آزادی بیان از ویژگی های عمار است، گنجینه ای برای سینمای ایران

به گزارش مجله تور مالزی، نادر طالب زاده در نشست خبری جشنواره فیلم عمار، ایجاد فضای آزادی بیان را یکی از اهداف و ویژگی های اصلی این رویداد توصیف کرد.

آزادی بیان از ویژگی های عمار است، گنجینه ای برای سینمای ایران

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری یازدهمین جشنواره فیلم عمار بعدازظهر امروز یکشنبه هفتم دی ماه با حضور وحید جلیلی و نادر طالب زاده برگزار گشت.

در ابتدای این نشست وحید جلیلی به توضیح شرایط برگزاری جشنواره امسال پرداخت و در ادامه نادر طالب زاده اظهار کرد: خوشحالیم که در این مقطع به این مرحله از برگزاری جشنواره عمار رسیده ایم. موضوع آزادی بیان برای ما مهم است یکی از کار های عمار زمینه سازی برای آزادی بیان بود. از سال ها قبل آن قشری که معتقد به انقلاب اسلامی و آینده آن هستند به حوزه فیلمسازی وارد شده اند. برخی از آن ها اصلاً در خارج از ایران هستند. گروهی که می خواهند در این مورد صحبت کنند جشنواره عمار را قلعه ای برای این موضوع می بینند.

وی افزود: خیلی از آثار با این موضوع اصلاً قابل پخش در تلویزیون نیست. فیلم هایی هستند که فضای یخ ممیزی های بی خود را باز می کند. خوشحالم که جشنواره وارد رسانه می شود. خوشحالم که در آن ساعات کارگردان ها صحبت می کنند. آزادی بیان یکی از خصوصیات عمار است. برخی کار ها را دیدم که ساختار خوبی دارند، اما در محتوا ممکن است به ممیزی بخورند که عمار جای خوبی برای پخش آن هاست.

قرار است از مردم بخواهیم سوژه هایی که فکر می کنند درباره آن ها باید فیلم ساخته شود، معرفی کنند تا گنجینه عظیمی برای فیلمسازان فراهم شود و نسبت جدی با داشته های ایرانی برقرار کنیم. برای نمونه هزار عنوان قصه، ماجرا، شخصیت و… در سایت قرار داده شده و با گسترش این فعالیت امیدوارم اتفاق ممتاز رخ دهد و سینمای ایران از این گنجینه برخوردار شودطالب زاده ادامه داد: برنامه سازان صداوسیما را تشویق می کنم که این آثار را ببینند و آن ها را به برنامه ها دعوت و شکار کنند. هر کدام از موضوعات فیلم ها به مملکت ارتباط دارد. کرونا موضوع مجهولی است و جای فرصت برای فیلمسازان دارد. فیلمسازان تحقیق کنند که آمار چرا از پانصد کشته به 130 کشته رسیده است؟ وزارت بهداشت چیزی را سانسور می کند. چون تنها با ماسک و فاصله نمی شود این آمار را کاهش داد. باید در این باره بحث شود.

یکی از ارکان سینما توجه به سوژه های ساخته نشده است

در ادامه وحید جلیلی اظهار کرد: کاری که امسال در عمار به طور رسمی کلید زده می شود با مشارکت مجموع داوطلبانی که در اکران ها به ما کمک می کردند در قالب طرح قصه ما خواهد بود. سینمای ایران به نقد نیاز دارد و نباید به نقد آثار ساخته شده منحصر شود. نقد سینما به نقد فیلم فرو کاسته شده است. یکی از ارکان نقد سینما توجه به سوژه های ساخته نشده هستند.

وی ادامه داد: قصه ما قصد دارد مردم و نخبگان را در هم اندیشی در سینمای ایران شریک کند. یعنی وقتی کسی سوژه هایی را می بیند که به قاب سینما راه نیافته است، آن ها را معرفی کنند. قرار است از مردم بخواهیم سوژه هایی که فکر می کنند درباره آن ها باید فیلم ساخته شود، معرفی کنند تا گنجینه عظیمی برای فیلمسازان فراهم شود و نسبت جدی با داشته های ایرانی برقرار کنیم. برای نمونه هزار عنوان قصه، ماجرا، شخصیت و… در سایت قرار داده شده و با گسترش این فعالیت امیدوارم اتفاق ممتاز رخ دهد و سینمای ایران از این گنجینه برخوردار شود.

وی در ادامه با اشاره به پویش مطالعه دو کتاب سلول های بهاری و لذت سادگی در جشنواره عمار گفت: اصل جریان عمار مربوط به عزیزانی است که در همه استان ها داوطلبانه علم این جشنواره را به دوش کشیده اند.

جلیلی گفت: در بخش داستانی یک جهت رو به رشد داشته ایم و امسال در بخش فیلمنامه اتفاق خوبی رخ داده و رشد محسوسی داشته ایم. در دوره های قبل یکی از خلأ های ما در حوزه فیلمنامه بوده و این موضوع در حال ترمیم است. کار هایی مانند دیدن این فیلم جرم است و لباس شخصی کار های خوبی بودند که اتفاقاً آثار اول فیلمسازان شان بودند. برآیند نسل جدید از دهه 60 پیشروتر هستند. یا منطقه پرواز ممنوع توانست یک میلیون نفر را به سینما بکشاند. اگر این فیلم شکست می خورد، خیلی ها شمشیر می کشیدند و نقدها تندی می کردند، اما همان ها سکوت معنی داری کردند.

آمادگی عمار برای انتقال تجربیات اکران سیار به سیاست گذاران

وی در ادامه درباره شرایط اکران سیار فیلم ها در شرایط کرونایی گفت: اجرای طرح نمایش فیلم در قالب سینما سیار در سایر استان ها به تصمیم ستاد کرونا بستگی دارد سینما سیار که سال گذشته اوج گرفت، خیلی شوق انگیز بود. صحبت هایی با ارشاد داشتیم که این تجربه را مبادله و کمک کنیم مخاطب سینمای ایران صرفاً در تهران دیده نشود و سازمان تماشا، گسترده تر شود، اما کرونا ماهیت اکران را تحت تاثیر قرار داده است. پس سینمای ایران باید همپای این محدودیت ها به ابتکاراتی برسد و تهدید ها را به فرصت تبدیل کند. سینما سیار راهکار میانه ای است که می تواند این گسل را ترمیم کند. دوستان عمار این آمادگی را دارند که تجربیات خود را با سیاستگذاران در میان بگذارند و از ظرفیت های سینماسیار به شکل درست استفاده کنیم.

در سال های اولی که عمار شکل گرفته بود برخی می گفتند این هم مثل خیلی دیگر از حرکت هایی که ابتدا پر شور برگزار می شود و بعد دچار استحاله می شود، است. اما می بینیم که برخی عصبی هستند که چرا عمار هنوز این قدر انقلابی باقی مانده استرئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار گفت: ما در حد خودمان تلاش می کنیم تا بتوانیم فیلم ها را به صورت اینترنتی برای مردم نمایش بدهیم. اگر مقداری واقع بینانه تر و بدون پیش داوری عمار را درست ببینیم، می توانیم ظرفیت های آن را هم ببینیم.

جلیلی گفت: در سال های اولی که عمار شکل گرفته بود برخی می گفتند این هم مثل خیلی دیگر از حرکت هایی که ابتدا پر شور برگزار می شود و بعد دچار استحاله می شود، است. اما می بینیم که برخی عصبی هستند که چرا عمار هنوز این قدر انقلابی باقی مانده است. عمار روز به روز محکم تر شد و بر اندیشه های انقلابی پافشاری کرد. نه تنها عمار جریان روشنفکری نشد بلکه در برخی از همایش های هنری روز به روز جلوه کار های برجسته بچه های انقلاب، جدی تر دیده می شود. عمار فضایی را ایجاد کرد که جریانی که حضور داشت، اما ظهور نداشت، ظهور پیدا کنند. گسل هنر و اندیشه خطرناک است و اگر ادامه پیدا می کرد ضرر جدی می دیدیم. همین که پرچم هنر انقلابی را در بخش های بالا گرفته مهم و کم نظیر است. امیدواریم همه عزیزانی که دلسوزانه نقاط ضعفی می بینند، به ما اعلام کنند حتی ناراحت نمی شویم که به زبان هایی تند و تلخ هم کلیت جشنواره مورد نقد قرار بگیرد.

رئیس شورای سیاست گذاری عمار گفت: ما یک جشنواره هستیم گاهی چنان صحبت می شود که انگار یک سازمان عریض و طویل هستیم ما فضایی را ایجاد می کنیم که تحت تاثیر جریان های روشنفکری غرب زده قرار نگیرند و فضا برای رشد آن ها فراهم شود. عمار فراخوانی به همه برای کمک به رشد هنر انقلابی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1363

به "آزادی بیان از ویژگی های عمار است، گنجینه ای برای سینمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادی بیان از ویژگی های عمار است، گنجینه ای برای سینمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید