راکت لب بار دیگر فضاپیمای فوتون خود را با موفقیت در مدار قرار داد

به گزارش مجله تور مالزی، شرکت راکت لب هفت ماهواره کوچک را در مدار زمین قرار داد، از جمله فضاپیمای فوتون این شرکت که زمینه ساز مأموریت های آینده به سیاره زهره و ماه است.

راکت لب بار دیگر فضاپیمای فوتون خود را با موفقیت در مدار قرار داد

بامداد امروز در ساعت 06:30 منطقه زمانی شرقی (03:00 به وقت تهران) موشک الکترون (Electron) شرکت راکت لب (Rocket Lab) در مأموریتی که خیلی سریع بالا می فرایند نام گرفته بود، از پایگاه فضایی مستقر در نیوزیلند بلند شد.

این مأموریت شماره 19 موشک الکترون بود که طی آن هفت ماهواره در مدار قرار گرفتند و بدین ترتیب شمار ماهواره های پرتاب شده توسط این موشک 18 متری به 104 عدد رسید.

هفت محموله ای که امروز پرتاب شدند، تنوع زیادی داشتند. یک ریزماهواره رصد زمین برای شرکت بلک اسکای (BlackSky) و دو نانوماهواره اینترنت اشیا یکی برای فلیت اسپیس (Fleet Space) و دیگری متعلق به مایریوتا (Myriota) از جمله این ماهواره ها بودند.

این موشک همچنین سه ماهواره آزمایشی را در مدار قرار داد که شامل یک ماهواره برای Canberra Space از دانشگاه نیوساوث ولز، یک ماهواره هواشناسی متعلق به Care Weather Technologies و یک ماهواره مکعبی برای ارتش آمریکا بودند.

هفتمین ماهواره فوتون (Photon) متعلق به خود راکت لب بود. این فضاپیما که Pathstone نام گرفته، پس از نخستین نور (First Light) که در شهریور بدون اعلام قبلی پرتاب شد، دومین ماهواره فوتون است که به مدار می رسد. همانند First Light این ماهواره هم در زمینه کاهش ریسک ماهواره ها در مدار زمین فعالیت خواهد نمود.

راکت لب درباره این ماهواره گفت: Pathstone زیرسیستم های مدیریت نیرو، کنترل حرارتی و ارتفاع را به نمایش می گذارد. همچنین فناوری های یکپارچه تازه ای مانند قابلیت ارتباط رادیویی در اعماق فضا، سیستم کنترل واکنش (RCS) برای جهت گیری دقیق در فضا، حسگرهای خورشیدی و ردیاب های ستاره ای از دیگر ویژگی های این فضاپیما هستند.

این پرتاب های آزمایشی به راکت لب یاری می نماید تا برای انجام مأموریت های فوتون به مقصدهای دوردست آماده گردد. پیش از این، ناسا یک مأموریت به ماه توسط موشک الکترون و فضاپیمای فوتون را رزرو نموده است. مأموریتی که قرار است در اواخر سال 2021 انجام گردد.

راکت لب میخواهد در سال های آینده با استفاده از مجموعه الکترون و فوتون یک مأموریت را به زهره انجام دهد. مأموریتی که حالا با توجه به کشف فسفین در زهره قرار است برای آنالیز بیشتر نشانه های حیات در این سیاره، ارتقا داده گردد.

این شرکت همچنین کوشش می نماید تا بوستر نخستین مرحله الکترون را قابل بازیابی کند و هرچند امروز این کار انجام نشد اما در یکی از مأموریت های قبلی این کار را انجام داد.

  • کانن با یاری راکت لب قدرت تصویربرداری خود را در فضا محک می زند

عکس کاور: پرتاب امروز موشک الکترون راکت لب برای قرار دادن هفت ماهواره از جمله فوتون در مدار

Credit: Rocket Lab

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1505

به "راکت لب بار دیگر فضاپیمای فوتون خود را با موفقیت در مدار قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راکت لب بار دیگر فضاپیمای فوتون خود را با موفقیت در مدار قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید