برای تماشا غول های واقعی به این نقطه از جهان باید بروید

به گزارش مجله تور مالزی، جاکوب راگیوین کاشف مشهور هلندی وقتی در سال 1722 پا به جزیره اسرارآمیز ایستر گذاشت، هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد که چه چیزی در این جزیره در انتظارش است.

برای تماشا غول های واقعی به این نقطه از جهان باید بروید

به گزارش همشهری آنلاین، جاکوب راگیوین با مجسمه های عجیبی روبه رو شد که داستان عجیبی داشتند؛ مجسمه هایی که کسی از راز ساخته شدن آن ها خبر نداشت. از آن سال تا به امروز دانشمندان و تاریخ شناسان زیادی به این منطقه رفته اند، اما هنوز جواب قانع نماینده ای برای چگونگی و دلیل ساخت این مجسمه ها عنوان نشده است.

ایستر جزیره ای در جنوب اقیانوس آرام و متعلق به کشور شیلی است؛ جزیره ای که به خاطر وجود 887 مجسمه سنگی و تاریخی بین بیشتر مردم دنیا شناخته شده است. بیشتر نقاط این جزیره مثلثی شکل پوشیده از صخره های آتشفشانی است و در امتداد ساحل آن تجمعات مرجانی کوچک هم به چشم می خورند و کمبود مرجان ها در خط ساحلی باعث شده تا آب دریا تا روی تخته سنگ های دور جزیره جلو بیاید و آن ها را بپوشاند.

در ساحل جزیره ایستر غار های آتشفشانی و مسیر های زیادی از جنس گدازه آتشفشان وجود دارد. ایستر یکی از اسرارآمیزترین جزیره های دنیا است که تقریبا بین سرزمین های شیلی و تائیتی واقع شده. اما از آنجایی که این جزیره در 3701 کیلومتری غرب آمریکای جنوبی، 4023 کیلومتری جنوب شرقی تائیتی، 6920 کیلومتری جنوب هاوایی و 5954 کیلومتری شمال قاره جنوبگان - سرزمینی که اطراف قطب جنوب را در برگرفته - واقع شده است، بومیان جزیره ایستر سرزمین خود را با نام تی پیتو تیهی نائو به معنی مرکز دنیا صدا می زنند.

در سال 1990 باستان شناسان 15 تندیس سنگی ئاهو موآی را از دل خاک در آوردند و آن ها را ترمیم کردند

جاکوب راگیوین-کاشف هلندی- هنگام ورود به این جزیره با سه گروه مختلف از مردم برخورد کرد؛ سیاه پوست ها، سرخ پوست ها و گروه دیگری که رنگ پوستشان به شدت سفید بود و مو هایی قرمز رنگ داشتند. از آنجایی که جزیره ایستر یکی از موضوعات بحث برانگیز در باستان شناسی به شمار میرود تا مدت های مدیدی بر سر این مساله که اولین قومی که این جزیره را برای زندگی انتخاب کردند چه کسانی بودند بین کارشناسان اختلاف نظر وجود داشت تا اینکه بعد از آنالیز های پی در پی ادعای برخی مبنی بر حضور ملوانان به عنوان اولین ساکنان این جزیره از همه منطقی تر به نظر می رسید.

مجسمه های موآی

وقتی که سخن از جزیره ایستر می گردد اولین نکته ای که به فکر می رسد، وجود مجسمه های سنگی آدم نما در این جزیره است که آن را به رازی شگفت انگیز تبدیل نموده است. این مجسمه های سنگی در همه جای دنیا با نام موآی شناخته می شوند و از جنس صخره های سنگی موجود در جزیره هستند.

موآی ها علاوه بر اینکه در خط ساحلی جزیره دیده می شوند در دیگر نقاط جزیره هم به شکل ها و میزان های گوناگون و در مراحل مختلف ساخته شدن هم دیده می شوند. نکته عجیب درباره موآی ها این است که بیشتر آن ها نیمه کاره رها شده اند و عجیب تر از آن اینکه هنوز هیچ کس مطمئن نیست که هدف از ساخت این مجسمه ها چه بوده و اصلا چه کسانی آن را ساخته اند. اما یافته های محققان و اطلاعات بومیان نشان می دهد که مثل تمام مکان های تاریخی مجسمه های ایستر هم به دست اجداد مردمان ساکن در جزیره ساخته شده اند.

مجسمه موآی با چشم های درشت به روستا خیره شده و انگار نگهبان روستا های جزیره ایستر در زمان باستان بود

ران فیشر - یکی از کارشناسانی که روی موآی ها تحقیق می نماید - در یکی از آثار خود به نام نگهبانان سنگی متفکر جزیره ایستر آورده است که در این جزیره دو گروه از مردم زندگی می کردند؛ یک گروه انسان هایی که گوش های درازی داشتند و گروه دیگر با گوش های کوتاه و به نظر می رسد که افرادی که گوش های کوچک تری داشتند غلام حلقه به گوش انسان های گوش دراز بودند و به دستور اربابان خود تندیس های موآی را ساختند. اما با گذشت زمان آن ها که دیگر از این وضیعت خسته شده بودند در یک شبیخون اربابان خود را کشتند و به این ترتیب ساخت تندیس های موآی نیمه کاره رها شد.

مجسمه های اسرارآمیز

صورت تعدادی از موآی ها به طرف دریاست؛ اما بیشتر آن ها رو به روستا هستند تا از آن مراقبت نمایند. البته از آنجایی که این تندیس های سنگی تا شانه در خاک قرار گرفته اند مثل تمام آثار باستانی از گذر زمان در امان نبوده اند و سر این مجسمه ها تجزیه شده و تنها فرو رفتگی و برآمدگی های صورتشان معین است و جزئیاتشان زیاد معلوم نیست.

در این بین جنگ های قومی و قبیله ای 250 سال پیش را هم باید به دلایل واژگونی این مجسمه ها اضافه نمود. با این حال بسیاری از این مجسمه ها به همت باستان شناسان در دهه 50میلادی بازسازی شدند. بزرگ ترین تندیس موآی 82 تن وزن دارد و طول آن به حدود 8/9 متر می رسد. همان طور که اشاره شد مجسمه های ایستر در تمام نقاط شمالی و جنوبی ساحل جزیره به چشم می خورند.

توکوتوری یکی از تندیس های عجیب موآی است؛ تندیسی که زانو زده است

نکته ای هم که هنوز معین نشده این است که این تندیس های غول پیکر چطور پس از ساختن به این مکان ها منتقل شده اند. طبق یکی از نظریه های موجود، سازندگان این مجسمه ها برای انتقال آن ها از غلتک هایی به شکل ایگرگ استفاده می کردند. به این صورت که دور گردن مجسمه ها طناب هایی از جنس نوعی درخت به نام هائو هائو می انداختند و آن ها را تا مقصد به روی غلتک می کشیدند که البته برای این کار 180 تا 250 مرد قوی هیکل احتیاج بود.

تندیس های مذهبی

در بین تندیس های موآی تعدادی از آن ها در یک ردیف روی سکویی واقع شده اند که به آن ها در زبان محلی ئاهو گفته می گردد. آن ها در جشن های مذهبی مورد استفاده قرار می گرفتند. مناطقی که این مجسمه ها در آن واقع شده است در گذشته مکان مقدسی برای بومیان به شمار می رفت.

تحقیقات باستان شناسان و تاریخ شناسان نشان می دهد که محوطه ای که تندیس های ئاهو آکیوی در آن واقع شده رصدخانه نجومی ای بوده که 1500 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. ترمیم این بنا اولین بار به وسیله دو باستان شناس به نام های ویلیام مولای و گونزالو فیگورا صورت گرفت.

جزیره ایستر متعلق به کشور شیلی است که در آن دو نوع مجسمه سنگی متعلق به دوران باستان با نام ها موآی و ئاهو وجود دارد

تندیس های مراسم مذهبی دقیقا به طرف غروب خورشید و استوای نجومی - یعنی نقطه برابری شب و روز - ساخته شده و با ماه هم تراز هستند. مجسمه های ئاهو آکیوی از جنبه های زیادی عجیب و شگفت آور و بحث برانگیز هستند و همچنان هزاران سؤال بی جواب درباره آن ها وجود دارد. مثل اینکه چرا تمام هفت مجسمه کاملا شبیه و همقد ساخته شده اند. نکته عجیب بعدی در این است که به چه دلیل مجسمه ها داخل جزیره قرار دارند، اما صورتشان به سمت اقیانوس است.

یافته های باستان شناسان

زمانی که باستان شناسان مشغول حفاری و ترمیم این مجسمه ها بودند در پشت تندیس های ئاهو گودال هایی کشف کردند؛ گودال هایی که شبیه محلی برای سوزاندن اجساد بود. دراین گودال ها استخوان های تکه تکه شده صدف و ابزار های ماهیگیری کشف شد، اما هنوز معلوم نیست که آیا این وسایل در مراسم مذهبی و خاکسپاری ها استفاده می شد یا خیر. در طرف دیگر محوطه هم اسکلت هایی پیدا شد. باستان شناسان بر این باورند که آن ها بعد از واژگونی تندیس ها در آنجا به خاک سپرده شده اند.

تقریبا تمام تاریخ شناسان و محققان بر این باورند که این مجسمه ها به افتخار خدایان پلی نزی (خدایان منطقه ای که از 1000 جزیره در اقیانوس آرام که در محوطه ای سه گوش مانند قرار دارند) ساخته شده و برای پرستیدن اجداد اقوام موجود در جزیره به وجود آمده اند. بعلاوه هدف دیگر از ساختن این تندیس ها حفاظت از روستا و مردمی بود که در آن زندگی می کردند.

خطوط حک شده روی این سنگ یادآور افسانه ماکی ماک خداوند باروری و مرد پرنده قهرمان مسابقات باستان است

دیگر آثار باستانی موجود در جزیره

علاوه بر مجسمه های سنگی جزیره، روی برخی از تخته سنگ های موجود در آن حکاکی هایی از زمان های گذشته هم به چشم می خورد؛ به طوری که جزیره ایستر یکی از مجموعه های طبیعی و بزرگ دنیا است که سنگ نوشته های زیادی را در خود جای داده و تا کنون 4000 سنگ نوشته از 1000 محوطه در جزیره ایستر به ثبت رسیده است. حک کردن این نقوش روی سنگ ها دلایل گوناگونی داشته که در بین آن ها می توان به خلق نشانه های مقدس یا یابودی برای شخص خاص یا حادثه خاص اشاره نمود.

رونگو رونگو

یکی دیگر از موارد عجیب در جزیره، وجود یک دستخط عجیب است که تا به امروز رمزگشایی نشده است. این دستخط که رونگورونگو نامیده می گردد به وسیله یک مسیونر فرانسوی در سال 1864 کشف شد. در آن موقع، چند نفر ازاهالی جزیره ادعا کردند که می توانند آن را بخوانند، اما تمام کوشش ها بی نتیجه ماند. در پی تحقیقات تاریخ شناسان معلوم شد که با توجه به اینکه تنها یک قسمت کوچک از جمعیت این جزیره باسواد بودند، رونگورونگو یک امتیاز حکومت کردن بر خانواده ها و کشیشان در دوران باستان به حساب می آمد.

در نزدیکی تندیس های ئاهو سنگ نوشته ای پیدا شده که روی آن عکس ماهی حک نموده اند

از بین صد ها میز و صندلی و وسایل چوبی ای که رونگورونگو روی آن حکاکی شده، فقط 26 عدد سالم مانده اند که آن ها هم در موزه های سراسر دنیا نگهداری می شوند و هیچ کدام در جزیره نیستند. امروزه اگرچه کوشش های زیادی برای رمزگشایی این خط عجیب انجام شده، اما همچنان کوشش ها بی حاصل مانده و هنوز کسی حتی نمی تواند بگوید که آیا رونگورونگو یک شکل نوشتاری است یا خیر. البته این احتمال داده می گردد که جزیره نشین ها در طی بازدید اسپانیایی ها در سال 1770 تحت تاثیر شیوه حکومت و قانونگذاری آن ها قرار گرفتند و از رونگورونگو به عنوان یک ابزار مذهبی استفاده کردند.

رونگو رونگو، خط مردم باستان جزیره ایستر بود که کارشناسان هنوز نتوانسته اند به راز خواندن آن پی ببرند

منبع: فرارو
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2221

به "برای تماشا غول های واقعی به این نقطه از جهان باید بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تماشا غول های واقعی به این نقطه از جهان باید بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید