KMC جی 7 تحت فشار شدید آنالیز شد ، آقای نورمند را بخریم یا آریزو شش پرو؟!
به گزارش مجله تور مالزی، KMC جی 7 تحت یک آزمایش پر فشار آنالیز شد. خودروی سدان فست بک کرمان موتور رقبایی مانند آریزو شش پرو و بهمن رسپکت را در مقابل خود دارد. طراح این خودرو سابقه فعالیت در آلفا رومئو را داشته است. این خودرو توربو 172 اسب بخاری چه حرفی در مقابل رقبایش دارد و ارزش خرید آن چقدر است؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: KMC جی 7 یک سدان فست بک چینی است که به وسیله شرکت کرمان موتور عرضه می گردد. این خودرو از پیشرانه توربو شارژ 1.5L با 172 اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعته دو کلاچه استفاده می نماید.
این خودرو حداقل روی کاغذ از آریزو شش پرو 147 اسبی و بهمن رسپکت 154 اسب بخاری، یعنی هم کلاسان خود سریع تر است. طراحی اسپرت KMC جی 7 به خصوص در بخش چراغ های جلو و عقب، کاملا جلب توجه می نماید و توی چشم است.
اما این خودرو همچنان چینی است و باید دید آیا ظاهر اسپرت آن مانند بسیاری از هم وطنان مقیم ایران خود، فقط نمایشی است یا حرفی هم برای گفتن دارد؟
برای درک بهتر گزارش، KMC در تمام پارامترها با رقیب مستقیم خود یعنی آریزو شش پرو هم مقایسه می گردد که هر دو در یک محدوده قیمتی هم هستند.
تیک آف!
KMC جی 7 جزو معدود خودروهای چینی وارد شده به کشور است که می توانید با آن به راحتی تیک آف کنید. هر چند پدال گاز این خودرو کمی تاخیر دارد اما پس از آن به خوبی از زمین کنده می گردد. اگر حرکت را پر گاز آغاز کنید خودرو در دنده دو هم تیک آف می نماید.
پیشرانه 1.5L توربوشارژ چهار سیلندر این خودرو ساخت شرکت JAC است و توانی معادل 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید. البته نسخه وارداتی این خودرو 184 اسب بخار قدرت را با گشتاور 300 نیوتن متری فراوری می نماید که این اعداد جهت سازگاری با سوخت و اقلیم کشور محدود شده اند.
یکی از انتقاداتی که به رقیب مستقیم KMC جی 7 یعنی آریزو شش پرو وارد است، استفاده از پیشرانه قدیمی 4T15C است. این پیشرانه 1.5L توربوشارژ چهار سیلندر با توانی معادل 147 تا 154 اسب بخار به طور مشترک در تمام سدان های توربو این شرکت استفاده شده است. بهمن رسپکت نسخه مالی آریزو شش هم از همین پیشرانه استفاده می نماید. این موتور با فناوری قدیمی خود توان کمی فراوری می نماید.
پیشرانه KMC جی 7 نسبت به آریزو شش پرو با همان حجم موتور به ترتیب 27 اسب بخار قدرت و حدود 70 نیوتون متر گشتاور بیشتری فراوری می نماید. این اعداد واقعا قابل توجه اند. هر دو خودرو در یک محدوده قیمتی هستند. به جز بحث پیشرانه، آریزو شش پرو از یک گیربکس CVT استفاده می نماید که در مقابل گیربکس KMC واقعا کُند و بی هیجان است!
البته باید گفت که کرمانی ها روی کالیبراسیون خودرو و تطابق آن با سوخت کشور و بعلاوه مطابقت با سلیقه مصرف نمایندگان ایرانی هم وقت گذاشته اند. بر خلاف اغلب شرکت های مونتاژ کار که تمرکزشان تنها روی فروش خودرو است.
عملکرد گیربکس KMC J7
گیربکس KMC جی 7 از نوع شش سرعته دو کلاچه است و هماهنگی نسبتا خوبی با پیشرانه دارد. البته هماهنگی این موتور و گیربکس همچنان با محصولات برندهای معروف فاصله دارد اما به نسبت رقبایش شرایط بهتری دارد. آریزو شش پرو که رقیب مستقیم این خودرو است علاوه بر توان کمتر پیشرانه، از گیربکس CVT هم استفاده می نماید. آریزو شش پرو در بحث شتاب، قربانی KMC خواهد شد. این خودرو به اهرم دنده پشت فرمان هم مجهز است اما عملکرد آن گُنگ و همراه با تاخیر است.
اگر روی عملکرد گیربکس خودرو وسواس داشته باشید گاهی اوقات ناهماهنگی موتور و گیربکس KMC جی 7 را حس می کنید اما احتمالا افراد کم توقع چندان متوجه این موضوع نمی شوند. در واقع ناهماهنگی موتور و گیربکس در بسیاری از محصولات چینی مشتری آزار است اما در این خودرو حداقل این چنین نیست. اما آن چه جالب توجه است تعویض دنده های بسیار نرم این خودرو است به طوری که گاهی متوجه آن نمی شوید! و این یک برگ برنده برای این فست بک چینی است.
حالت ترونیک گیربکس KMC جی 7
اما حالت تیپ ترونیک گیربکس KMC جی 7 لذت بخش ترین حالت برای رانندگی با آن است. مخصوصا که دنده ها در دور 5500 تعویض می شوند. البته در دور موتورهای زیر 3000 خودرو (جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به گیربکس) اجازه کم کردن دنده را نمی دهد که کاش این طور نبود. در دور موتورهای زیر 3000 RPM عملکرد ترونیک گیربکس خوب و با تاخیری ناچیز است. اما در دورهای بالاتر شما اجازه دخالت چندانی در معکوس کشی ندارید و تنها باید به تعویض دنده در محدوده کات آف قانع باشید. این حالت در ترافیک و جاده های کوهستانی در دنده های یک، دو و سه عملکرد خوبی دارد و کاملا به کار راننده می آید.
در مجموع می توان گفت KMC جی 7 شتاب گیری و تعویض دنده های مناسبی دارد و در این بخش از بهمن رسپکت، آریزو شش و آریزو شش پرو واقعا بهتر است. اما به سختی می توان یک تویوتا سوار یا هیوندایی سوار را به آن عادت داد.
سواری و هندلینگ
سیستم تعلیق KMC جی 7 در بخش جلو از نوع مک فرسون اما در قسمت عقب از نوع مولتی لینک است. هندلینگ این خودرو خوب است و خودرو تعادل خود سر پیچ ها یا مانورهای ناگهانی را به خوبی حفظ می نماید. اما فنربندی خودرو کمی سفت است که تعلیق مولتی لینک تا حدی آن را جبران می نماید.
اما سیستم تعلیق عقب رقیب این خودرو یعنی آریزو شش پرو، از نوع میله پیچشی است که باعث تجربه سواری خشک و بعلاوه ناپایدار می گردد. این موضوع برای خودرویی که با KMC جی 7 در یک محدوده قیمتی است یک ضعف بزرگ محسوب می گردد. به هر حال کیفیت سواری و هندلینگ KMC جی 7 مناسب و یک سر و گردن بالاتر از آریزو شش پرو است. اما سواری بهمن رسپکت کمی نرم تر از KMC است.
ترمزگیری KMC جی 7
ترمزهای KMC جی 7 در هر دو محور از نوع دیسکی (جلو خنک شونده) مجهز به ABS+EBD، ترمز کمکی هیدرولیکی و دستیار ترمز اضطراری است. عملکرد ترمزهای این خودرو نیز مانند اغلب چینی های بازار اسفنجی است و ترمزها در پایین ترین حالت پدال ترمز، درگیر می شوند. اما در نهایت توان کافی جهت نگه داشتن خودرو را دارند. با این وجود عملکرد ترمزهای KMC از آریزو شش و آریزو شش پرو بهتر است.
طراحی کابین
هنگام ورود به کابین KMC جی 7 کمی غافلگیر می شوید. مانیتور تسلایی 10.4 اینچی، گود رفتگی صندلی ها و سلکتور الکترونیکی و کوتاه دسته دنده حس کاملا اسپرتی دارند. بعلاوه استفاده از پارچه در بخش میانی داشبورد، جلوه متفاوتی دارد.
کیفیت مواد پلاستیکی کابین کاملا معمولی است اما آزار دهنده نیست و کیفیت مونتاژ قطعات هم مناسب است. انتخاب طراحی کابین در مقایسه با رقیب KMC یعنی آریزو شش پرو سلیقه ای است اما کابین KMC جی 7 اسپرت تر به نظر می رسد.
اما آن چه نا آشنا است قرارگیری بیشتر ادوات کنترلی خودرو مانند سیستم تهویه مطبوع، تنظیم حالت رانندگی، تنظیم سیستم صوتی و… روی مانیتور است. این کار نه تنها ممکن است باعث حواس پرتی هنگام رانندگی گردد بلکه در صورت خرابی یا هَنگ کردن مانیتور، شما بیشتر امکانات خودرو را از دست می دهید.
فضا سازی کابین KMC جی 7
فضای پای راننده و شاگرد KMC جی 7 نسبتا مناسب و پهن است اما پاهای راننده و شاگرد کمی با دستگیره رو دری و لب مانیتور بر خورد می نماید. اگر قد شما بیش از 180 سانتی متر باشد، ممکن است این موضوع در سفرهای طولانی کمی آزار دهنده باشد. روکش صندلی های خودرو از چرم و پارچه است اما کیفیت فوم و چرم آن معمولی است و در برگیری آن ها نیز می توانست بهتر باشد.
فضای پای عقب و دید سرنشینان به اطراف هم تقریبا خوب است اما دید به جلو به واسطه صندلی های بلند جلو محدود است.
دید خودرو به اطراف و تسلط راننده به کابین و ادوات خوب است اما ستون A ضخیم خودرو هنگام پیچیدن نقطه کور بزرگی ایجاد می نماید. خصوصا شب هنگام نبود چراغ های چرخشی در این خودرو کاملا حس می گردد. شیشه عقب خودرو نیز دید بسیار کمی دارد. هر چند دوربین های 360 درجه نقاط کور را پوشش می دهند اما وای به روزی که دوربین ها خراب شوند یا مانیتور هَنگ کند!
امکانات رفاهی و ایمنی
KMC جی 7 به امکانات رفاهی مانند مانیتور 10.4 اینچی، کروز کنترل، صفحه کیلومتر دیجیتال با گرافیک متغیر، دنده پشت فرمان، هشت بلندگو، صندوق عقب برقی، نور مخفی کابین و چراغ های جلو و عقب تمام LED مجهز است. سانروف پانورامیک، کی لس، صندلی راننده برقی با گرم کن، تنظیم سفتی فرمان و کول باکس از سایر امکانات رفاهی این خودرو هستند. اما دستی بودن تنظیم صندلی شاگرد این خودرو یک ضعف برای این خودرو است.
رزولوشن مانیتور 10.4 اینچی KMC خوب اما کیفیت تاچ آن چندان مناسب نیست و جنبه نمایشی آن بر جنبه کاربردی اش مقدم بوده است. کیفیت دکمه ها نیز تقریبا مناسب است اما با رقبای کره ای و ژاپنی قابل مقایسه نیست.
ترمز پارک برقی، اتو هلد، سیستم کنترل پایداری و کشش، شش کیسه هوا، دوربین 360 درجه، دی لایت، سنسور نور و باران و سنسور پارک عقب نیز از مهم ترین امکانات ایمنی هستند.
چری آریزو شش پرو علاوه بر امکانات فوق به رادارهای خط خوان، تصادف از عقب و نقطه کور هم مجهز است که از این جهت فزونی دارد.
طراحی KMC جی 7
طراح KMC جی 7 در مرکز ایتالیایی JAC ایجاد شد و Daniele Gaglione که سابقا در آلفارومئو کار نموده بود خطوط آن را رسم کرد. در نتیجه شما پختگی خطوط در این خودرو را بیشتر از رقبایش حس می کنید.
چراغ های به هم پیوسته در جلو و عقب، شیشه های جانبی کوتاه و شیب زیاد ستون C نمای واقعا اسپرتی به این خودرو داده اند. هر چند سایز رینگ و تایرها همچنان هماهنگی کاملی با بدنه خودرو ندارد اما این مورد بهتر از آریزو شش پرو است. اما روشن شدن قسمت وسط چراغ های جلو، آن را در شب بیش از حد نورانی جلوه می دهد و کافی است با قطع کردن سوکت های آن متوجه این موضوع شوید. همین نکته و استفاده از چهار لنز در هر چراغ که دو تای آن ها نور پایین و دو تا نور بالا هستند،باعث شد تا به این خودرو لقب آقای نورمند بدهیم!
طراحی اسپرت این فست بک چینی در خیابان ها حسابی جلب توجه می نماید و تقریبا همه آن را با تعجب نگاه می نمایند. بی شک عده ای هم قصد آشنایی با شما را خواهند داشت. اگر این موضوع برای شما مهم باشد، KMC جی 7 برترین در نوع خود است.
طراحی آریزو شش پرو که آن هم در سبک فست بک است یک سر و گردن از KMC پایین تر است. نبود شدید تناسب در سایز رینگ و تایرها و بعلاوه چراغ های جلو و عقب در این خودرو واقعا توی ذوق می زند. این نبود تناسب در طراحی خودرو از آریزو شش معمولی هم بدتر است.
KMC جی 7 بخریم یا آریزو شش پرو؟
خودروهای چینی که فعلا در کشور ما وجود دارند هنوز به کیفیتی نرسیده اند که به راحتی بتوان آن را جایگزین خودروهای قدیمی و کارنموده کره ای و ژاپنی کرد. اما با این وجود سلیقه همه افراد تنها عملکرد فنی و دوام نیست. برای بعضی از افراد یا خانواده ها طراحی نو، نو بودن و آپشن های خودرو در اولویت است. در نتیجه با نبود تنوع در بازار خودروهای صفر وارداتی و ضعف های خودروهای داخلی، ناچار به خرید خودرو چینی می شوند. در این میان اما اگر به هر دلیل قصد خرید یک سدان چینی در محدوده قیمتی یک میلیارد و 700 میلیون تومان را دارید، باید گفت که KMC جی 7 در مقابل محصولی مانند آریزو شش پرو انتخاب بهتر و ارزنده تری است.
منبع: بیت ران