دژ الوادیه، جایی برای عاشقان تاریخ

به گزارش مجله تور مالزی، تنوع، غنای تاریخی و میراث فرهنگی مراکش را می توان در جاذبه های متعدد آن که اجازه سفر به گذشته را می دهند تماشا کرد. این جاذبه ها تجربه تصویری گذشته مراکش را برای بازدیدنمایندگان فراهم می نمایند. یکی از این محوطه های دیدنی در دهانه رودخانه ابو رقراق در رباط قرار داشته و به نام قصبه الوادیه شناخته می گردد. اهمیت این منطقه تاریخی در یونسکو به رسمیت شناخته شده و در میان فهرست میراث جهانی نام آن را خواهید دید.

دژ الوادیه، جایی برای عاشقان تاریخ

ابن حوقَل یک جغرافیدان مشهور، ساخت اولین دژ کوچک این محوطه را در سال 997 میلادی ثبت نموده است. بنا به گزارش وی، این سازه توان گنجایش صد هزار سرباز را داشت. خاندان الموراوید در سال 1140 دژ خودشان را در اینجا برای جلوگیری از حملات الموحدین که می خواستند قدرت را از آنان بگیرند، بنا کردند. الموحدین بالاخره در این جنگ پیروز شده و در سال 1150 به بازسازی و توسعه القصبه پرداختند. این حکومت نه تنها دژ مذکور را بازسازی نمود که یک مسجد و کاخ نیز در آن ساخت. در زمان حکمرانی آن ها، تغییرات زیادی در شهر رباط رخ داد، اما بعد از مرگ یعقوب المنصور در سال 1199 این دژ نیز متروک و رها شد. این محوطه به عنوان مکانی برای پناهندگان و محل مخفی شدن دزدان دریایی دوباره زنده شد و در نهایت در قرن 17 با ورود موریسکوهای تبعیدی اسپانیا یک جمهوری مستقل در آن شکل گرفت که تنها 50 سال عمر داشت. نام این قلعه نیز از یک قبیله عرب مقیم جنوب مراکش گرفته شده است.

بازدیدنمایندگان قصبه الوادیه، می توانند بخش های مختلف مجموعه که در زمان حکومت های گوناگون ساخته شده را تماشا نمایند. دیوارهای دفاعی دور این قلعه نمایی رعب انگیز را به نمایش می گذارد، زیرا 2.5 متر عرض و بین 8 تا 10 متر ارتفاع دارد. هنوز هم می توان بعضی از توپ های جنگی را روی باروها دید. این بنا از سنگ هایی به رنگ اخرایی ساخته شده و مجسمه های تزئینی تکرار شونده ای در قسمت سر در داخلی آن وجود دارد. طاق ها با خطوط کوفی قاب گرفته شده اند و الگوی مارهایی که در بعضی قسمت ها به کار رفته در تزئینات مراکشی چیزی غیر معمول به شمار می رود.

گردشگران از تماشای عظمت دروازه ورودی قصبه با دو برج پر تزئین زیبا شگفت زده خواهند شد. بعد از عبور از دروازه، به سه اتاق راهنمایی می شوید. یکی از این اتاق ها محل قدیمی ترین مسجد شهر و موزه هنر های سنتی است. قصبه الوادیه قطعاً یکی از دیدنی ترین جاذبه های ارزشمند رباط بوده و قطعاً علاقه مندان به تاریخ و معماری را به وجد خواهد آورد.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1334

به "دژ الوادیه، جایی برای عاشقان تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دژ الوادیه، جایی برای عاشقان تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید