بخش خصوصی به دنبال جای پای محکم تر در اقتصاد

به گزارش مجله تور مالزی، سیدمرتضی احمدپور- تبریز - خبرنگار:آذربایجان شرقی بنا بر اعلام مسئولان اقتصادی استان از نظر فعالیت بخش خصوصی و صنعتگرانی که وابسته به دولت نیستند در کشور مقام اول را دارد و اولین استان در حضور پررنگ بخش خصوصی در تصمیم گیری های اقتصادی و صنعتی به شمار می رود.

بخش خصوصی به دنبال جای پای محکم تر در اقتصاد

فعالان اقتصادی استان نیز تلاش کرده اند در دهه های گذشته صندلی های خود را در کارگروه ها و جلسات تصمیم گیری اقتصادی حفظ کنند. با وجود این، صنعتگران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی که 80 درصد تولید، اشتغال و اقتصاد استان در دست آن هاست، معتقدند جلساتی که با حضور آنان در حوزه های اقتصادی استان برگزار می شود به سمت تشریفاتی بودن سوق پیدا کرده و آنان نقش کم رنگ تری در تصمیم گیری های اقتصادی دارند. عمده دلیل آنان بر این مدعا محقق نشدن اکثر مصوبات کارگروه های اقتصادی مشترک میان دولت و بخش خصوصی و کاهش جلسات گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استان است.

  • نبود آمار در حوزه صنایع و اقتصاد بخش خصوصی

عضو هیات کنندگان اتاق تبریز با بیان این که در زمینه آمار و اطلاعات اقتصادی، صنعتی و معدنی که بخش خصوصی در آن فعال هستند اطلاعات اندکی در دست است، می گوید: برای فراهم کردن زمینه فعالیت اقتصادی بخش خصوصی به صورت موثر ابتدا باید اطلاعات کافی در این حوزه داشته باشیم و سپس با بررسی این اطلاعات برای آینده حضور بخش خصوصی برنامه ریزی کنیم. مسعود بنابیان با بیان این که نیازمند نگاه جدی دولت به بخش خصوصی در استان هستیم، عنوان می کند: ظرفیت های زیادی از سوی بخش خصوصی قابل تحقق است و از طرفی بخش خصوصی هم خواستار برقراری برخی مشوق ها و تسهیلات برای فعال تر شدن است. با این رویکرد در سال های اخیر تحرکات زیادی صورت نگرفته و حتی برخی مصوبات کارگروه های مشترک دولت و بخش خصوصی به علت نبود پیش زمینه های اطلاعاتی لازم به جایی نرسیده است.

  • عدم تحقق 60 درصدی مصوبات دولت

عضو هیات علمی دانشگاه های استان و محقق اقتصادی هم با بیان این که در 5 ماه اخیر روند برگزاری جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی در استان چندان مطلوب و منظم نبوده و قبلاً گاهی 2 بار در ماه برگزار می شد، اظهار می کند: در ماه های اخیر اتاق بازرگانی تبریز در پی مطالباتش از دولت بوده که عدم تحقق این مطالبات مسائلی برای فعالان بخش خصوصی به وجود آورده است. اکبر همتیان با تاکید بر این که تزریق نقدینگی مناسب و تامین سرمایه در گردش بخش خصوصی همچنین اعطای استقلال به این بخش، مطالبه به حقی از سوی بخش خصوصی است، بیان می کند: بسیاری از بانک های استان از پرداخت 75 تا 80 درصد موجودی تسهیلاتشان به بخش خصوصی خبر داده بودند اما تنها تا 50 درصد اعطای این تسهیلات محقق شده است و بسیاری از واحدهای خصوصی همچنان با مسائل دریافت تسهیلات روبرو هستند. در شرایطی هم سودهای بانکی بالای 18 درصد است که کار اقتصادی برای بدنه ضعیف بخش خصوصی را با مشکل روبرو می کند.

وی عنوان می کند: بنا به اعلام مسئولان ارشد اقتصادی استان در 5 ماه اخیر فقط 40 درصد مصوبات تحقق پیدا کرده و به سمت اجرایی شدن پیش رفته است. در چنین شرایطی معین است زمینه فعالیت بدون چالش و مسائل بخش خصوصی در استان فراهم نمی شود. خواست بخش خصوصی در استان فراهم کردن زمینه تصمیم گیری بیشتر برای آنان است. حتی در شرایطی که تسهیلات کافی اعطا نشود امکان مداخله برای تصمیم گیری بیشتر می تواند مسائل فعالیت های اقتصادی را کمتر کند. برای مثال سپردن پنجره واحد اقتصادی به بخش خصوصی می تواند زمینه سرمایه گذاری بخشخصوصی را بیشتر و سریع تر فراهم کند. همتیان بخش خصوصی در استان را پرتعداد و کم سرمایه در برابر بخش دولتی می داند و می گوید: کل توان بخش خصوصی در استان برابر با یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری مانند الغدیر و شستا نیست، ولی تعدد افراد نخبه اقتصادی فعال در بخش خصوصی استان می تواند ده ها شرکت بزرگ سرمایه گذاری را ساماندهی کند.

  • حمایت از حوزه نرم افزاری اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بخش خصوصی در حوزه اقتصاد استان اهمیت خاصی دارد، اظهار می کند: در یک سال گذشته آذربایجان شرقی بنا به اعلام وزارت صمت توانسته است مقام اول زمینه سازی حضور بخش خصوصی در فعالیت ها و تصمیم گیری های اقتصادی را کسب کند. وزیر صمت و مسئولان اقتصادی هم در این زمینه تاکید فراوانی دارند.

علی جهانگیری در پاسخ به عدم تحقق 60 درصدی مصوبات گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه های مشترک در سال جاری عنوان می کند: این میزان حدود 57 درصد است و مصوباتی که اجرایی نشده اند در حال بررسی و فراهم کردن مقدمات هستند. وی تاکید می کند: یکی از عواملی که مانع حضور بخش خصوصی در فضای بدون قوانین دست و پا گیر اقتصادی و صنعتی استان و حضور موثر می شود، نبود دانش فنی و قدیمی بودن ساختار اقتصادی و صنعتی در استان، همچنین عدم توسعه شرکت های دانش بنیان است. ما به این سمت حرکت می کنیم که دانش بنیانی بیشتر از سوی بخش خصوصی پذیرفته شود.

جهانگیری ادامه می دهد: بخش خصوصی در استان و تبریز به صورت پرتعداد و سنتی و سینه به سینه وجود دارد. از سوی دولت هم بهبود فضای کسب و کار و برون زا کردن این اقتصاد را به صورت عینی دنبال می کنیم. با توجه به برگزاری ماهانه جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی کهجلساتی صمیمانه برگزار می شود به تفاهمات خوبی رسیده ایم و امیدواریم این مهم بیشتر محقق شود؛ البته اگر نیاز باشد تعداد جلسات در ماه بیشتر هم می شود. وی عنوان می کند: دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی به صورت پایلوت به بخش خصوصی واگذار و خانه صنعت و معدن عهده دار این کارگروه شده است؛ البته عملکرد این دبیرخانه هم به صورت علمی و مدون مورد بررسی مسئولان استانی و وزارت صمت قرار می گیرد.

  • صنعتگران آذربایجان شرقی با مسائل زیادی روبرو هستند

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به گستره بخش صنعت، معدن و تجارت استان می گوید: صنعتگران آذربایجان شرقی با مسائل زیادی روبرو هستند که دولت باید به انتظارات بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته باشد. ابوالفتح ابراهیمی با تاکید بر این که سازمان صمت باید مسائل بخش صنعت را بشنوند چراکه صنعت استان مسائل عدیده ای دارد، اظهار می کند: بخش صنعت استان رو به رشد است و با وجود تحریم ها، بهترین صادرات و بهترین کارایی را داشته است. به همین دلیل هماهنگی بین بخش خصوصی و دولت اهمیت بسیاری دارد. در این زمینه اگر دولت نمی تواند مسائل این بخش را حل نماید حداقل مسائل را پیچیده نکند و کاری به کار بخش خصوصی نداشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 374

به "بخش خصوصی به دنبال جای پای محکم تر در اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی به دنبال جای پای محکم تر در اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید