مسائل حوزه خدمات بانکی اتباع افغانستانی مرتفع می گردد

به گزارش مجله تور مالزی، تهران (پانا)- مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت با توجه به اعتراض بعضی از مهاجران افغانستانی به قطع خدمات کارت های بانکی، در پی یافتن راه چاره جایگزین هستیم تا مشکل بانکی اتباع مرتفع گردد.

مسائل حوزه خدمات بانکی اتباع افغانستانی مرتفع می گردد

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، حجت الله صیدی در گفت وگویی با اشاره به لزوم شفافیت عملیات اقتصادی و تراکنش های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی گفت: بانک مرکزی از مدت ها پیش، اقدام به الزامی کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب ها و کارت های بانکی نموده است.

وی با یادآوری این نکته که روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است، اضافه کرد: کد شهاب، شناسه هویت الکترونیکی بانکی است بدین معنا که برای هر مشتری بانکی، یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می گردد و کد شهاب، رابط اصلی برقراری میان سامانه های بانکی و نهاب است.

صیدی ادامه داد: سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک ها و مؤسسات اقتصادی مجاز قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در اغلب کشورها نیز به همین صورت است و خیلی جدی گرفته می گردد، گفت: اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی احتیاج دارند و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران توضیح داد: از ابتدای امسال، اقدام و پی گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک ها به عمل آمد تا افراد غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را اخذ نمایند که خوشبختانه بخش عظیمی از اتباع کشورهای همسایه به ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد بگیرند و مشکل حل شد و البته تعدادی از عزیزان هم به دلیل عدم اخذ کد فراگیر که ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرت شان هست نتوانستند کد شهاب بگیرند.

وی اضافه کرد: در این رابطه، نهادهای ناظر و ضابط ذیربط، بارها به عدم تمکین بانک ها به مسدودکردن حساب ها و کارت های این گروه از افراد، اعتراض رسمی و حتی حقوقی کردند که با مذاکره طرف های قضیه، پیروز شدند چند بار مهلت اخذ کد را تمدید نمایند اما از آنجا که گاهی با بعضی کارت های این گروه، تراکنش های مشکوک انجام می شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، تمامی بانک ها موظف شدند از تاریخ ششم بهمن ماه امسال، حساب ها و کارت های فاقد کد شهاب را مسدود نمایند.

صیدی اظهار داشت: در این رابطه چند بار اطلاع رسانی و به صورت های مختلف، هشدار لازم به تک تک صاحبان این حساب ها داده شد تا اینکه تمامی بانک ها بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از تاریخ یادشده، ارائه خدمات به حساب های بدون کد شهاب را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه تعداد این حساب ها بیشتر در بانک های عظیم متمرکز است که درصد قابل توجهی نیز به دلیل پراکندگی و کثرت شعب، در بانک صادرات ایران است، تأکید کرد: در حال حاضر در پی یافتن راهکار جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل گردد و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت گردد که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد.

مدیر عامل بانک صادرات ایران اضافه کرد: چند بار اخطار داده شده بود که بعضی دریافت نموده بودند اخطار را و بعضی دیگر نه، چون صاحب حساب، شماره همراه و آدرس را تغییر داده، اما به بانک اطلاع نداده و بانک هم به شماره قبلی پیامک داده و به آدرس قبلی اخطار فرستاده است.

وی گفت: نکته پایانی هم این است که داخل شعبه همچنان خدمات ارائه می گردد و افراد مذکور، فعلاً فقط نمی توانند با کارت کاری انجام دهند و سایر اقدامات میسر است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1444

به "مسائل حوزه خدمات بانکی اتباع افغانستانی مرتفع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل حوزه خدمات بانکی اتباع افغانستانی مرتفع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید