حفاظت و بازسازی از قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران، بازسازی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان

به گزارش مجله تور مالزی، حفاظت،بازسازی و بازیابی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان که شامل قدیمی ترین، اشیای چرمی کشف شده از کاوشهای باستان شناسی در ایران است، در پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی انجام شد.

حفاظت و بازسازی از قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران، بازسازی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نرگس افضلی پور سرپرست پروژه حفاظت و بازسازی مجموعه آثار چرمی و چوبی به دست آمده از کاوش های معدن چهرآباد زنجان 10مرداد 1400با اعلام این خبر گفت:سابقه همکاری بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی این پژوهشکده، با پروژه بین المللی مردان نمکی زنجان در ابتدا به انجام حفاظت اضطراری بر روی یک دستکش چرمی در موزه ذوالفقاری زنجان در سال 1396، همکاری با مؤسسه باستان شناسی آموزشگاه علوم اتریش و بخش حفاظت و بازسازی موزه مرکزی روم- ژرمن ماینز آلمان در سال 1398 بوده است.

او اضافه کرد: در ادامه در سال 1398پروژه حفاظت و بازسازی مجموعه آثار چرمی و چوبی به دست آمده از کاوش های معدن چهرآباد زنجان، با مدیریت شهرزاد امین شیرازی و به سرپرستی اینجانب در رأس تیمی از کارشناسان حفاظت و بازسازی انجام شد که طی آن اقدامات حفاظتی و بازسازیی بر روی 33 شیء چرمی، هفت نمونه الیاف گیاهی، 23 شیء چوبی و چهار نمونه بقایای استخوان حیوانات صورت گرفت.

افضلی پور هدف اصلی از اجرای این طرح را هویت بخشی و شکل دهی به اشیایی که بیشتر جنبه مطالعاتی داشتند و تبدیل کردن آنها به اشیای موزه ای خاطرنشان کرد.

او اضافه کرد:فرایند کلی حفاظت و بازسازی صورت گرفته در این پروژه، مستندنگاری و آسیب نگاری، تهیه شناسنامه عمومی و حفاظتی و بازسازیی تخصصی، انجام آزمایش های بیولوژیکی، آزمایش های شیمی تر، آنالیز با میکروسکوپ دیجیتالی، پاکسازی مکانیکی، برداشتن برچسب، نرم کردن و رطوبت دهی قطعه یابی، وصالی و چسباندن قطعات، استحکام بخشی، بسته بندی و عکاسی نهایی بوده است.

افضلی پور با بیان اینکه با توجه به ابعاد بین المللی این پروژه و اهمیت و ویژگی های اشیا، حفاظت و بازسازی این مجموعه با دقت و بر اساس نتایج مطالعات پژوهشی به روز صورت گرفت توضیح داد: اشیای چرمی این مجموعه قدیمی ترین، اشیای چرمی پیدا شده از کاوش های باستان شناسی در ایران است.

این کارشناس، از اشیای شاخص این مجموعه به کیسه چرمی و پوستین مربوط به دوره ساسانی و کفش های چرمی هخامنشی اشاره نمود که اقدامات حفاظتی، بازیابی شکل اصلی و آماده سازی برای ارایه در نمایشگاه های پیش رو به وسیله تیم اجرایی این پروژه در پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی انجام شد.

او با بیان اینکه در سال 1399 همکاری بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی، با پروژه پاکسازی بقایای انسانی مردان نمکی زنجان شامل دو فاز بوده اضافه کرد:فاز اول در موزه ملی بر روی پاکسازی و حفاظت چکمه چرمی مرد نمکی شماره 1 انجام شد.

این پژوهشگر گفت:در مرحله دوم که در موزه ذوالفقاری زنجان انجام شد بقایای چرمی مرد نمکی شماره 5 ، پوستین، کفش ها و غلاف شمشیر چرمی متعلق به مرد نمکی شماره چهار و بر روی تعدادی چرم به جا مانده از مرد نمکی شماره 3، عملیات پاکسازی، حفاظت و بازسازی صورت گرفت.

افضلی پور اظهارکرد: بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی، در بخش مطالعات آزمایشگاهی، از همکاری متخصص بخش رنگینه و علوم الیاف در آنالیز های میکروسکوپی سطح، با استفاده از لوپ دیجیتال و رنگ سنجی برای اندازه گیری اندازه پاکسازی با استفاده از دستگاه رنگ سنج و برای انجام مطالعات بیولوژی از متخصیص بیولوژیست این پژوهشکده بهره گرفته است.

او در سرانجام توضیح داد: پروژه های یادشده، با همکاری نزدیک پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، موزه ملی ایران، موزه معدن کاری بوخوم آلمان و اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی، اجرا شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1704

به "حفاظت و بازسازی از قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران، بازسازی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان" امتیاز دهید

1 کاربر به "حفاظت و بازسازی از قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران، بازسازی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت و بازسازی از قدیمی ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران، بازسازی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید