تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی

به گزارش مجله تور مالزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، این سازمان در راستای توسعه فناوری سامانه یاری ناوبری بصری باند فرودگاه با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جهت تجهیز روشنایی سطوح پروازی فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز قرارداد امضا کرد.

تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی

این سامانه به دست پژوهشگران جوان این سازمان و بصورت کاملا بومی و کاربردی طراحی شده است و در هنگام مانورهای فرود (Landing) و برخاست (Takeoff) و تاکسی (Taxi) به خلبان یاری می نماید تا این عملیات را به صورت ایمن و کارآمدتر انجام دهند.

فرودگاه ها عموما در سه دسته بندی بین المللی CAT I, CAT II, CAT III قرار می گیرند تا بتوانند میزبان هواپیماهای بزرگ در رده بین المللی باشند. این سامانه به صورت پیوسته به وسیله برج مراقبت فرودگاه پایش و به درخواست خلبان کنترل می گردد. سامانه یاری ناوبری بومی علاوه بر افزایش امنیت پرواز، زمان آماده به کار فرودگاه در شرایط آب و هوایی مختلف را افزایش می دهد.

حامد نظیفی مدیر بخش CCR این طرح در این زمینه گفت: با توجه به وجود تحریم ها و عدم پشتیبانی شرکت های خارجی، انجام این طرح از نقطه نظر استراتژیک، کشور را از وابستگی شرکت های خارجی بی احتیاج نموده و تمامی پشتیبانی در داخل ایران قابل انجام است. در نتیجه عمده تحریم های این حوزه را بی اثر و خنثی می نماید.

وی اضافه کرد: در این طرح در گام نخست مطالعات میدانی فرودگاه های بزرگ جهان اجرا شده و سپس طراحی و مدلسازی ماژول های CCR و تهیه مدل های مکانیکی اجرا شده است. سپس در فاز دوم طراحی، مدل سازی و شبیه سازی و پیاده سازی سیستم کنترلی در نرم افزار و بعلاوه تست و آنالیز عملکرد کنترلر انجام پذیرفته و برطرف اشکالات آن اجرا شده است. در گام سوم نیز صنعتی سازی نمونه اولیه و ساخت سیستم نهایی و بعلاوه تست میدانی و کنترل کیفی سیستم نهایی اجرا شده است.

بعلاوه مددی مدیر بخش چراغ های روشنایی باند در مورد اهمیت این قرارداد، گفت: این قرارداد یکی از بزرگترین طرح های توسعه ای در حوزه سامانه های یاری ناوبری بصری در کشور بوده که شامل تعداد قابل توجهی چراغ فرودگاهی از نوع ران وی؛ تاکسی وی و PAPI است.

در راستای استاندارد سازی محصولات طراحی و فراوری شده در حوزه روشنایی باند فرودگاه، سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیر پیروز به کسب گواهینامه انطباق از سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس استاندارد های بین المللی FAA و ICAO شده است.

از مزایای بومی سازی سیستم روشنایی باند فرودگاه که بر پایه LED است می توان به امکان استفاده از دانش بدست آمده در طراحی انواع سیستم های روشنایی بخصوص روشنایی کف معابر و جاده ها و امکان هوشمند سازی چراغ و نظارت دقیق بر عملکرد چراغ اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2212

به "تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید