خاکی سحر آمیز بسازید!

به گزارش مجله تور مالزی، دوست دارید ترکیب خاکی مخصوص خودتان را داشته باشید که مانند خاکی جادویی هر گیاهی را شاداب نگه دارد؟

خاکی سحر آمیز بسازید!

خاک گلدان چیست و چرا با خاک باغچه تفاوت دارد؟

فرقی ندارد که از آن برای گیاهان گلدانی درون خانه استفاده می کنید یا برای باکس های گلدانی و گلدان های خارج از خانه، در هر حال خاک گلدان یکی از عوامل بسیار مهم و معین نماینده برای داشتن گیاهانی سرحال و سالم است. فرق خاک گلدان و خاک باغچه در این است: خاک گلدان سبک تر است و خلل و فرج بیشتری دارد به همین علت اجازه می دهد آب به راحتی از بالای سطح خاک تا پایین آن سرازیر گردد. همچین اکسیژنی که ریشه ها برای تنفس و سالم ماندن به آن احتیاج دارند را فراهم می نماید. در حالی که خاک باغچه آب را به پایین راهنمایی می نماید و در همان جا ذخیره اش می نماید.

خاک های گلدانی که از بیرون تهیه می کنید ممکن است خیلی گران باشد به خصوص اگر تعداد زیادی گلدان داشته باشید. درست کردن خاک گلدان به وسیله خودتان علاوه بر صرفه جویی در هزینه این امکان را به شما می دهد که ترکیب شگفت انگیز مخصوص خودتان را درست کنید که بافت خوب، مواد غذایی و اکسیژن مورد احتیاج گیاهان تان را به آنها بدهد.

خاک گلدانی دست ساز چیست؟

مخلوط کاشت خاکی با مخلوط کاشت غیر خاکی بسیار فرق دارد. مخلوط غیر خاکی بیشتر برای جوانه زنی دانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. برترین ترکیب غیر خاکی دست ساز دارای سه جز است: محیط کشت، جزء که رطوبت و مواد مغذی را نگه دارد و جزء که زهکشی را بهبود ببخشد.

در پایین طرز تهیه 2 ترکیب خاکی گلدانی را شرح داد ه ایم، نگران نباشید روش کار بسیار آسان است و مواد مورد احتیاج هم به راحتی پیدا می شوند:

- دستور العمل اول

این ترکیب در نهایت بسیار شبیه به خاک گلدان هایی می گردد که از بیرون تهیه می کنیم. شاید حتی بهتر از آن!

بستر کشت (محیط رشد) : خاک باغچه از هر جایی که تهیه می کنید. از باغچه خودتان از پارک اطراف خانه تان و … . فقط باید دقت کنید که خاک عاری از بیماری و بذر علف های هرز باشد.

رطوبت نگهدار: پیت خزه اسفاگنوم. این خزه را از مرداب ها و باتلاق ها استخراج می نمایند و آن را خشک می نمایند. خزه خشک شده و به رنگ قهوه ای کم رنگ در می آید. بهتر است قبل از ترکیب کردن آن با خاک میزانی آن را مرطوب کنید.

زهکش: پرلایت، ورمی کولیت یا شن. پرلایت یا پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی است که بسیار سبک است این ذره با ایجاد خلل و فرج و سبک کردن خاک، باعث زهکشی بهتر آب می گردد.

هر سه این مواد را در میزان های مساوی با هم مخلوط کنید تا ترکیب خاکی مورد احتیاجتان به دست آید.

- دستورالعمل دوم:

این هم یک ترکیب دیگر برای ساخت خاک دست ساز خودتان که به موادی کمتر از دستورالعمل قبلی احتیاج دارد و کشاورزانی که به عناصر ارگانیک علاقه دارند از این ترکیب استقبال زیادی نموده اند. برای ساخت خاک گلدانی کمپوست دار به سادگی میزانی از خاک باغچه استرلیزه را با میزان مساوی کمپوست مخلوط کنید. کمپوست را می توانید از بیرون تهیه کنید و یا اینکه آن را هم خودتان بسازید! سپس به میزان لازم شن یا سنگریزه به ترکیب اضافه کنید تا زهکشی آن را بالا ببرید.

به خاک خانگی دست سازتان کود بدهید!

بعد از مدتی در هر خاکی میزان مواد مغذی مورد احتیاج برای رشد گیاهان کم می گردد. پس اگرچه خاک خانگی که ساخته اید ترکیبی عالی برای گیاهان تان است، آنها بعد از مدتی بدون اصلاح و تقویت مجدد خاک قادر به رشد در آن نخواهند بود. به روش های مختلفی می توانید خاک تان را تقویت کنید. می توانید قبل از کاشت گیاه در ترکیب خاکی تان آن را با کربنات کلسیم (سنگ آهک) تقویت کنید. می توانید سطح رویی خاک را با میزانی کمپوست بپوشانید. و یا می توانید از کودهای موجود در بازار که مواد مغذی را به تدریج و به آرامی در خاک آزاد می نمایند برای تقویت خاک دست سازتان، بهره ببرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2067

به "خاکی سحر آمیز بسازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاکی سحر آمیز بسازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید