده از فضا و امکانات آزمایشگاه ها برای دانشجویان مقطع دکترا که در مرحله پژوهشی هستند و دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 96 وجود دارد.

این دانشگاه اعلام نمود که آنالیز های لازم درباره زمان و نحوه برگزاری امتحانات انتها ترم و چگونگی تکمیل دروس عملی (کارگاهی یا آزمایشگاهی) در شورای آموزشی دانشگاه انجام و مصوبه های آن در روزهای پیش رو اطلاع رسانی می گردد.

زمان انتها کلاس های نظری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز یازدهم تیر (به جز دوره های کارشناسی ارشد الکترونیکی) و زمان حذف اضطراری دروس دوم و سوم تیر معین شده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود 10 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی دارد و به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور مطرح است.

درحالیکه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان هفته گذشته اعلام نمود که امتحانات انتها ترم آن بصورت حضوری برگزار خواهد شد اما روابط عمومی این دانشگاه امروز به خبرنگاران اعلام نمود که نحوه برگزاری امتحانات انتها ترم و کلاس های درسی در جلسه ای با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آنالیز شده و نتایج آن به زودی اعلام می گردد.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دارای 28 واحد و مرکز با حدود 75 هزار دانشجو، 2 هزار عضو هیات علمی تمام وقت و چهار هزار استاد نیمه وقت است که حدود 35 درصد از دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

روابط عمومی دانشگاه پیغام نور استان اصفهان نیز به خبرنگاران اعلام نمود که امتحانات انتها ترم این دانشگاه از هجدهم خرداد تا نهم تیر سال جاری به صورت مجازی به وسیله سامانه آزمون استان و سایر سامانه ها و شبکه های ارتباطی مانند ال ام اس به صورت کاملا مجازی و با اعلام قبلی استادان برگزار می گردد.

کلاس های درس مجازی و غیر حضوری دانشگاه پیغام نور استان اصفهان تا شانزدهم خرداد برگزار خواهد شد.

دانشگاه پیغام نور استان اصفهان دارای 43 مرکز و واحد با حدود 35 هزاردانشجو و 308 عضو هیات علمی است.

دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان نیز اعلام نموده است که ترم تحصیلی جاری در این دانشگاه تا هفدهم مرداد تمدید شد تا بعد از ارائه دروس نظری و مجازی، آموزش های عملی به صورت فشرده و حضوری برگزار گردد.

امتحانات انتها ترم در این دانشگاه از نوزدهم مرداد برگزار می گردد؛ دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان حدود 30 مرکز آموزشی با نزدیک به 16 هزار دانشجوی در حال تحصیل دارد.

اصفهان با حدود 250 هزار دانشجو در حدود 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.

تا به امروز بیش از 154 هزار در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا به بیش از هفت هزار نفر رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 999

به "خبرنگاران نگاهی به برنامه های دانشگاه های اصفهان در خاتمه سال تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگاهی به برنامه های دانشگاه های اصفهان در خاتمه سال تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید