روش های ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری و آنلاین

به گزارش مجله تور مالزی، فعل فروش به صورت سنتی حین گفتگوی میان دو فرد، اتفاق می افتد. این تعامل ممکن است چهره به چهره یا به وسیله تلفن باشد؛ اما نتیجه موفقیت آمیز، علاوه بر فن بیان خوب، بر پایه اعتماد بین فروشنده و خریدار شکل می گیرد. بنابراین ایجاد اعتماد در مشتری اهمیت بسیاری دارد و در انجام فروش، تاثیرگذار خواهد بود.

روش های ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری و آنلاین

با این حساب فروشندگان باید به بهترین وجه رفتار نموده و این ارزش تجاری را به وجود بیاورند. اگر فقط ارائه دهنده کالا باشیم، حسن نیت و اعتبار را در این میان فدا نموده ایم و فروش پیروز، احتمالا کوتاه مدت خواهد بود.

متاسفانه بسیاری از مشتریان به دلیل عملنمودهای غیراخلاقی و ناخوشایند در صنایع مختلف، اعتماد خود را در حوزه های مختلف از دست داده اند. چیزی که در این مطلب دنبال می کنیم؛ آن است که چطور باید به ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری و آنلاین یاری کنیم و از این طریق به فروش بیشتری در حاشیه امن دست یابیم؟

ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری

1. برای رویارویی با مشتری، ذهن خود را از پیش آماده کنید

شما باید پیش از تعامل با مشتری، ذهن خود را کاملا آماده سازید. به سوال های احتمالی از قبل پاسخ داده و جواب هایی منطقی و متقاعدنماینده در ذهن داشته باشید. اعتمادسازی در اینجا به معنای آمادن شدن برای حضور در جلسه است. به چیزهایی که احتمالا پیش کشیده می شوند، از قبل فکر نموده و آن ها در ذهن خود بررسی و بررسی نمایید. در حقیقت آمادگی باعث سودآوری می گردد، زیرا این آمادگی قبلی پایه و اساس مکالمه فروش پیروز است.

برای آماده شدن پیش از آغاز تعامل با مشتری باید؛

  • یک هدف روشن و مشتری محور تهیه کنید تا آن چه را که می خواهید مشتری تا سرانجام جلسه به آن متعهد گردد، از پیش بدانید.
  • بدانید که در فرآیند فروش کجا قرار دارید و نتایجی که می خواهید به آن ها برسید، کدامند؟
  • سایر متخصصان فروش را که می خواهید در جلسه شرکت داشته باشند، از پیش معین نموده و هماهنگی های لازم را با آن ها انجام دهید.
  • رهنمودهای ارتباطی شفاف معین نموده و آن ها را به کار بگیرید.

2. سوالات عظیم بپرسید، نه سوالات مخرب

سوالات قدرت این را دارند که یک رابطه را قوی تری سازند و به همین اندازه قدرت تضعیف آن را خواهند داشت. به عنوان مثال یک سوال بد، سوالی است که برای پاسخ دادن به آن، باید بررسی هایی صورت بگیرد. پرسیدن سوالاتی درباره چیزهایی که شما باید از قبل درباره آن ها مطلعی داشته باشید، باعث می گردد که اعتماد مشتری از بین رفته و کوشش هایتان برای آماده سازی های قبلی، برباد رفته محسوب شوند. به این شکل مشتری احساس می نماید که به اندازه کافی به وی اهمیت نداده و کوششی برای شناخت مواضع او ننموده اید.

ضروری است که حتما از پیش مطالعاتی در خصوص مشتری خود انجام داده و بدانید که چطور این دانسته ها روی این مشتری تاثیر خواهند گذاشت. سوالات صحیح علاقه به تجارت آن ها را نشان می دهد و آغاز به ایجاد اعتبار و اعتماد می نماید.

سوال هایی در خصوص ریسک ها و نقاط مثبت داشته باشید، به مواضع استراتژیک و ابتکارهای نوظهور بپردازید. موضوعات مهمی که نشان دهند شما به طور کلی در خصوص تجارت مشتری فکر می کنید، نه این که فقط در پی فرصت فروش خود باشید.

در نظر بگیرید که یک قیف در دست دارید که در آن سوالات گسترده ای آغازشده و سپس عمیق تر و جزئی تر خواهند شد. انجام این کار تصویرهایی عظیم و جزئیاتی ظریف از شرایط مشتری و احتیاجهای او را به شما ارائه خواهد داد. این سوالات نه تنها به شما یاری می نماید که در تامین احتیاجهای مشتری پیروز باشید، بلکه به طور مستقیم به خود مشتری نیز یاری خواهد نمود. باور داشته باشید که در بسیاری از مواقع، خود مشتری دید درستی از آن چه می خواهد ندارد و این سوالات یاری می نماید تا مشتری نیز احتیاج واقعی خود را بهتر بشناسد!

به یاد داشته باشید که گاهی اوقات یک سوال به موقع و درست، بهترین روش برای ایجاد اعتماد است.

3. ارزش های فعال ایجاد کنید، نه واکنش پذیر

حتی اگر به موقع به احتیاجهای مشتری خود پاسخ دهید، باز این یک پاسخ است! به این فکر کنید که تا چه اندازه از احتیاجهای اعلام شده مشتری، فراتر رفته اید. بهترین ها؛ آن هایی هستند که احتیاجهای مشتری های خود را از قبل پیش بینی نموده و پاسخ های درخور و کاربردی را برای آن ها فراهم می سازند. به این شکل رابطه ای قوی و مبنی بر اعتماد میان مشتری و ارائه دهنده خدمات و کالا ایجاد می گردد. هر چه بیشتر برای پیش بینی تقاضای مشتری خود بینش و ارزش قائل شوید، اعتماد آن ها را بیشتر می کنید و نشان می دهید که شما فردی هستید که می توان روی مسائل تجاری بر وی تکیه کرد.

نسبت به کاری که می توانید و نمی توانید انجام دهید، صادق باشید. فقط به این دلیل که کاری از شما خواسته شده است؛ به این معنی نیست که باید به هر طریقی آن را انجام دهید. صادق بودن در خصوص قابلیت ها و شایستگی های اصلی شما، بسیار مهم است. البته این بدان معنا نیست که شما نمی توانید توانایی های خود را گسترش دهید، بلکه ضروری است که مراقب و صادق باشید. سریع ترین راه برای از بین بردن اعتماد مشتری؛ این است که برای خود تعهدی ایجاد نمایید که قادر به انجام باکیفیت آن نیستید.

ایجاد اعتبار و اعتماد در مشتری ممکن است سال ها طول بکشد، اما شما می توانید با یک اشتباه آن را ظرف مدت چند دقیقه بشکنید. ارائه کارهایی که فراتر از توانایی های شما باشند، به دو دلیل خطرناک هستند؛ ابتدا با این کار موضع شما در ریسک بی اعتباری قرار می گیرد. دوم هم آن که توانایی های شما (یعنی توانایی های مثبت شما) نیز زیر سوال خواهند رفت؛ زیرا این شک به وجود می آید که شاید در خصوص آن کارها نیز توانایی کافی ندارید.

4. راه چاره های خود را برای مشتری، صریح و آشکار سازید

شاید شما به خوبی بدانید که راه چاره شما مناسب است و ارزشی که ارائه می دهید، کارآمد خواهد بود، اما ضروری است که این موضوع را برای مشتری نیز شفاف سازی کنید. مشتریان انتظار دارند که توضیحات مبسوط و مطابق با احتیاجهای خود دریافت نمایند. اطلاعات را طوری به مشتری بدهید که جهت ارزش ارائه شده شما با احتیاجهای خود را به وضوع درک کند. همواره یک لحن همکاری را حفظ کنید؛ حتی وقتی با مشتری چهره به چهره نیستید

توانایی یک متخصص فروش در ایجاد و حفظ محیط باز و مبتنی بر همکاری و احترام متقابل با مشتری است. این نوع گفتمان، به صورت موثری اعتمادسازی نموده و جو را در جهت مثبت پیش می برد.

جالب است بدانید: 20 مورد از رایج ترین اشتباهات زبان بدن که احتمالاً از آن ها بی خبرید!

افزایش اعتماد در مشتری به صورت آنلاین

1. شفاف باشید

هیچ چیز ناامیدنماینده تر از این نیست که وقتی برای یک محصول هزینه ای صرف می کنید، دریابید که هر بار با ارائه یک به روزرسانی، ضروری است که هزینه مجددی پرداخت کنید. هنگامی که مشتریان به وسیله وب سایت شما چیزی را خریداری می نمایند، مایل هستند که در خصوص هزینه های بعدی آن نیز شفاف سازی گردد. بنابراین ضروری است که از پیش شفاف سازی های لازم را انجام داده و مشتریان را به طور کامل در جریان بگذارید.

2. در برطرف مسائل جوابگو باشید

هیچ کس کامل نیست، اما اهمیت دارد که در صورت بروز مسائل، خدمات پشتیبانی و برطرف مسائل را در کیفیت مطلوب انجام دهید. در صورتی که خدمات پس از فروش را با هزینه های سنگینی همراه سازید، به حتم مشتری های شما ناراضی خواهند بود. آن ها آغاز به بدگویی از شما در شبکه های اجتماعی نموده و به صورت اعتبار خود را از دست می دهید. اطمینان حاصل کنید که به سرعت به مسائل مطرح شده از سوی مشتریان، پاسخ داده و نسبت به برطرف آن ها اقدام کنید.

3. اعتبار خود را اثبات کنید

شما می توانید یک صفحه در وب سایت خود ایجاد نموده و در آن نظریات مشتریان را قرار دهید. به این صورت سایر مشتری های تازه وارد می توانند از بازخورد محصول یا خدمات شما نزد سایر مشتریان مطلع شده و به این شکل اعتمادسازی بیشتری اتفاق بیفتد.

حتی شاید بتوانید کمی در خصوص خود اغراق نموده و به تعریف و تجمید از کالا یا خدمات ارائه شده، بپردازید. کلمات معجزه می نمایند! این را فراموش ننموده و از معجزه کلمات در جذب مخاطب های خود بهره مند شوید.

بعضی از شرکت ها در این خصوص جعل نموده و با اکانت های جعلی به تعریف و تمجید از برند خود می پردازند. برای جلوگیری از چنین تصوری عالی است اگر بتوانید نام و تصویر کامل مشتری را ثبت نموده و به نمایش بگذارید.

4. کوشش های بازاریابی را شخصی سازی کنید

بهتر است به جای راه انداختن یک تیم عظیم تبلیغاتی، از ابزار مدیریت ارتباط با مشتری یا همان CRM بهره ببرید. به این شکل می توانید تبلیغات و پیغام رسانی های خود را به وسیله ایمیل، ارسال پیغام کوتاه یا تماس های تلفنی سامان دهی نمایید. باور داشته باشید که این شکل از تبلیغات به مراتب تاثیرگذارتر خواهد بود و کنترل آن نیز برای خود شما، هدفمندتر صورت می پذیرد. به تماس های دریافتی (از هر طریقی که باشند) نیز به سرعت پاسخ داده و هرگز مشتریان خود را معطل و سرگردان نسازید. اگر آن ها سوالی دارند، باید به موقع و بلافاصله به آن پاسخ داده گردد.

همچنین بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

5. همواره بیش از آن چه تعهد داده اید، تحویل بدهید

بهترین راه برای تعجب مشتریان، البته در جهت مثبت، آن است که تحویل خود را بیش از تعهد انجام دهید. بسته به شغل شما، این می تواند به معنای ارائه خدمات اضافه در هر شکلی، در قیاس با آن چه قبل تر تعهد نموده اید باشد. این یکی از مهم ترین راه هایی است که می توانید به یاری آن، اعتماد مشتری خود را به دست آورده و آن را حفظ نمایید. زمانی که تحویلی بیش از تعهد قبلی دارید، مشتری اطمینان پیدا می نماید که شما قادر به ایفای وظایف خود در قبال وی بوده و ظرفیت انجام بالاتر آن را نیز دارید. به این صورت وی در سفارش های بعدی، بدون تردید پیش خواهد آمد و این به سودآوری شما یاری می نماید.

6. برای ایجاد اعتماد در مشتری باید از اینفلوئنسرها استفاده نمایید

امروزه دنیای تاثیرگذاری اینفلوئنسرها، بسیار گسترده است. به افراد تاثیرگذار در جامعه خود، لینک ایجاد نموده و به وسیله آن ها مشتریان بازار هدف خود را تحت تاثیر و نفوذ قرار دهید. هرگز قدرت تاثیرگذاری اینفلوئنسرها در جذب اعتماد مشتری ها را دست کم نگیرید. حتی شاید بتوانید با یاری به یک تیم ورزشی محلی و دریافت یادداشت تشکر مربی آن و ثبت آن در وب سایت خود، به ایجاد اعتماد مشتریان یاری کنید. این پیغام ها از عظیمترین ابزار تبلیغاتی هستند که تاثیرگذاری آن ها طولانی تر بوده و به شکلی عمیقیتر در قلب مشتریان نفوذ خواهد نمود.

با در نظر دریافت گسترش شبکه های اجتماعی، از بهترین روش های اعتمادسازی بین مشتریان بازار هدف، استفاده و بهره برداری از این ابزار دنیای آنلاین است.

7. صفحه درباره ما ایجاد کنید

صفحه درباره ما یا همان About Us، همواره از خواندنی ترین صفحات یک وب سایت است. این به مشتریان شما می گوید که با چه شرکتی روبرو هستند و تا چه اندازه می توانند به آن و سوابق قبلی اش، اعتماد نمایند. متاسفانه بسیاری از این مشاغل از صفحه درباره ما، به عنوان صفحه فروش استفاده می نمایند. اما عاقلانه تر است که در این خصوص رویکردی شخصی تر داشته باشید. به مشتریان اجازه دهید که تیم کاری شما را بدون تبلیغات فروش، کاملا تخصصی دیده و اطلاعات مورد احتیاج خود را از آن به دست بیاورند. در این صفحه در خصوص آغاز کار، دلایل آغاز، سوابق و چشم اندازهای آینده خود صحبت کنید. به این صورت مشتریان نیز دیدگاه درستی نسبت به شما و کسب و کارتان پیدا نموده و دلایل خوبی برای اعتماد کردن خواهند داشت.

سخن سرانجامی

اگر می خواهید برند شخصی خود را در کسب و کار راه اندازی کنید توصیه می کنیم مقاله تصویر برند چیست و چگونه به یک کسب و کار یاری می نماید؟ را نیز در انگیزه مطالعه کنید. شما از چه روش هایی برای ایجاد اعتماد در مشتری استفاده می کنید؟ پیش از این چگونه توانسته اید دایره مشتریان خود را گسترش داده و اعتماد آن ها را حفظ نمایید. ایده های خود در جهت افزایش اعتبار سازمانی و افزایش اعتماد مشتریان را در بخش پیغام ها با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1156

به "روش های ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری و آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری و آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید