به گزارش مجله تور مالزی، پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز اقدام به اجرای مطالعات طراحی هدفمند پپتید مهارکننده آنزیم پروتئاز اصلی کرونا با استفاده از مهارکننده های حشرات و گیاهان کردند.

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه شهید چمران اهواز از زمان شیوع کرونا تا به الان در بخش های مختلف به مقابله با این ویروس پرداختند و در ادامه این فعالیت ها اقدام به طراحی هدفمند پپتید مهارکننده آنزیم پروتئاز کرونا کردند.

سیدعلی همتی، عضو گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در این باره گفت: کروناویروس ها، ویروس های آلوده کننده سیستم تنفسی انسان و حیوانات است و بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی معمولی تا بیماری های تنفسی حاد را ایجاد می نماید.

همتی اضافه کرد: تا به امروز هفت گونه کروناویروس عفونت زا در انسان ردیابی شده که آخرین مورد آن کروناویروس عامل COVID-19 است که در اثر گسترش این ویروس در بیش از 200 کشور دنیا چندین میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

عضو گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه تا امروز هیچ گزینه درمانی مؤثری برای این بیماری ارائه نشده است، گفت: یکی از رویکرد های مؤثر در فرایند کشف سریع ترکیبات مطلوب برای درمان این بیماری، آنالیز اثر مهارکننده های پروتئازی مختلف با منشأ طبیعی بر روی فعالیت آنزیم پروتئاز است.

وی ادامه داد: بر این اساس با استفاده از مطالعات محاسباتی اثرات و توان مهارکننده های حشرات و گیاهان برای مهار آنزیم پروتئاز اصلی ویروس کرونا در این دانشگاه آنالیز شد و در گام نخست کار غربالگری میان مهارکننده های متعدد با استفاده از سرور ها و نرم افزار های تخصصی شروع شد تا با دستیابی به گزینه مناسب، طراحی پپتید مهارکننده با کارآیی مطلوب صورت پذیرد.

همتی اضافه کرد: پس از غربالگری توانستیم با توجه به پنج گزینه مطلوب شامل مهارکننده های پروتئازی برگرفته از حشرات ملخ مهاجر، کرم غوزه پنبه و شب پره هندی و همچنین گیاهان سیب زمینی شیرین با استفاده از وب سایت های مربوطه و بر اساس اختلاف سطوح در دسترس اسیدآمینه های صندلی عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی کروناویروس در میان کنش با مهارکننده های مذکور، پپتید های مهارکننده طراحی کنیم.

وی اعلام کرد: در گام بعد، توانمندی پپتید های طراحی شده به عنوان مهارکننده های مختلف در میان کنش با صندلی عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی بیمارگر با استفاده از شبیه سازی داکینگ مولکولی آنالیز شد. بر اساس این نتایج، روشن شد که پپتید مهارکننده حاصل از سیب زمینی شیرین و کرم غوزه پنبه دارای مطلوب ترین ویژگی ها شامل بهترین امتیاز داکینگ، کمترین مقدار Z-score، کمترین میزان تغییرات RMSD و منفی ترین انرژی پیوند کل در میان کنش با صندلی عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی عامل COVID-19 هستند و در نتیجه قادر به توقف فرآیند بیماری زایی ویروس خواهند بود که می توانند به عنوان گزینه های مناسب برای سنتز و آنالیز های آزمایشگاهی و بالینی بیشتر، معرفی شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو