رنگ بندی های کرونایی شهرها باید تغییر کند

به گزارش مجله تور مالزی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران بر لزوم تغییر رنگ بندی شهرها به دلیل شیوع بیماری کرونا تاکید نمود و گفت: به نظر می رسد با توجه به بروز و ظهور جهش های جدید ویروس کرونا باید رنگ بندی ها تغییر یابند.

رنگ بندی های کرونایی شهرها باید تغییر کند

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، دکتر علیرضا زالی روز یکشنبه در حاشیه نشست ستاد کرونای تهران با موضوع واکسن کرونا در جمع خبرنگاران اضافه کرد: به طور مثال در استان خوزستان که حجم بالایی ویروس جهش یافته کرونا را به عنوان ویروس غالب مشاهده می کنیم، طبیعتا میزان ابتلا و بستری به تنهایی رنگ بندی را به خوبی نمی تواند تخمین بزند.

وی ادامه داد: شرایط ویروس جهش یافته و شیوه نامه های بهداشتی موضوعاتی هستند که حتما در رنگ بندی ها باید گنجانده شوند.

زالی اضافه کرد: اگر بازنگری در این زمینه رخ دهد، ممکن است شهری که قبلا نارنجی یا آبی بوده با شرایط متفاوتی روبرو گردد.

وی ادامه داد: با نیم نگاه جدید به شاخص ها باید رنگ بندی ها را مورد بازمهندسی قرار دهیم.

سرعت بسیار بالای سرایت ویژگی ویروس جهش یافته است

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: ویروس جهش یافته کرونا ویژگی هایی دارد که مطالعات ما در تهران هم این موارد را تائید می نماید، اولین ویژگی آن سرعت بسیار بالای انتقال و سرایت است. در یکی از بیمارستان های تهران با ابتلای یک فرد در قسمت اداری، 130 نفر از کارکنان بخش اداری فردا به بیماری مبتلا شدند.

زالی، ویژگی دوم این ویروس جهش یافته وخامت بالینی افراد در هنگام مراجعه به بیمارستان ها خاطرنشان کرد و گفت: بسیاری از افرادی که به بیمارستان در استان تهران مراجعه می نمایند در فرصت مناسب مراجعه قرار دارند اما شرایط بالینی آنها از سایر الگوهای قبلی شدیدتر است.

وی، تغییر در الگوهای سنی مبتلایان را از دیگر ویژگی این ویروس جهش یافته خاطرنشان کرد و گفت: در روزهای اخیر در گروه های سنی کمتر از 25 سال و بالاتر از 70 سال نرخ بستری بیشتری داشتند که می تواند موجب نگرانی گردد.

زالی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که الگوی سنی در حال تغییر است و خیلی از کسانی که در گذشته به نوعی کمتر در معرض ابتلا بودند ، الان شاهد ابتلای آنان هستیم.

زالی به سرعت شکل گیری علائم بالینی در مبتلایان به این بیماری اشاره نمود و اضافه کرد: در زمان کوتاه تری علائم بالینی بیماری بروز پیدا می نماید.

وی تاکید نمود: تا به امروز شواهد متقن، دقیق و مستند علمی در کشور نداریم که با ویروس های جهش یافته درون زا و بومی روبرو شده باشیم اما براساس ذات ویروس کووید 19 می توان انتظار داشت که پس از مدت یکسال با جهش هایی در عرصه ملی یا بین المللی روبرو شویم.

مسافرت ها از عوامل موثر در چرخش ویروس جهش یافته هستند

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: مسافرت ها، یکی از عوامل موثر در چرخش ویروس جهش یافته هستند و از این جهت انجام سفرها در این شرایط نگرانی های جدی را وجود می آورد.

وی ادامه داد: با توجه به فرایند بسیار پویایی که این بیماری به دلیل جهش در روزهای اخیر به وجود آورده است، باید در خصوص سفرهای نوروزی در آخرین روزها تصمیم گیری انجام گردد.

زالی اضافه کرد: گرچه این موضوع کار درستی نیست و سبب سردرگمی مردم می گردد اما به نظر می رسد که الگوهای شکل گرفته در استان های مختلف ممکن است در روزهای آینده تغییر پیدا کند و در تناسب با این موضوع، تغییر رنگ بندی شهرها هم ممکن است محقق گردد. ایجاد محدودیت ها یا تسهیلات سفرهای نوروزی مرتبط با آخرین شرایط بیماری کرونا اعمال خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1489

به "رنگ بندی های کرونایی شهرها باید تغییر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ بندی های کرونایی شهرها باید تغییر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید