ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف برنامه های پایتخت کتاب ایران است

به گزارش مجله تور مالزی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان غربی، رسول بابازاده، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، صبح امروز در ملاقات با محمد اشتری، رییس بنیاد ایران شناسی استان آذربایجان غربی، گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف برنامه های پایتخت کتاب ایران به شمار می رود و یکی از عناصر مهم فرهنگ جامعه، کتاب است که باید در این زمینه تمام دستگاه ها همکاری های لازم را داشته باشند.

ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف برنامه های پایتخت کتاب ایران است

محمد اشتری، رییس بنیاد ایران شناسی استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: بیش از چهارهزار کتاب تخصصی و مرجع از استان و ایران، بیش از 20 هزار فایل در کتاب خانه مجازی، بانک نسخ خطی و اسناد بیش از 30 هزار نسخه، بانک آرشیو عکس های قدیمی از استان بیش از هشت هزار فایل بانک فرهیختگان را دارد.

اشتری ادامه داد: در بنیاد ایران شناسی در کنار رسالت پژوهشی، تکلیف های تحقیقی نیز از سوی مرکز برای شعبه معین و در دستور کار نهاده شده است و بنیاد ایران شناسی تا کنون بیش از 100 عنوان کتاب چاپ و 4 فصلنامه علمی، پژوهشی و علمی ترویجی در حال نشر دارد.

این مسئول اعلام کرد: چندین مقاله نیز در فصلنامه های متعدد به چاپ رسیده و در بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی سالانه متوسط هشت مورد سرانجام نامه مقطع دکتری، بیش از 30 مورد سرانجام نامه کارشناسی ارشد و بیش از 100 مورد تحقیق های دانشجویی در مقطع کارشناسی انجام و مورد حمایت کتابخانه ای، اسنادی و غیره انجام می گردد.

وی اضافه کرد: بحث کتاب و کتابخوانی به اصل و اساس همچون مدارس و خانواده بستگی و ریشه دارد و زمانی که در خانواده به کتاب اهمیت داده نمی گردد، نمی توان انتظار داشت که در مدارس این مسئله جا بیفتد.

برپایی طرح ون بوک در مناطق حاشیه نشین و مطب های پزشکی از جمله طرح های قابل اجرایی در این جلسه مدنظر نهاده شد.

سعید عضدالدینی ملکی، کارشناس پژوهش بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه، اجرای سیاست قضات استان به رای مربوط به کتاب در جزای مجرمین، ایجاد پارک کتاب، تهیه تندیس های مختلفی از کتاب در مدارس، تهیه کتابشناسی شهرهای استان، معرفی کتاب های مربوط به استان و خلاصه گویی کتاب از طرف خود نویسنده در برنامه های مجازی از جمله طرح های پیشنهادشده در سال جاری بیان کرد.

وی برپایی ایستگاه دانایی، مسابقه کتاب مجازی، بیمارستان دانایی، پسماند و کتاب، تجهیز مدارس و مساجد به کتابخانه، کیوسک کتاب، نذر کتاب، برگزاری جلسات نقد کتاب، ون بوک و همایش عظیم کتابخوانی خانوادگی را نیز ازجمله طرح هایی عنوان نمود که در سال 99 پیشنهاد شده بود .

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1626

به "ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف برنامه های پایتخت کتاب ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف برنامه های پایتخت کتاب ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید