بحران جدی در بازار جوجه یک روزه

به گزارش مجله تور مالزی، هنوز مدت زیادی از آرامش بازار مرغ نگذشته که قیمت جوجه یکروزه دچار التهاب شده است و در صورت ادامه این فرایند بازار مرغ هم با تنش روبرو خواهد شد.

بحران جدی در بازار جوجه یک روزه

به گزارش خبرنگاران، طی ماه های اخیر بازار مرغ تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر افزایش هزینه های فراوری و کاهش انگیزه مرغداران به جوجه ریزی به قدری متشنج شد که خانوار ها برای دریافت مرغ با نرخ مصوب در شرایط کرونایی ساعت ها در صف باید منتظر می ماندند. با اصلاح قیمت مصوب متناسب با هزینه های فراوری در 12 فروردین و عرضه مرغ بصورت کامل در مغازه ها تا حدودی بازار به آرامش رسید.

چندی از آرامش بازار مرغ نگذشت که قیمت جوجه یکروزه با ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد های مرغداری سر به فلک کشید به طوریکه هم اکنون بالاتر از نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می گیرد.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران این بخش، قاچاق جوجه را یکی دیگر از عوامل نابسامانی و التهاب بازار می دانند و معتقدند تا زمانیکه موضوع قاچاق از مرز های کشور ساماندهی نگردد، بازار به آرامش نمی رسد و بعضی دیگر از کارشناسان اصلاح قیمت مصوب جوجه را راه حل کنترل قیمت می دانند.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی گردد چرا که با افزایش قیمت و کمبود جوجه ناشی از خروج غیرقانونی، میزان جوجه ریزی در واحد های مرغداری به حد برنامه ریزی ستاد تنظیم بازار نرسیده است که این موضوع می تواند در التهاب مجدد قیمت مرغ در بازار اثر بگذارد، گرچه بعضی مسئولان واردات جوجه و تخم مرغ نطفه دار را راه حل کنترل قیمت در بازار می دانند، اما واکنش هایی هم نسبت به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار به علت پتانسیل فراوری در داخل مطرح است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین علل نابسامانی بازار جوجه و تاثیر واردات جوجه و تخم مرغ نطفه دار بر بازار مرغ با خبر شویم:

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش جوجه ریزی در واحد های مرغداری اطلاع داد و گفت: بنابر آمار سامانه سماصط تا خاتمه فروردین 115 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی با اشاره اینکه قیمت جوجه یکروزه از نرخ مصوب تغییریافته تبعیت نمی کند، بیان نمود: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه 6 هزار تا 6 هزار و 500 تومان است که بنابر تصمیمات اخیری که در ارتباط با توزیع جوجه اتخاذ شده است، امیدواریم که قیمت جوجه تا حدی کنترل گردد.

کمالی سروستانی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه، دستگاه های نظارتی باید ورود پیدا نمایند تا از گرانفروشی بی مورد جلوگیری گردد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران با انتقاد از نرخ بالای جوجه یکروزه در بازار بیان نمود: از مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود هر چه سریع تر تمهیداتی بیندیشد تا بازار مرغ به تعادل برسد.

به گفته وی، با توجه به تمهیدات انجام شده مبنی بر افزایش سن پرورش امیدواریم مشکل خاصی در بازار رخ ندهد.

کمالی سروستانی با بیان اینکه کاهش جوجه ریزی در واحد های مرغداری نداشتیم، گفت: با توجه به شرایط تحریم و مسائل واردات مرغ مادر در سال گذشته، افزایش سن گله تنها راه حل برطرف بحران فعلی است که در این خصوص معاونت امور دام هم قول داده که جوجه مورد احتیاج را تامین کند.

این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون بحث قاچاق جوجه و تخم مرغ نطفه دار مطرح است، به همین خاطر نظارت بیشتری باید بر کارخانه های جوجه کشی و مزارع مرغ مادر صورت گیرد تا از صادرات غیرقانونی جلوگیری گردد.

احتیاجی به واردات جوجه نداریم

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از کاهش 10 درصدی جوجه ریزی اطلاع داد و گفت: بنابر آمار فراوری جوجه 10 درصد کاهش یافته که امیدوار هستیم با افزایش سن کشتار این کسری جبران گردد.

وی با اشاره به اینکه احتیاجی به واردات جوجه نداریم، اضافه کرد: اگر از پتانسیل فراوری جوجه بدرستی استفاده کنیم، نه تنها احتیاجی به واردات نداریم، بلکه همواره صادرات تخم مرغ نطفه دار داریم که در بعضی مواقع مدیریت ناصحیح باعث شده مزیت صادرات از بین رود.

اسداله نژاد با بیان اینکه احتیاجی به واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه نیست، گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه باید معین گردد که جوجه هایی که بدون مجوز از واحد مرغ مادر خارج شدند، کجا رفته اند؟ چرا که با احتمال پدیده قاچاق، عرضه جوجه کاهش یافته است.

این مقام مسئول نرخ مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را 4 هزار و 200 تومان خاطرنشان کرد و گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه با نرخ 6 هزار و 200 تومان در بازار عرضه می گردد.

وی از کمبود شدید جوجه اطلاع داد و گفت: علی رغم اختلاف 2 هزار تومانی قیمت مصوب با نرخ بازار، اما در بعضی مواقع امکان تامین با این نرخ هم وجود ندارد که این موضوع فراورینمایندگان را دچار چالش نموده است.

اسداله نژاد ادامه داد: بنابر آخرین آمار تا 24 فروردین حدود 80 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد های مرغداری صورت گرفت که با میزان 125 میلیون جوجه ریزی ستاد تنظیم بازار اختلاف دارد که بدین ترتیب احتمال چالش و التهاب مجدد بازار در هفته های آینده دور از انتظار نیست.

قاچاق، علت نابسامانی بازار جوجه یکروزه

غلامعلی فارغی رئیس انجمن ملی طیور با بیان اینکه ماهانه 125 تا 127 میلیون قطعه جوجه ریزی شده است، اظهار کرد: با توجه به احتیاج مرغ کشور، این میزان جوجه ریزی جوابگوی احتیاج داخل است.

وی با اشاره به تاثیر قاچاق جوجه یکروزه بر بازار مرغ اضافه کرد: قاچاق جوجه یکروزه به عنوان موجود زنده همانند قاچاق آهن آلات و دیگر کالا ها نیست که به سهولت در بازار اثر بگذارد.

به گفته فارغی، سال گذشته در این مقطع زمانی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه 500 تومان و سال جاری حداقل 5 هزار تومان است که با این وجود امکان معدوم سازی وجود ندارد.

رئیس انجمن ملی طیور با اشاره به دلایل نابسامانی بازار جوجه یکروزه بیان نمود: عرضه جوجه با نرخ مصوب زمانی درست است که قیمت ها برمبنای شاخص های اثر گذار تغییر کند که متاسفانه مسئولان ستاد تنظیم بازار به این موضوع بی توجه هستند.

وی در خاتمه از ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه طی ماه های اخیر اطلاع داد و گفت: افزایش قیمت جوجه ناشی از تورم و هزینه های فراوری است و مسئولان باید توجه جدی به موضع قاچاق داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1565

به "بحران جدی در بازار جوجه یک روزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران جدی در بازار جوجه یک روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید