شهرکردی ها با چراغ وارد سال نو شدند

به گزارش مجله تور مالزی، شهرکردی ها بر اساس رسم خویش با چراغ روشن به استقبال بهار و شروع سال 1398 رفتند.

شهرکردی ها با چراغ وارد سال نو شدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، شهرکردی ها در چهارشنبه شب همزمان با اغاز سال نو آئین سنتی چراغ بران را تا صبح روز پنجنشنبه یکم فروردین 98 برگزار کردند.

مردم شهرکرد براساس یک سنت دیرین، هنگام تحویل سال، چراغ خانه را روشن می نمایند و روشنایی آن را از اماکن مذهبی و متبرکه می گیرند.

مردم شهرکرد این سنت دیرین را از گذشتگان خویش به یادگار دارند و در هنگام لحظه تحویل سال و نوروز، آیین سنتی چراغ بران را برگزار کردند.

در این آیین مردم شهرکرد با اعتقاد بر این که نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب است آیین سنتی چراغ بران را از غروب آفتاب تا لحظه تحویل سال نو برگزار می نمایند.

براساس این سنت، در ابتدای این آیین سنتی، پیران خانواده و ریش سفیدان قوم و طایفه با چراغی در دست وارد امامزاده دو خاتون حلمیه و حکمیه شهرکرد می شدند و پس از ادای احترام و زیارت بارگاه این دو بزرگوار، چراغ خانه خویش را به دست سیدی از سادات شهرکرد روشن می نموده اند و سپس تازه دامادهای و نوعروسان و بعد از آن نیز دیگر اعضا خانواده برای روشن کردن چراغ به امامزاده می رفته اند.

شهرکردی ها معتقدند این رسم دیرین و دیرگاه بیش از 200 سال قدمت دارد و در دوران گذشته مردم در محله های مسجد مسجد خان (مسجد جامع)، فلکه آب (میدان 12 محرم)، ارباب میرزا و محله یخچال به سمت امامزاده می آمدند و در غروب آفتاب شب نوروز اقدام به روشن کردن چراغ های خانه خود می کردند.

این آیین سنتی برای آنان به منزله بردن روشنایی به خانه است تا در طول سال همیشه چراغ مهر و محبت این خانه روشن باشد.

آنان پس از روشن شدن چراغ به عنوان عیدانه به سید روشن نماینده چراغ، هدیه ای از محصول کشاورزی خویش می دادند و سپس به مسجد باز می گشتند و نماز شب می گذاشتند و چراغ را با آیین و احترام به خانه می بردند.

در گذشته باب بود که مردم، شب نوروز با حضور در امامزادگان شهرکرد چراغ خانه های خود را بر می افروخته اند و سپس در فردای نوروز به دیدار یکدیگر می رفتند و دید و بازدید نوروز نیز تا زمانی که چراغ روشن بوده انجام می شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 297

به "شهرکردی ها با چراغ وارد سال نو شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرکردی ها با چراغ وارد سال نو شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید