گلکسی A54 در برابر شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟

به گزارش مجله تور مالزی، با وجود اینکه گوشی های پرچم دار بیشترین توجه را جلب می نمایند و محتواهای زیادی در خصوص آن ها ایجاد می گردد، اما واقعیت این است که اکثریت کاربران به سمت گوشی های میان رده و حتی پایین رده می روند. خوشبختانه در بازار ایران هم مدل های میان رده بسیار مجذوب کنندهی به فروش می رسد. در این مطلب قصد داریم گلکسی A54 را با شیائومی پوکو F5 مقایسه کنیم که هر دو گوشی های فوق العاده ای هستند و در بازار ایران هم به شدت پرفروش شده اند. بنابراین اگر می خواهید یک میان رده مجذوب کننده بخرید، این مطلب را از دست ندهید.

گلکسی A54 در برابر شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟

جدول معینات

نام گوشی گلکسی A54پوکو F5
وزن بدنه202 گرم181 گرم
جنس پنل پشتیشیشه ایپلاستیکی
گواهی IPIP67IP53
نمایشگر6.4 اینچ سوپر امولد

120 هرتز با حداکثر روشنایی 1000 نیت

رزولوشن 1080 در 2340

6.67 اینچ امولد

120 هرتز با حداکثر روشنایی 1000 نیت

رزولوشن 1080 در 2400

سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 و One UI 5.1اندروید 13 و MIUI 14
تراشهاگزینوس 1380اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2
پشتیبانی از کارت حافظهبلهخیر
ترکیب رم و حافظه داخلی6 و 8 گیگابایت رم

128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی

8 و 12 گیگابایت رم

256 گیگابایت حافظه داخلی

دوربین های اصلیدوربین اصلی 50 مگاپیکسلی

اولترا واید 12 مگاپیکسلی

ماکرو 5 مگاپیکسلی

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی

اولترا واید 8 مگاپیکسلی

ماکرو 2 مگاپیکسلی

دوربین سلفیسنسور 32 مگاپیکسلیسنسور 16 مگاپیکسلی
جک هدفونخیربله
ظرفیت باتری5000 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ25 وات67 وات

مقایسه بدنه

هر دو گوشی تقریبا هم مقدار هستند ولی در این زمینه پوکو F5 نسبت به گلکسی A54 مزیت دارد. به طور معین، پوکو F5 از نمایشگر 6.67 اینچی با نسبت 20:9 بهره می برد ولی گلکسی A54 دارای نمایشگر 6.4 اینچی با نسبت تصویر 19.5:9 است. با وجود این تفاوت، پوکو F5 به طور قابل توجهی بلندقدتر از A54 نیست و طول آن به 161.1 میلی متر است و در این در حالی است که طول A54 اندکی کمتر و 158.2 میلی متر است.

از طرف دیگر، گلکسی A54 اندکی ضخیم تر و عریض تر محسوب می گردد. با وجود اینکه پوکو F5 از نمایشگر بزرگ تری بهره می برد، اما فقط 181 گرم وزن دارد که نسبت به وزن 202 گرمی گوشی سامسونگ بسیار سبک تر محسوب می گردد. البته باید خاطرنشان کنیم A54 برای پنل پشتی از شیشه محافظ گوریلا گلس 5 استفاده نموده ولی پوکو F5 دارای بدنه پلاستیکی است.

حالا که صحبت از کیفیت ساخت شد، باید بگوییم که هر دو گوشی با فریم پلاستیکی راهی بازار شده اند. البته گلکسی A54 به لطف گواهی IP67 عملا یک گوشی ضدآب است ولی گوشی پوکو از گواهی IP53 بهره می برد و بنابراین عملا فقط می تواند در برابر قطرات آب مقاومت محدودی داشته باشد. حسگر اثر انگشت پوکو در لبه کناری تعبیه شده ولی گوشی سامسونگ این حسگر را زیر نمایشگر تعبیه نموده است.

کیفیت نمایشگر

همانطور که گفتیم، این دو گوشی از نظر مقدار نمایشگر تفاوت قابل توجهی با هم دارند. گلکسی A54 با داشتن نمایشگر 6.4 اینچی جمع و جورتر است ولی پوکو F5 با بهره گیری از نمایشگر 6.67 اینچی مورد توجه کاربران علاقه مند به نمایشگرهای بزرگ تر قرار می گیرد.

هر دو نمایشگر دارای رزولوشن FHD+ هستند و از نظر شفافیت تفاوت زیادی با هم ندارند. طبق آنالیز های اجرا شده، هر دو نمایشگر حداکثر روشنایی در حدود 1000 نیت را در اختیار کاربر قرار می دهند. بنابراین برای استفاده زیر نور خورشید، تفاوتی با هم ندارند.

حداکثر روشنایی نمایشگر برای ارائه محتوای HDR اهمیت زیادی دارد ولی در زمینه استانداردهای HDR، پوکو F5 رجحان نسبی دارد. زیرا با وجود اینکه هر دو از استانداردهای HDR10 و HDR10+ پشتیبانی می نمایند، ولی گوشی F5 می تواند ویدیو های دالبی ویژن را با برترین کیفیت ارائه دهد.

نمایشگرهای گوشی های سامسونگ از نظر دقت رنگی حرف زیادی برای گفتن دارند و گوشی A54 به خصوص برای فضای رنگی sRGB، عملکرد فوق العاده ای ارائه می دهد. البته پوکو F5 هم فاصله چندانی نسبت به رقیب خود ندارد و ضمناً باید بگوییم نمایشگر پوکو 12 بیتی است ولی نمایشگر سامسونگ از نوع 8 بیتی محسوب می گردد. در نهایت باید بگوییم که رفرش ریت هر دو نمایشگر به 120 هرتز می رسد.

عمر باتری

انرژی هر دو گوشی از طرف باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تامین می گردد و طبق آنالیز های اجرا شده، عمر باتری مشابهی ارائه می دهند. طبیعتا عمر باتری این دو دقیقا یکسان نیست و مثلا باتری گلکسی A54 برای تست باتری در زمینه وب گردی با وای فای، عملکرد بهتری از خود نشان داده است. اما همانطور که در تصویر بالا می توانید ببینید، این تفاوت عمر باتری اصلا قابل توجه نیست و بنابراین در این زمینه هیچکدام رجحان محسوسی نسبت به دیگری ندارد.

سرعت شارژ

با وجود اینکه این دو گوشی عمر باتری مشابهی دارند، ولی در زمینه سرعت شارژ پوکو F5 برنده قطعی است زیرا از شارژ 67 واتی پشتیبانی می نماید. این در حالی است که گلکسی A54 از سرعت شارژ 25 وات بهره می برد. همانطور که در اعداد ذکر شده در تصویر بالا می توانید ببینید، بعد از گذشت نیم ساعت شارژ گوشی پوکو به 83 درصد می رسد ولی طی همین مدت، گلکسی A54 فقط 56 درصد شارژ می گردد.

برای شارژ کامل گوشی گلکسی باید 63 دقیقه منتظر بمانید ولی گوشی پوکو در عرض 47 دقیقه به طور کامل شارژ می گردد. بنابراین اگر سرعت شارژ برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است پوکو F5 را بخرید که ضمناً با شارژر عرضه می گردد ولی برای گلکسی A54 باید شارژر را به طور جداگانه بخرید.

عملکرد اسپیکر

این دو گوشی از اسپیکرهای استریو بهره می برند. گلکسی برای اسپیکر ثانویه از اسپیکر مکالمه استفاده می نماید ولی گوشی پوکو در بخش فوقانی بدنه دارای اسپیکر جداگانه ای است و بنابراین صدای متعادل تری ارائه می دهد. از نظر بلندی صدا، پوکو F5 عملکرد بهتری دارد ولی از جهت کیفیت صدا، شاهد تفاوت خیلی زیادی نیستیم. از طرف دیگر یک مزیت مهم پوکو F5 نسبت به رقیب خود، بهره گیری از جک هدفون است که برای بعضی کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد.

عملکرد

سامسونگ برای گوشی گلکسی A54 تصمیم گرفته از چیپست اگزینوس 1380 استفاده کند. این یک چیپست 5 نانومتری است که قدرتمندترین هسته های پردازنده سرعت 2.4 گیگاهرتز ارائه می دهند. بعلاوه باید به بهره گیری از 6 و 8 گیگابایت رم و 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی هم اشاره کنیم. یکی از ویژگی های مهم این گوشی، پشتیبانی از کارت microSD است و می توانید به جای یکی از سیم کارت ها، یک کارت حافظه قرار دهید. این در حالی است که پوکو F5 چنین قابلیتی ندارد.

در طرف مقابل ما با اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 موجود در پوکو F5 روبرو هستیم که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده و یک هسته Cortex-X2 موجود در پردازنده آن سرعت 2.91 گیگاهرتز ارائه می دهد. با وجود اینکه در گوشی پوکو خبری از کارت حافظه نیست، اما در عوض مدل پایه آن 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی مبتنی بر فناوری UFS 3.1 دارد. گران ترین مدل هم دارای 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است.

همانطور که در اعداد موجود در تصویر بالا می توانید ببینید، چیپست موجود در پوکو F5 به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود دارد. البته این به معنای ضعیف بودن عملکرد گلکسی A54 نیست اما در هر صورت برای کاربرانی که می خواهند یک گوشی با عملکرد خیلی خوب خریداری نمایند، گوشی پوکو گزینه مجذوب کننده تری است.

مقایسه دوربین

دوربین اصلی گلکسی A54 دارای سنسور 50 مگاپیکسلی با مقدار 1/1.56 اینچی است و از لرزشگیر اپتیکال هم بهره می برد. دوربین اصلی پوکو F5 مبتنی بر سنسور 64 مگاپیکسلی است و باید به مقدار 1/2 اینچی این سنسور و بهره گیری آن از لرزشگیر اپتیکال هم اشاره کنیم.

هر دو گوشی از دوربین اولترا واید با فوکوس ثابت استفاده می نمایند. اولترا واید موجود در گوشی سامسونگ دارای سنسور 12 مگاپیکسلی است و برای اولترا واید گوشی شیائومی از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده شده است. بعلاوه باید به وجود ماکرو 5 مگاپیکسلی در پنل پشتی گوشی سامسونگ و ماکرو 2 مگاپیکسلی در پنل پشتی گوشی شیائومی هم اشاره کنیم.

البته گلکسی A54 به لطف بهره گیری از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارد و این دوربین می تواند ویدیو های 4K هم ضبط کند. ولی کاربران پوکو F5 باید به دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو های 1080p بسنده نمایند. متاسفانه هر دو دوربین سلفی دارای قابلیت فوکوس اتوماتیک نیستند.

در ادامه می توانید عکس ثبت شده با دوربین اولترا واید و دوربین اصلی گلکسی A54 را مشاهده کنید:

دو عکس پایین هم مربوط به دوربین اولترا واید و دوربین اصلی پوکو F5 هستند:

هر دو گوشی برای فیلمبرداری می توانند رضایت کاربران را جلب نمایند و از نظر دوربین سلفی هم عملکرد گلکسی A54 به طور محسوسی بهتر است. در تصاویر پایین که اولی مربوط به گلکسی A54 و دومی مربوط به پوکو F5 است، می توانید عملکرد دوربین اولترا واید و دوربین اصلی را در شب مشاهده کنید.

روی هم رفته هر دو گوشی از نظر دوربین عملکرد رضایت بخشی دارند و با توجه به قیمتی که برای خرید آن ها می پردازید، می توانند عکس های بسیار خوبی را ثبت نمایند.

گلکسی A54 در برابر پوکو F5؛ نتیجه نهایی

همانطور که می بینید، برای این دو گوشی نمی توانیم یک برنده قطعی را معین کنیم و با توجه به نیازها و اولویت ها، هرکدام رجحان نسبت به دیگری دارند. به عنوان مثال سامسونگ برای گلکسی A54 از بدنه بهتری استفاده نموده که ضمناً ضدآب هم هست. البته این به معنای بی کیفیت بودن بدنه پوکو F5 نیست اما در هر صورت نمی توانیم کیفیت ساخت بهتر A54 را کتمان کنیم.

گوشی سامسونگ از کارت حافظه پشتیبانی می نماید و هر دو می توانند عکس های خوبی را ثبت نمایند. اما همانطور که گفتیم دوربین سلفی گلکسی A54 بهتر است که می تواند ویدیو های 4K را هم ضبط کند.

از طرف دیگر، شیائومی برای پوکو F5 از چیپست بسیار بهتری استفاده نموده است و بنابراین برای گیمرها گزینه مجذوب کننده تری است. عمر باتری این دو گوشی تفاوت زیادی با هم ندارند اما سرعت شارژ پوکو F5 بسیار بیشتر از رقیب خود است. بنابراین با توجه به تمام نکات مطرح شده، باید ببینید کدام ویژگی ها برای شما اولویت بیشتری دارد. با قاطعیت باید بگوییم که هیچکدام شما را ناامید نمی نمایند و هر دو میان رده فوق العاده ای محسوب می شوند.

مزایای گلکسی A54:

  • قرارگیری شیشه محافظ گوریلا گلس 5 بر روی پنل پشتی و داشتن گواهی IP67
  • پشتیبانی از کارت حافظه
  • ضبط ویدیو 4K با دوربین سلفی
  • حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • دریافت 4 نسخه تازه اندروید

مزایای پوکو F5:

  • بدنه سبک تر
  • نمایشگر بزرگ تر 6.67 اینچی و پشتیبانی از دالبی ویژن
  • سرعت شارژ 67 واتی و عرضه با شارژر
  • عملکرد بسیار بهتر چیپست
  • بهره گیری از جک هدفون

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2242

به "گلکسی A54 در برابر شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "گلکسی A54 در برابر شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی A54 در برابر شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید