اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام

به گزارش مجله تور مالزی، اقدام رسانه ملی در راهنمایی بینندگان و مخاطبان برنامه های تلویزیونی به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام با نقدها بسیاری از سوی کارشناسان، مسئولان و اعضای مرکز ملی فضای مجازی همراه شده است.

اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ در تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

هم اکنون شاهد هستیم که اغلب برنامه های مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت دارند و از زمان آغاز برنامه از مخاطب می خواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام، نظرات و یا درخواست خود را با عوامل فراوری این برنامه در میان بگذارند.

از این رو روز گذشته امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه با مهر از ارسال ابلاغیه ای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام اطلاع داد و خواهان فراهم شدن زمینه تبلیغ پیغام رسان های بومی در رسانه ملی شد.

محمد حسین صوفی دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در مصاحبه با مجله تور مالزی، به این سوال که سازمان صدا و سیما با چه توجیه و استدلال منطقی در حال تبلیغ پیغام رسان های خارجی در برنامه های تلویزیونی است؟ و نقش شورای نظارت بر رسانه ملی چیست پاسخ داد.

وی گفت: همانطور که مرکز ملی فضای مجازی نیز به تازگی رسماً اعلام نموده است، از منظر ما نیز تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر پیغام رسان های غیربومی و غیر ایرانی در برنامه های رسانه ملی، مصلحت نیست و نباید انجام گردد اما اینکه چرا این اقدام در رسانه ملی انجام می گردد، باید از مدیران این سازمان پرسید.

صوفی اضافه کرد: وظیفه شورای نظارت، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ضوابط در سازمان صدا و سیما است و یکی از مواردی که ما نظارت می کنیم همین است که آیا مقررات در حوزه معرفی و تبلیغ پیغام رسان ها انجام می گردد یا خیر.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما قبلاً هم توصیه کردیم که برای تقویت پیغام رسان های داخلی و رفع کردن مجموع اشکالاتی که از معرفی پیغام رسان های خارجی وجود دارد، رسانه ملی نباید پیغام رسان های خارجی را معرفی کند و ثانیاً برای تقویت پیغام رسان های داخلی باید آنها را معرفی کند. البته در عین حال حتماً باید نهادهای مسئول نسبت به تقویت زیرساخت ها و رفع کردن اشکالات دسترسی آحاد مردم به پیغام رسان های داخلی اقدام نمایند.

دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چرا این توصیه تا به امروز اجرایی نشده است؟ تاکید نمود: این را باید از مدیران صدا و سیما سوال کنید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقرراتی برای نظارت بر عملکرد برنامه های رسانه ملی وجود ندارد؟ گفت: حتماً وجود دارد. برای مثال گرانفروشی و کم فروشی تخلف است و برای آن هم قانون و مقررات هم وجود دارد اما با این حال شاهد انجام تخلف از سوی بعضی هستیم. سازوکار در شورای نظارت نیز وجود دارد. البته تفاوت شورای نظارت با دستگاه های دیگر این است که خیلی از اقدامات این شورا براساس دستورالعمل های داخلی رسانه ای نمی گردد و بیشتر در حد شورای نظارت و رسانه ملی و نهادهای بالادستی است.

صوفی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص این عملکرد به رسانه ملی تذکر داده اید؟ گفت: حتماً تذکر داده شده است. البته ضرورتی به تذکر نیست. چرا که همه چیز روشن است. یعنی خود مدیران و مقامات سازمان صدا و سیما هم می دانند که تبلیغ پیغام رسان های خارجی خلاف است و اساساً به مصلحت و در شأن رسانه ملی نیست.

وی گفت: یکی از رسالت ها و وظایف و مسئولیت های رسانه ملی تبلیغ و معرفی پیغام رسان های داخلی و معرفی شبکه ملی اطلاعات است و مهمتر اینکه یکی از نقش ها و وظایف رسانه ملی مطالبه گری از نهادهای مسئول برای تقویت پیغام رسان های داخلی و شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین زمانی که یکی از وظایف و نقش رسانه ملی، مطالبه گری است، دیگر پذیرفته نخواهد بود که خودش پیغام رسان های خارجی را تبلیغ کند.

دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما اضافه کرد: اینکه چه باید کرد را باید از مسئولان امر و مدیران رسانه ملی بپرسید. ما از سال گذشته مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردیم و همچنان هم نظر ما تغییر ننموده و شفاف و روشن است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1250

به "اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید