آبشار اوبن ساری

به گزارش مجله تور مالزی، در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری خبرنگاران در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در ساری آشنا کنیم. این جای دیدنی که آبشار اوبن نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد ساری می باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

آبشار اوبن ساری

آبشار اوبن یکی از آبشارهای بسیار بکر و زیبای ایران است که در جنگل دودانگه ساری نهاده شده است. این منطقه دارای مساحتی حدود 15673 هکتار می باشد که در سال 1354 جزو منطقه ها تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران شده است.

آبشار اوبن در استان مازندران و در مرز استان سمنان واقع است. آبشار اوبن در مرز استان های سمنان و مازندران در منطقه حفاظت شده دودانگه نهاده شده است. از نظر راه هوایی به روستای سرخده که در دامنه جبهه جنوبی خط الرأس نرو-خیرو واقع شده است، نزدیک است و از نظر جهتی که عمدتا به وسیله آن به آبشار می رسند به روستای میانا (در دامنه شمالی خط الرأس) نزدیک است. آب آبشار نیز به رودخانه شیرین رود می ریزد. اوبن در زبان محلی به معنای زیر آب است. ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود 1800 متر است. این آبشار از چشمه طبیعی در بالادست خود تغذیه خواهد شد و به رودخانه شیرین رود می ریزد.

طبیعت منطقه دودانگه

در گذشته کل این پناهگاه در محدوده قسمت دودانگه بوده ولی پس از پیوستن دهستان نرماب به قسمت چهاردانگه، بخش هایی از این پناهگاه در این قسمت نهاده شد. اقلیم منطقه، اقلیم آمبرژه برای ارتفاع پایین مرطوب سرد و برای ارتفاع بالاتر نیمه خشک و سرد است.

اوبن که به زبان محلی به معنی زیرآب است درست در مرز استان های سمنان و مازندران واقع شده است. ارتفاع آبشار اوبن از سطح آبهای آزاد در حدود 1800 متر است. آب آبشار از چشمه های طبیعی در بالادست آبشار تامین خواهد شد و پس از جاری شدن بر روی زمین به شیرین رود و سپس به رودخانه تجن سرازیر میشود.

اوبن جزو آبشارهایست که در میان درختان تنومند و سر به فلک کشیده جنگلهای شمال ایران واقع شده است. برای رفتن به این آبشار کافی ست به روستای سنگده بروید. برای دسترسی به روستای سنگده باید از جاده فیروزکوه در بخش پل سفید به سوی شرق خارج شوید و جهت را ادامه دهید تا سنگده را ببینید. راه که ادامه بدهید تابلوی ابشار را خواهید دید. از روستای سنگده تا آبشار جهت خاکی و از میان جنگل گذر می نماید که بسیار جاده ای زیبایی است.

جهت دسترسی به آبشار

برترین فصل برای رفتن و بازدید از این منطقه بهار و اوایل تابستان است. البته فصل پاییز این منطقه یکی از زیباترین منطقه ها خطه شمال میشود اما به علت اقلیم سرد این منطقه، دسترسی به آبشار بسیار سخت تر است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2087

به "آبشار اوبن ساری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار اوبن ساری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید