مروارید سیاه رسما به خانه دعوت شد، خاویار نشانه ای برای دوستی

به گزارش مجله تور مالزی، خبرنگاران - گروه استان ها - علیرضا نوری کجوریان: چندی پیش بود که سران 5 کشور ساحلی دریای خزر در انتها اجلاس خزر، به نشانه دوستی و همبستگی، تعدادی بچه ماهی خاویار را به صورت نمادین در دریا رها کردند و خاویار اینک نمادی برای دوستی و صلح در خزر گردیده است.

مروارید سیاه رسما به خانه دعوت شد، خاویار نشانه ای برای دوستی

خزر با همه جاذبه ها و ذخایرش، از گردشگری کران تا کران گرفته تا اقتصاد دریایی همواره برای حاشیه نشیان آنان پرجاذبه بوده و می طلبد تا با رونق تبادلات دوستی بین ساکنان خزری تقویت گردد.

خاویار از برندهای مهم دریای خزر به شمار می رود زیرا دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری دنیا، 90 درصد خاویار جهان را تامین می نماید ولی استحصال خاویار در حال حاضر محدود و یا متوقف گردیده تا بازسازی ذخایر این گونه ارزشمند انجام گردد و دوباره خاویار خزری برند جهانی گردد.

پنج گونه ماهی خاویار شامل تاس ماهی ایرانی یا قره برون، تاس ماهی روسی یاچالباش، فیل ماهی یا بلوگا، اوزون برون یا سوروگا وشیپ یا تاس ماهی شکم برهنه در دریای خزر زیست می نمایند.

114 گونه، 63 زیرگونه و 14 نژاد از کمیاب ترین ماهیان جهان در دریای خزر زیست و زادآوری می نمایند که پنج گونه مهم ماهیان خاویاری نظیر فیل ماهی یا بلوگا، قره برون یا تاسماهی چالباش ، چالباش یا تاسماهی روس ، دراکول یا ازون برون در آبهای دریای خزر از جمله مازندران از اهمیت و شهرت جهانی برخوردار است.

وحدت و اتفاق نظر نمایندگان کشورهای حاشیه خزر

نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای خزر متشکل از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در سی و هفتمین نشست خود تحت عنوان کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر ممنوعیت صید ماهیان خاویاری را تا سرانجام سال 2018 (دی ماه 1397) تمدید کردند؛ برنامه ای که شاید با تکثیر، ارتقاء و بازآفرینی نسل این ماهیان بتواند از انقراض آن جلوگیری کند و این اتفاق را می توان نمونه ای دوستی بین ملت های حاشیه ذکر کرد تا نسل مروارید سیاه خزری حفظ گردد.

با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریا مدیریت شیلات کشور بر آن شد تا با پرورش این نوع ماهی در مزارع آبی بازار پرسود خاویار ایران را همچنان پابرجا نگه دارد و در رقابت با کشورهایی همچون چین که سهم بزرگی از این بازار را در اختیار گرفته اند؛ دوباره برند مطرح خاویار ایران را زنده کند و به روزهای پرشکوه خود برگرداند. به همین خاطر مازندران با دارا بودن 338 کیلومتر و طولانی ترین سواحل دریایی خزر فعالیت خود را در این زمینه شروع نموده است؛ به طوری که رتبه نخست پرورش ماهیان خاویاری را در کشور به خود اختصاص داده و بزرگ ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در خاورمیانه را دارد.

محمد محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به وجود 18مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مازندران، میزان ظرفیت فراوری این 18 مزرعه در طول سال را دو هزار و 500 تن گوشت و 32 تن خاویار بیان می نماید و با اعلام اینکه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری منطقه چپکرود مازندران بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری ،خاورمیانه است،اظهار کرد: ظرفیت این مرکز سالانه بیش از دو هزار تن گوشت خاویار و 30تن خاویار است.

مدیرکل شیلات مازندران میزان فراوری گوشت ماهیان خاویاری در سال گذشته را در سطح استان مازندران یک هزار و 500تن گوشت و یک هزار و 800 کیلوگرم خاویار بیان کرد و افزود: پیش بینی می گردد سال جاری این مقدار به بیش از دو هزار تن گوشت و دو هزار و 500 کیلوگرم خاویار افزایش یابد.

محمدزاده با بیان اینکه خاویار ایران از صندلی ویژه ای در جهان برخوردار است،گفت: سالانه خاویار کشور ما به بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر می گردد و در مقایسه با فراوری کشورهای دیگر از بازار جهانی خوبی برخوردار است.

وی افزود: این محصول یک محصول استراتژیک و ارزآور محسوب می گردد به طوری که هر یک کیلوگرم خاویار معادل 20 تا 25بشکه نفت است و فراوری ماهیان خاویاری می تواند نقش بسیار مهمی در ارزآوری ،اشتغال زایی و توسعه استان داشته باشد.

ثبت جهانی خاویار خزری

هرچند صادرات خاویار دریایی ایران ممنوع است اما خاویار پرورشی ایران به کشورهای اروپایی و خاورمیانه صادر می گردد به طوری که به گفته مسئولان دامپزشکی مازندران 150 کیلوگرم خاویار با گرفتن مجوز به کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و امارات متحده عربی صادرگردیده است.

خاویار میراث مشترک و بهانه و نمادی برای صلح و دوستی در خزر است و کوشش برای ثبت جهانی نام خاویار را دوباره طنین انداز خواهد نمود و به گفته محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، محصولی که به ثبت جهانی می رسد می تواند با نام ایران در دنیا صادر گردد، کشورهایی مانند چین، بلغارستان و فرانسه قصد دارند خاویار خود را به نام ایران بفروشند که با ثبت جهانی جلوی این کار گرفته می گردد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت صادراتی محصول، افزایش ارزش افزوده و بالا رفتن درآمد سرانه دست اندرکاران فراوری محصول هم از دیگر مزایای ثبت جهانی یک محصول است..

خاویار خزر رو به انقراض است و حال خوشی ندارد و اقدام سران پنج کشور ساحلی خزر در رهاسازی نمادین بچه ماهیان خاویاری، بار دیگر مروارید سیاه را به صحنه بین الملل کشاند و احیای دوباره این ذخایر نادر و ارزشمند عزم بین المللی حاشیه نشینان دریای دوستی را می طلبد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 13

به "مروارید سیاه رسما به خانه دعوت شد، خاویار نشانه ای برای دوستی" امتیاز دهید

1 کاربر به "مروارید سیاه رسما به خانه دعوت شد، خاویار نشانه ای برای دوستی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروارید سیاه رسما به خانه دعوت شد، خاویار نشانه ای برای دوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید