معضل زباله خشک در شهر قم

به گزارش مجله تور مالزی، فاطمه امامی- قم ـ خبرنگاران:-در میانه یک مزرعه سبز، قلعه ای قدیمی جلوه گر می گردد. جایی در نزدیکی بافت جدید شهری در محله هنرستان. جایی متفاوت از سبک زندگی امروز شهری. به قلعه که نزدیک می شوی بوی زباله و هجوم مگس ها آزارت می دهد.

معضل زباله خشک در شهر قم

گونی های سفید و خاکستری زباله خشک همه جا دیده می شوند. پشت قلعه محوطه ای با درهای قدیمی چوبی و فلزی محصور شده است. از لای حصار چوبی که نگاه می کنی تلی از زباله می بینی.

  • حلقه های جمع آوری زباله

همه شهروندان قمی در محل زندگی شان افرادی را دیده اند که زباله جمع می نمایند. افرادی که وقت و بی وقت کیسه ای به پشت می گیرند و در سطل های زباله جست وجو می نمایند تا شاید کالای دندان گیری پیدا نمایند. به جز کولبرها، وانتی ها و چرخی ها هم به خریداران سنتی زباله خشک تبدیل شده اند و بسیاری از خانواده ها فروش زباله به آنها را به تحویل دادن آن به پیمانکاران شهرداری ترجیح می دهند. شاید به این دلیل است که مبلغی که خریداران سنتی پرداخت می نمایند قابل توجه تر است.

حلقه بعدی گاراژداران زباله خشک هستند که در جای جای شهر دیده می شوند. این کسب وکار خطرناک تاکنون چندین بار موجب آتش سوزی های شدید در شهر شده است. وجود انبوهی از مواد قابل اشتعال در نقطه ای که نظارتی بر آن وجود ندارد سبب بروز این حوادث می گردد. آخرین مورد این آتش سوزی ها در قلعه کامکار بود. آتش سوزی هایی از این دست انبوهی از نیروهای آتش نشانی را به خود مشغول می نماید و جان شهروندان را به خطر می اندازد.

از طرفی به گفته سید عبدالله میرابراهیمی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به جز این موارد سلامتی مردم هم در سیستم غیرقانونی جمع آوری و پردازش زباله خشک در خطر است و باید برای آن فکری کرد. او در ادامه به قانون مدیریت پسماند شهرداری قم اشاره می نماید. این قانون در سال 83 تصویب شده و تاکنون مبنای عمل در این زمینه است. طبق ماده 7 این قانون، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها برعهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها برعهده بخشداری هاست. مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه برعهده تولیدنماینده خواهد بود. همچنین براساس تبصره این قانون، مدیریت های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند. اگر این قانون را مبنای عمل قرار دهیم، اقدام به جمع آوری، دپو و پردازش پسماند خشک کاری غیرقانونی است که می توان با ابزارهای قانون جلو آن را گرفت. به گفته این مسئول، این نکته در خصوص 3 هزار مرکز دپو ضایعات در شهر صدق می نماید که به صورت غیرمجاز برپا و اداره می شوند.

  • معضلات گاراژهای دپو زباله

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، بعضی از این مراکز در مناطق مسکونی قرار دارند. این موضوع موجب جذب حیوانات موذی و مسائل بهداشتی بسیاری می گردد. از طرفی مراکز جمع آوری ضایعات از نظر معضلات اجتماعی هم وضعیت خوبی ندارند و خطری بالقوه برای انواع جرم محسوب می شوند که در شهر قم باید به آن حساسیت داشت. به گفته وی، ضریب حریق در اماکن بسیار بالاست و حتی واحدهای مجاز هم از خطر حریق دور نیستند.

میرابراهیمی با اشاره به حساسیت دستگاه های انتظامی به فعالیت مراکز دپو زباله خشک می گوید: یکی از مخاطرات این موضوع جابه جا شدن اجناس دزدی در این مراکز است به همین دلیل حساسیت امنیتی و انتظامی در این زمینه بسیار است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم درباره اقدامات شهرداری درباره این معضل اظهار می نماید: برنامه این است که به سمت حذف این مراکز برویم. در مرحله اول افرادی را که در شهر به صورت غیرمجاز زباله جمع آوری می نمایند شناسایی می کنیم و به آنان اخطار و آموزش می دهیم. در این زمینه 1615 نفر را شناسایی نموده ایم و از آنان تعهد گرفته ایم که این کار را تکرار ننمایند. وی ادامه می دهد: در این زمینه برخوردها بیشتر با وانتی ها و چرخ دستی ها اجرا شده است و هنوز با کولبرها که تعدادشان هم کم نیست، برخورد ننموده ایم. در مجموع به نظر می رسد تاکنون با 50 درصد این آمار برخورد شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 510

به "معضل زباله خشک در شهر قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل زباله خشک در شهر قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید