آبشار پیران، قلب جوان کرمانشاه

به گزارش مجله تور مالزی، آبشار پیران، یکی جاذبه های گردشگری زیبا و شگفت انگیز در نزدیکی سرپل ذهاب است که با عنوان بلندترین آبشار آپارتمانی کل خاورمیانه هم شناخته می گردد. نام های دیگر این آبشار زیبا ریژآو و ریجاب هستند و در زبان محلی بیشتر به این نام ها شناخته می شوند. اگر در پی بکرترین و زیباترین مقاصد سفرهای تابستانی در ایران هستید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. چرا که در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را برای گردش به یکی از معروف ترین آبشارهای ایران، آبشار پیران، قلب جوان کرمانشاه ببریم.

آبشار پیران، قلب جوان کرمانشاه

معرفی آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران کرمانشاه نه تنها یکی از زیباترین و بکرترین منطقه ها ایران، بلکه در کل خاورمیانه است. این آبشار بلندترین آبشار آپارتمانی خاورمیانه بوده و در نزدیکی سر پل ذهاب کرمانشاه قرار گرفته است. نام آبشار پیران در زمان محلی ریژآو یا ریجاب است. در زبان کردی کلمه ریژ به معنای ریختن و کلمه آو به معنی آب است. به همین خاطر هم معنی نام این آبشار در زبان محلی همان آبشار است. اما به دلیل محل قرارگیری این آبشار در نزدیکی روستای پیران، به آن در سایر منطقه ها کشور آبشار پیران هم می گویند.

این آبشار یکی از آبشارهای آپارتمانی سه طبقه کشور است که شبیه به آن را در کمتر جایی می توانید مشاهده کنید. ارتفاع آبشار پیران کرمانشاه حدود 180 متر است و به همین خاطر یکی از بلندترین آبشارهای کل کشور محسوب می گردد. علاوه بر لذت بردن از طبیعت و عکاسی حرفه ای از این منطقه، آبشار پیران یکی از برترین مکان های ممکن برای افرادی است که به صخره نوردی علاقه دارند. صخره های اطراف این آبشار ارتفاع بسیار زیادی داشته و این موضوع باعث شده تا صخره نوردان زیادی برای ورزش به این منطقه می آیند. پس از بالارفتن از صخره های این منطقه، نمایی زیبا از تکه ای از بهشت روی زمین زیر پای شما خواهد بود.

آبشار پیران کجاست؟

آبشار پیران در نزدیکی روستایی به همین نام در نزدیکی شهرستان سر پل ذهاب در کرمانشاه قرار گرفته است. برای رسیدن به آبشار ریژآو، باید ابتدا باتوجه به مبدأ سفر خود، خود را به کرمانشاه رسانده و سپس به روستای پیران در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب بروید. از آن جایی که آبشار ریژآو یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه است و جهانگرد های زیادی برای بازدید از آن به کرمانشاه می روند، می توانید به راحتی و با یاری تابلوهای راهنمای داخل روستا، مسیر دسترسی به آبشار را پیدا کنید. پیداکردن مسیر دسترسی به آبشار پیران با استفاده از سرویس های مکان یابی آنلاین یا پرسیدن از مردم محلی بسیار ساده است.

دسترسی به آبشار ریجاب به وسیله روستای ژالکه در کرمانشاه هم امکان پذیر است. چرا که این آبشار زیبا در کرمانشاه، در فاصله بین روستای پیران و روستای ژالکه قرار گرفته و به هر دو روستا نزدیک است. فاصله آبشار پیران از سرپل ذهاب با خودرو شخصی حدود نیم ساعت است و بعد از آن هم می توانید به راحتی به این شهرستان باز گشت.

آدرس: کرمانشاه، 10 کیلومتری شمال شرق منطقه سر پل ذهاب، در بین فاصله دو روستای ژالکه و پیران

برترین زمان بازدید از آبشار پیران

به دلیل ییلاقی بودن کرمانشاه و روستای پیران، زمستان های این منطقه به شدت سرد و سنگین بوده و تقریباً تمامی منطقه پوشیده از برف می گردد. به همین خاطر توصیه می گردد که در فصل های بهار و تابستان از آبشار پیران بازدید کنید. در فصل های گرم تر ابتدایی سال می توانید از طبیعت سرسبز اطراف این منطقه تماشا کنید و مهم تر از آن، سفر امن و راحتی داشته باشید. آبشار پیران یکی از معروف ترین تماشای های کرمانشاه است و به همین خاطر هم در فصل های جهانگردی مانند اوایل بهار و عیدی نوروز، این منطقه به شدت شلوغ می گردد. برترین زمان بازدید از این منطقه برای داشتن سفری آرام در آب وهوای متعادل در اواخر فصل بهار و اوایل تا اواسط فصل تابستان است. در فصل زمستان برف سنگینی در این منطقه باریده و علاوه بر سرمای بسیار بالای هوا، ممکن است که مسیر یخ زده و خطرناک باشد.

امکانات تفریحی و رفاهی آبشار پیران

آبشار پیران به بکربودن و طبیعی بودن خود شناخته می گردد. بنابراین خیلی دور از انتظار نیست که در اطراف این آبشار کافه و رستوران یا حتی مغازه ای دیده نگردد. به همین خاطر اگر قصد دارید تا در سفر خود به آبشار پیران یک وعده غذایی میل کنید یا کودک همراه خود دارید، باید پیش از سفر، غذا و خوراکی کافی آماده نموده باشید. در ابتدای ورودی این آبشار یک پارکینگ وجود داشته که مسافران می توانند به راحتی خودروی خود را در این پارکینگ قرار داده و سپس به آبشار پیران بروند. در این فاصله یک سری آلاچیق هم وجود داشته تا خانواده ها بتوانند به راحتی برای صرف غذای خود یا استراحت در یک جای آرام در این آلاچیق ها بمانند. اما به غیر از این امکانات، نمی توان امکانات گردشگری دیگری در این منطقه پیدا کرد.

آبشار پیران از مکان های بکر کرمانشاه برای سفرهای تابستانی بوده و نمی توانید در این منطقه امکانات تفریحی مدرن پیدا کنید. این آبشار بهشتی برای دوستداران طبیعت است که می خواهند از طبیعت لذت ببرند، در رودخانه پایین آبشار شنا نموده یا این که از منظره ها اطراف این آبشار عکاسی نمایند. یکی از پرطرف دارترین تفریحات آبشار پیران، صخره نوردی در صخره های اطراف است. اما باید این نکته را یادآور شویم که صخره های این منطقه بسیار خطرناک هستند و اگر سابقه صخره نوردی نداشته باشید، می توانند یک تجربه مرگبار برای شما باشند. درصورتی که صخره نورد حرفه ای یا حداقل نیمه حرفه ای نیستید، توصیه می کنیم که تنها از پیاده روی در اطراف آبشار و سایر تفریحات طبیعی لذت ببرید.

اقامتگاه های نزدیک آبشار ریجاب

هنگام سفر به شهرهای مختلف ایران، یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه گردد، محل اقامت مسافران است. آبشار ریجاب یا آبشار پیران در نزدیکی شهر قرار نداشته و به همین خاطر توصیه می گردد که پیش از تاریکی هوا به یکی از روستاهای اطراف برگشته و در بوم گردی های آن اقامت داشته باشید. فاصله سرپل ذهاب تا آبشار پیران هم تنها نیم ساعت بوده و در صورت تمایل می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن به این شهرستان بازگشته و در یکی از هتل ها یا اقامتگاه های سرپل ذهاب اقامت داشته باشید.

درصورتی که قصد دارید تا شب را در طبیعت سپری کنید، یکی از گزینه های اقامت در نزدیکی آبشار پیران برای شما، کمپینگ در طبیعت و چادرزدن در نزدیکی آبشار ریژآو است. به یاد داشته باشید که شب های این منطقه حتی در تابستان هم سرد شده و باید حتماً لباس گرم کافی به همراه داشته باشید. به دلیل نبود امکانات رفاهی در نزدیکی و اطراف این آبشار، درصورتی که کودک، سالمند یا فرد بیمار همراه خود دارید، اکیداً توصیه می کنیم که برای اقامت به یکی از روستاهای اطراف رفته یا به شهرستان سرپل ذهاب باز گشت.

سایر مکان های تماشای نزدیک آبشار پیران

درصورتی که در یکی از روستاهای نزدیک آبشار پیران یا سرپل ذهاب اقامت دارید و می خواهید در طول سفر خود به کرمانشاه، علاوه بر آبشار ریجاب، از سایر تماشای های اطراف آن هم تماشا کنید، می توانید از قله یزدگرد، آرامگاه ابودجانه، کتیبه آنوبانی نی نی، آرامگاه بابا یادگار، منطقه بابایادگار کوه های دالاهو، قلعه منیژه و بسیاری جاذبه های گردشگری دیگر هم بازدید کنید. کرمانشاه یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین شهرهای ایران بوده و علاوه بر طبیعت گردی در کرمانشاه، می توانید از جاذبه های تاریخی این شهر هم بازدید کنید. به یاد داشته باشید که هیچ یک از این جاذبه های گردشگری به میزان ای نزدیک آبشار پیران نیستند که پیاده بتوانید به آن برسید و برای رسیدن به آن ها باید حداقل چند دقیقه با خودرو برانید.

نکات مهم برای بازدید از آبشار پیران

برای بازدید از آبشار پیران، به ویژه اگر تازه وارد هستید، توصیه می گردد که فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. بازدید از این منطقه در فصل زمستان برای افرادی که تجربه طبیعت گردی ندارند کمی سخت و خطرناک است. درصورتی که قصد دارید تا شب را در آبشار پیران سپری کنید، توصیه ما این است که حتماً لباس گرم کافی همراه خود داشته باشید. با وجود این که آبشار پیران یکی از برترین مقاصد برای صخره نوردی است، اما پیشنهاد ما این است که در صورت تازه کار بودن یا نداشتن مهارت های کافی برای صخره نوردی، به هیچ عنوان به این منظور به آبشار پیران نروید. صخره های اطراف آبشار بسیار خطرناک بوده و برای افراد تازه کار می تواند مرگبار باشد.

سفرهای تابستانی در ایران با خبرنگاران

در این مطلب با یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در یکی از منطقه ها ییلاقی ایران، آبشار پیران در کرمانشاه آشنا شدیم. این آبشار بلندترین آبشار آپارتمانی خاورمیانه و یکی از بکرترین تماشای های کرمانشاه است. پس از سفر به این منطقه در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب، می توانید از تفریحاتی مانند پیاده روی، آب تنی و شنا در رودخانه، صخره نوردی، عکاسی، پیک نیک و کمپ های شبانه لذت ببرید. این منطقه یکی از منطقه ها ییلاقی و مناسب برای سفرهای تابستانی در ایران است. بنابراین برترین فصل بازدید از آبشار پیران، فصل بهار و تابستان و زمانی است که آب و هوای این منطقه در برترین حالت خود واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با زیباترین منطقه ها ییلاقی ایران برای سفرهای تابستانی، سایر مطالب خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. از همراهی شما تا خاتمه یک مطلب دیگر سپاس گزاریم.

سؤالات متداول

1- دلیل نام گذاری آبشار پیران چیست؟

آبشار پیران در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته و به این دلیل به آن آبشار پیران می گویند. نام آبشار پیران در زبان محلی ریژآو است که به معنی آب سرازیر شده ترجمه می گردد.

2- چگونه به آبشار پیران برویم؟

برای سفر به آبشار پیران باید ابتدا به شهرستان سرپل ذهاب در کرمانشاه رفته و از آن جا به روستای پیران بروید. این آبشار در فاصله بین دو روستا واقع شده است.

3- آبشار پیران چه امکاناتی دارد؟

آبشار پیران یکی از منطقه ها بکر کرمانشاه بوده و به همین خاطر امکانات گردشگری چندانی مانند رستوران، غذاخوری و فروشگاه ندارد. اما در نزدیکی آن پارکینگ و آلاچیق هایی برای استفاده خانواده ها و مسافران فراهم شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2272

به "آبشار پیران، قلب جوان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار پیران، قلب جوان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید