کوشش برای ثبت جهانی صنایع دستی دو شهر و یک روستای کشور تا سال 2021

به گزارش مجله تور مالزی، معاون صنایع دستی کشور از کوشش برای ثبت جهانی صنایع دستی دو شهر و یک روستا در مناطق جنوبی کشور اطلاع داد.

کوشش برای ثبت جهانی صنایع دستی دو شهر و یک روستای کشور تا سال 2021

خبرنگاران: وقتی سخن از هنر به میان می آید، هنر دست و صنایع دستی به شکل دیگری در ذهن و چشم ما نقش می بندد.

هر کدام از صنایع دستی با نقش، طرح، رنگ و لعابی که دارد، آمیخته شده با اصالت فرهنگ جامعه و مردمان دیار خود است.

صنایع دستی تزئینات و ملزوماتی هستند که مردم هر منطقه و دیار، مطابق با فرهنگ و موقعیت جغرافیایی خود آن را می سازند.

آنها در وهله اول این سازه ها را برای مصرف خود و بعد برای کسب درآمد به فروش می گذارند؛ در واقع می توان گفت صنایع دستی دارای دو جنبه مالی و فرهنگی است.

در کشور ما صنایع دستی هر منطقه آن قدر زیبا و دیدنی است که می تواند زیبایی هنر و فرهنگ غنی ما را به رخ جهانیان بکشد؛ اما متأسفانه در صادرات صنایع دستی چندان پیشرفتی نداریم و باید زیرساخت های بیشتری برای آن فراهم گردد.

ایران از نظر ارزش صنایع دستی و زیبایی آن در جهان حرف اول را می زند و بیشترین آثار ثبت شده در سازمان جهانی صنایع دستی را دارد.

بر اساس استانداردهای شورای جهانی صنایع دستی، هر شهری از جهان که دارای ویژگی ها و شرایط موردنظر باشد می تواند با تصمیم و درخواست رسمی رؤسای دولتی شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی (WCC-world craft city) معرفی گردد تا پس از ارزیابی های لازم در هیئت داوری شورای جهانی صنایع دستی و آنالیز میان رؤسای مناطق مختلف شورای جهانی صنایع دستی و مجمع اصلی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب و معرفی گردد. بر این اساس 11 شهر و 3 روستای ایران در این سازمان ثبت شده است.

در تصویر زیر فهرست کامل این شهرها و روستاهای جهانی و صنایع دستی ثبت شده خاصشان را ببینید:

ناگفته نماند که بر اساس آمار جهانی تا به امروز 48 شهر و روستا در جهان به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده اند که 40 شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، 6 شهر در آمریکای لاتین و 2 شهر در اروپا قرار دارند.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشورمان، درباره برنامه های آینده این نهاد برای جهانی کردن صنایع دستی و یا ثبت نام شهری خاص به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اظهار کرد: هدف ما در ثبت جهانی، توسعه مناطق مختلف شهرو روستا به وسیله صنایع دستی است. سال جاری بیشتر از گذشته تمرکزمان بر مناطق کمتر توسعه یافته است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: سال جاری برای ثبت جهانی صنایع دستی مناطق جنوبی کشور کوشش می کنیم؛ مانند هنر و صنایع دستی روستاهایی در استان بوشهر و شهرهای سیستان و بلوچستان و بعضی شهرهای استان خوزستان.

وی بیان نمود: در صحبت های اولیه ای که قبل از شیوع کرونا با شورای جهانی صنایع دستی داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که تمرکزمان بر مناطق جنوبی کشور است؛ این بسیار ارزشمند است که صنایع دستی عاملی برای توسعه این مناطق باشد. در نشست های اخیر با رئیس شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه، درخواست کردیم به ما اجازه داده گردد پرونده های مناطق جنوبی کشور را برای جهانی شدن هنرهای دستی شان به شورای جهانی صنایع دستی ارسال کنیم.

محمودیان تاکید نمود: این برنامه ریزی ما تا سال 2021 است؛ امیدواریم با همکاری شهرداری و فرمانداری استان های مربوط و تهیه تصاویر و مستندات بتوانیم پرونده های ثبت جهانی صنایع دستی را به نتیجه برسانیم. همچنین باید شرایط سفر به این مناطق برای ارزیابان داخلی مهیا گردد و بعد از ارسال پرونده ها، ارزیابان بین المللی به کشور بیایند.

او در سرانجام گفت: سال گذشته برای اولین بار در جهان رکورد ثبت جهانی شهر صنایع دستی را با سه شهر و یک روستا شکستیم، امری که موجب اعتراض بعضی کشورها شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1004

به "کوشش برای ثبت جهانی صنایع دستی دو شهر و یک روستای کشور تا سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای ثبت جهانی صنایع دستی دو شهر و یک روستای کشور تا سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید