وقوع یک واکنش هسته ای بی سابقه در اعماق آب!، عکس

به گزارش مجله تور مالزی، هنگامی که یک جسم سریعتر از سرعت صوت حرکت می نماید، یک انفجار صوتی ایجاد می نماید؛ چیزی مشابه زمانی که ذرات سریعتر از سرعت نور حرکت می نمایند.

وقوع یک واکنش هسته ای بی سابقه در اعماق آب!، عکس

تینا مزدکی- سرعت نور در آب، در مقایسه با سرعت نور در خلاء نزدیک به 75٪ کاهش می یابد و به حدود 224938 کیلومتر در ثانیه می رسد. اگر ذره ای از این حد فراتر رود، درخشش آبی وهم انگیزی به نام تابش چرنکوف فراوری می نماید. این اثر به نام فیزیکدان شوروی، پاول چرنکوف، که برای کشف خود برنده جایزه نوبل شد، نامگذاری شده است.

این درخشش آبی یک پدیده شناخته شده در دایره های شکافت است، در واقع، بازرسان هسته ای از این نور استفاده می نمایند تا تشخیص دهند که آیا از مواد هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده می گردد یا خیر. ستاره شناسان نیز از این پدیده مطلع هستند و رصدخانه نوترینو IceCube از این اثر برای شناسایی نوترینوهای میون در یخ های قطب جنوب استفاده می نماید.

با این حال، این اثر هرگز در طول یک واکنش همجوشی دیده نشده است. ماه گذشته، شرکت همجوشی هسته ای SHINE بیان کرد که تشعشعات چرنکوف در طول فرآیند همجوشی دوتریوم-تریتیوم آن قابل مشاهده است. این اولین باری بود که پدیده رنگ آبی در طی یک واکنش همجوشی ثبت شد.

منبع: popularmechanics

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مهر 1402 بروزرسانی: 28 مهر 1402 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2248

به "وقوع یک واکنش هسته ای بی سابقه در اعماق آب!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع یک واکنش هسته ای بی سابقه در اعماق آب!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید