علائم مشابه کرونا و عارضه های آلودگی هوا

به گزارش مجله تور مالزی، یک فوق تخصص عفونی، نسبت به علائم مشابه ویروس کرونا و عوارض آلودگی هوا هشدار داد و گفت: سردرد و سرگیجه های ناشی از آلودگی هوا با کرونا فرق دارد.

علائم مشابه کرونا و عارضه های آلودگی هوا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا فاطمی فوق تخصص عفونی، با اشاره به اینکه آلودگی هوا برای افراد معمولی تغییرات آنی و لحظه ای ایجاد نمی کند، اظهار کرد: علامت هایی همچون سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم شایع آلودگی هوا در افراد معمولی است.

وی اضافه نمود: آلودگی هوا می تواند آلرژی و بیماری های زمینه ای در مبتلایان به بیماری های ریوی را تشدید کند.

فاطمی با اشاره به اینکه افرادی که بیماری های زمینه ای آلرژیک دارند ممکن است آبریزش بینی شدید تری در آلودگی هوا در مقایسه با سایرین تجربه نمایند اظهار داشت: ممکن است تداخل بیماری های زمینه ای همچون آلرژی با آلودگی هوا در این افراد عوارضی مشابه با کرونا داشته باشد.

این فوق تخصص عفونی با بیان اینکه سینوزیت هم می تواند ترشحات پشت حلق را در آلودگی هوا افزایش دهد شرح داد: این نشانه ها و علائم نباید با کرونا اشتباه گرفته گردد، چرا که در افرادی که ریه های تحریک پذیر با آلرژن ها دارند، ممکن است علائمی همچون سرفه، تنگی نفس که از شایع ترین نشانه های ابتلاء به کووید 19 است، ایجاد گردد.

فاطمی با اشاره به اینکه آب ریزش بینی، سوزش گلو، ترشحات پشت حلق و یا سرفه های تک تک می تواند از دیگر علامت آلودگی هوا باشد گفت: معمولاً سردرد های مقطعی و سوزش چشم از علائم شایع کرونا نیست.

وی با بیان اینکه برای تشخیص بین مسمومیت ناشی از آلودگی هوا یا ابتلاء به کرونا باید به پزشک مراجعه کرد، ادامه داد: عوارض کرونا با آلودگی هوا تقریباً یکسان و خطرناک است با این تفاوت که کرونا اختلالاتی همچون از دست دادن حس بویایی و چشایی را معمولاً در پی دارد.

این فوق تخصص عفونی، سرگیجه، عدم توجه و فراموشی لحظه ای را از دیگر علامت های آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلاء به کرونا ایجاد می گردد طولانی مدت است و شاید ماه ها زمان بر باشد، ولی در آلودگی هوا بعد پاک شدن هوا سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ از بین می رود.

وی اضافه نمود: خلطی که به دلیل آلودگی هوا از گلو خارج می گردد، سیاه رنگ است، در حالی که خلط بیمار مبتلا به کرونا معمولاً روشن است و چنانچه عفونی شده باشد، رنگ سبز متمایل به زرد دارد و سرفه های ناشی آلودگی هوا و کرونا تقریباً شبیه به هم هستند.

فاطمی نسبت به قرارگیری طولانی در معرض آلودگی هوا خصوصاً در افراد در معرض خطر هشدار داد و اضافه نمود: اگر چنانچه مدت آلودگی هوا طولانی و پایدار باشد، ممکن است عوارضی همچون سکته های مغزی را نیز در پی داشته باشد.

وی، یکی دیگر از نشانه های کرونا را درد عضلات و قفسه سینه ذکر کرد و گفت: علامت های خستگی، کوفتگی و سرگیجه که نشانه های معین آلودگی هواست را با کرونا اشتباه نگیرید ضمن اینکه سر درد های ناشی از آلودگی هوا با مصرف مسکن ها بهبود می یابد، ولی سردرد های کرونا ممکن است به هر مسکنی جواب ندهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1857

به "علائم مشابه کرونا و عارضه های آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم مشابه کرونا و عارضه های آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید