سفرنامه جهرم ، شهر نخلستان ها و باغات مرکبات

به گزارش مجله تور مالزی، اگه هوس سفر به جنوب ایران رو کردید و به دنبال شهری برای سفر هستید که هم تاریخی باشه، هم دارای طبیعتی زیبا باشه، هم بتونید از غذاهای لذیذ و دستپخت مردمش بچشید و هم دست پر با سوغاتی سفر خودتون رو به سرانجام برسونید، یکی از بهترین انتخاب ها که باید تو لیستتون قرار بدید، شهر جهرمه. ما تو سفرمون به جهرم سعی کردیم بیشتر زیبایی های این شهر رو به تصویر بکشیم و براتون تعریف کنیم تا هم لذت ببرید و هم اگه قرار بود روزی به این شهر سفر کنید یه راهنما برای سفرتون داشته باشید. تو ادامه بیشتر با این شهر زیبا و فراموش شده آشنا میشیم:

سفرنامه جهرم ، شهر نخلستان ها و باغات مرکبات

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

صبح علی الطلوع بیدار شدیم، راه افتادیم و سفرمون رو از شیراز به مقصد جهرم آغاز کردیم. از همون آغاز سفر، کاملا معلوم بود که این سفر از اون سفراییه که قراره توش خیلی خوش بگذره. بعد از 3 ساعت، به جهرم رسیدیم و چشممون به آفتاب زیباش روشن شد. تو جهت رسیدن به خود شهر جهرم، اولین چیزی که خیلی به چشم میاد، نخلستان ها و باغات زیباییه که شما رو همراهی می کنن و می تونین از مناظر زیبایی که به وجود آوردن، لذت ببرین.

بعد از رسیدن به شهر، خودمون رو به یه صبحونه خفن تو رستوران کازه دعوت کردیم و واقعا چی مثل یه صبحونه خوب و خوشمزه می تونه اول صبح آدمو شادمان کنه؟

بعد از صبحونه، قرار شد که یه سر به باغ های 3 طبقه جهرم بزنیم. راستش قبل از رفتن برامون سوال بود که چرا اسم این باغ باید این باشه ولی وقتی رسیدیم و همه چیز رو از نزدیک دیدیم، متوجه شدیم دلیلش چیه. طبقات این باغ از بالا به ترتیب شامل نخل های خرما، انواع مرکبات و سبزیجات و صیفی جاته.

مقصد بعدیمون دیدن صنایع دستی جهرمه که یکی از قدیمی ترین و مهم تریناش، حصیربافیه. یکی از جذابیت هایی که صنایع دستی هر شهر داره اینه که معمولا با محصولاتی که تو اون شهر فراوونه ساخته میشه و حصیربافی هم از این قاعده مستثنی نیست چون حصیر با رشته های نازک برگ خرما بافته میشه.

دیگه کم کم آغاز کردیم به دیدن جاذبه های جهرم و قدمگاه، اولین جایی بود که انتخاب کردیم. همونطور که تو محوطه اش قدم می زدیم، از معماری و فضای داخلی این بنای ساسانی دیدن کردیم و خیلی لذت بردیم.

بعد رفتیم و اولین ناهارمون تو جهرم رو تو کباب سرای شاه نشین خوردیم که تجربه خیلی خوبی بود.

زیبایی های جهرم تموم شدنی نبود و هر لحظه، بیشتر باهاشون آشنا می شدیم و بیشتر کیف می کردیم. رفتیم به بزرگترین غار دستساز دنیا که به اسم های غار سنگ تراشان، سنگ شکن، سنگ اشکن و سنگ شکنان هم معروفه و زیباییش وصف نشدنیه و به افراد علاقه مند به تاریخ به شدت توصیه میشه. بعدش به موسیقی و آواز جهرمی گوش کردیم و لذت سفرمون تکمیل شد. اگه جنوبی هارو بشناسید مطمئنا می دونید که موسیقی عضو جدانشدنی زندگیشونه.

بازار تاریخی جهرم که به این معروفه که خواهر دوقلوی بازار وکیل شیرازه، از اون جاهاییه که تو سفر به جهرم، هیچ جوره نباید از دستش بدید. طراحی و ساخت این بازار به اواخر دوره زندیه برمیگرده و از نوع بازارهای صلیبیه. در وسط این بازار، یک چهارسوق هم قرار داره که بیش از پیش به زیبایی هاش اضافه میکنه.

تو ادامه سفر رفتیم تا با غذاهای معروف و سنتی جهرم بیشتر آشنا شیم. اول از همه منتظر شدیم تا نون بیرزه که یه نون سنتی و خوشمزه جهرمیه، رو تنور آماده بشه تا بتونیم ازش بچشیم. بعدش رنگینک و حلوای هفت تخم بودن که انتظارمونو میکشیدن و همونجوری که انتظارشو داشتیم و از دستپخت جنوبی ها شنیده بودیم، عالی بود.

ناهار یخنی کلم بادمجان بود که طرز تهیشو هم یاد گرفتیم تا وقتی برگشتیم بتونیم ازش درست کنیم اما خودمونم می دونیم که محاله مزه اش اونی بشه که تو جهرم خوردیم.

برای اینکه عیش سفرمون تکمیل بشه و خستگیا از تنمون در بره، شربت لیمو و شربت تارونه جهرمی رو امتحان کردیم که واقعا هم چسبید.

محال ممکنه جهرم رو بشناسید ولی ندونید که یکی از سوغاتی های خوشمزه و مفید این شهر، ارده است. جهرمی ها خیلی تو ساخت ارده های درجه یک تبهر دارن و بعد خرید خیالتون از کیفیت و طعم بی نظیرش راحت باشه. تازه می تونید مراحل ساختشو کامل از نزدیک ببینید.

روز آخرمون بعد از صبحونه، با رفتن به باغات مرکبات و چیدن میوه ها آغاز شد که از لذتش هرچقدر بگیم کمه. هیچ کدوم از ما تصورشم نمی کردیم که جهرم این همه تنوع میوه و مرکبات داره و یکی از قطب های صادرات میوه ایرانه. بعدش به گشت و گذار تو باغ ها رفتیم و از زیبایی های جهرم و اتفاقای سفرمون حرف زدیم.

آخرین ناهارمون تو جهرم یه غذای خیلی خوشمزه بود به اسم قیمه جهرمی که شبیه به قیمه خودمون بود البته که قیمه مرسوم خودمون هم درکنارش سرو شد. ناهار رو کنار استخر باغ و همزمان که نسیم خنکی گونه هامون رو نوازش می داد، خوردیم که یه صفای دیگه ای داشت.

بعدش به تماشای غروب آفتاب تو باغات مرکبات جهرم نشستیم که زیباییش وصف نشدنیه و حتما باید از نزدیک ببینیدش.

در آخر راه افتادیم به سمت اقامتگاه که بعد کمی استراحت رسما سفرمون تو جهرم تموم شه و پا به مقصد بعدیمون برای سفر بذاریم.

اگه از جهرم و دیدنی هاش لذت بردید، می تونید استوری های بیشتری از این شهر رو تو صفحه اینستاگرام خبرنگاران ببینید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 602

به "سفرنامه جهرم ، شهر نخلستان ها و باغات مرکبات" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفرنامه جهرم ، شهر نخلستان ها و باغات مرکبات" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه جهرم ، شهر نخلستان ها و باغات مرکبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید