ماهرویان سوباتان

به گزارش مجله تور مالزی، خبرنگاران: به علت نبودن راه مناسب از سوباتان به ماهار، زیبایی آبشار لیسار آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

ماهرویان سوباتان

ماجرای سفر به روستای سوباتان به همین مقصد ختم نمی شود. این منطقه جاذبه های زیبایی دارد که می توانید علاوه بر لذت بردن از منطقه سوباتان، سری هم به آنها بزنید.

قلعه بین یوردی:

در این محله اهالی قلعه بین لیسار زندگی می نمایند که حدود 70 خانوار هستند. شغل اغلب آنها دامداری است.

مِیلَه بُلاغی :

اینجا محله سکونت قوم تخته ای لیسار و اهالی داوان است. حدود 50 خانوار دراین مکان سرسبز زندگی می نمایند که تعداد آنها در فصل تابستان بیشتر هم می شود.

بازار:

اشتباه نکنید، منظورمان بازار روز نیست. این منطقه هم یکی از محله های سوباتان است. بیشتر اهالی سوباتان در این محله سکونت دارند و این محل به ساکنین روستای خاصی از لیسار اختصاص ندارد. حدود 300 خانوار در این شهرک ییلاقی زندگی می نمایند.

کَلَمَر:

روستایی در دره پایین دست قلعه بین یوردی است. اهالی آن قشلاق نشین هستند و محل سکونت بیش از20 خانوار از دامداران لیساری در این مکان است .

گزنه هونی:

اهالی این محله از قوم شاندرمن هستند. تا چند سال پیش تعدادی از دامداران به صورت دائمی در آنجا زندگی می کردند. درگزنه هونی بیش از 50 خانوار کنار هم زندگی می نمایند .

هُونی یَش:

در این محله خانواده هایی از دامداران لیساری و اهالی لیسار محله اول و دوم و حجت محله و سوست زندگی می نمایند . تعدادی از دامداران هنوز هم به صورت دائمی در این محل زندگی می نمایند .

ماهار - علی حیدر:

آخرین روستای شمال غربی سوباتان و مرز بین ییلاق های لیسار و خطبه سرا، این منطقه است. در این محل جمعی از هره دشتی ها، خصوصا طایفه آقاجانی ها سکونت دارند. در این روستا و در مسیر بزرگ ترین شاخه رودخانه لیسار آبشار زیبایی قرار گرفته است که کمتر شناخته شده است. به علت نبودن راه مناسب از سوباتان به ماهار، زیبایی این آبشار آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

برون بالا و پایین:

دو روستای جنگلی که پنج کیلومتر با سوباتان فاصله دارند به نام های برون بالا و پایین هستند. راه لیسار به سوباتان از بین این دو روستا می گذرد. ساکنان این دو روستا دائمی هستند و زمستان ها را هم در آنجا می گذرانند. روستایی های این منطقه، مدرسه و مسجد هم دارند.

قلعه سلسال مقابل قلعه خشک:

این قلعه تاریخی در پایین دست سوباتان واقع شده و تنها اثر تاریخی - معماری در این محل است. قلعه خشک که قلعه ای سرسبز است در جهت مخالف قلعه سلسال بدون وجود چشمه های جوشان قرار گرفته است که به آن اقامتگاه بزرگان نیز می گویند. قلعه سلسال را لیسار هم می نامند. سلسال در لغت به معنی آب خنک و خوشگوار است. در قدیم در ساخت قلعه ها، آب و آب انبار همواره به عنوان یک موضوع مهم بود به همین علت به نظر می رسد نامگذاری این قلعه به سلسال با نظریه ای درباره حمل آب بسیار خنک و خوشگوار این قلعه به وسیله لوله های سفالین (تنبوشه) به آب انبار مرتبط باشد.

قوری دره، گورستان هفت هزار ساله:

گورهای بزرگ سنگی قدمت سوباتان را به پنج الی هفت هزار سال پیش می رساند. وجود گورهای کلان سنگی در منطقه قوری دره سوباتان این واقعیت را اثبات می نماید که تاریخ تمدن سوباتان به قبل از اسلام برمی شود . یکی دیگر از آثار تاریخی سوباتان قبرستان زیری در سه کیلومتری شرق این منطقه است که قدمت این منطقه را به تاریخ قبل از اسلام می رساند .

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2234

به "ماهرویان سوباتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهرویان سوباتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید