نمایان شدن کهکشان راه شیری در آسمان کویر لوت، عکس

به گزارش مجله تور مالزی، ایسنا نوشت: کهکشان راه شیری در این نمای بیابانی در حال آتش بازی بر فراز کویر لوت در صبح کاذب آن است.

نمایان شدن کهکشان راه شیری در آسمان کویر لوت، عکس

تصویری ترکیبی و چشم اندازی(پانوراما) از تک نماهای گرفته شده در آسمانی بکر و جادویی، کمان راه شیری را به تصویر می کشد که بر فراز کویر لوت در شهر کرمان ایران، چند دقیقه قبل از آغاز گرگ و میش و در فجر کاذب می درخشد.

میگل کلارو(Miguel Claro) یک عکاس حرفه ای، نویسنده و فعال علمی مستقر در لیسبون پرتغال است که تصاویری دیدنی از آسمان شب ثبت می نماید.

او به عنوان سفیر عکس رصدخانه جنوبی اروپا، عضو برنامه دنیا در شب و عکاس نجومی رسمی ذخیره گاه آسمان تاریک آلکووا در ثبت منظره ها آسمانی و نجومی تخصص دارد که زمین و آسمان شب را به هم متصل می نماید.

میگل در این تصویر نو خود، ما را از میان نور فجر کاذب و مریخ و مشتری در آسمان بکر کویر لوت ایران به سفر در کهکشان راه شیری می برد.

صبح کاذب یا فجر کاذب یا نور منطقة البروجی زمانی در ابتدای روز است که با پدید آمدن سفیدی در سمت مشرق به وقوع می پیوندد. در این لحظه شب به انتها رسیده و برای اولین بار بعد از انتها شب، نور سفیدی در افق (در سمت مشرق) به شکل گوش گرگ پیدا می گردد.

صبح کاذب روشنایی کم فروغ، نسبتاً سفیدرنگ و مخروطی شکل است که از نزدیکی خورشید در امتداد منطقة البروج یا گردآسمان کشیده شده است. این نور بر اثر پراش نور خورشید به وسیله غبار موجود در ابر منطقة البروجی پدید می آید.

منطقة البروج، مدار ظاهری خورشید(دایرة البروج) در میانه و مدار ماه و پنج سیاره عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل است که از قدیم با چشم غیرمسلح دیده می شوند و دو سیاره اورانوس و نپتون و برخی شبه سیارات که به تدریج کشف شدند را دربر می گیرد.

این تصویر یک عکس پانوراما از تک عکس های گرفته شده در این آسمان جادویی و بکر است.

در این تصویر، کمان راه شیری بر فراز کویر لوت(دشت لوت) در شهر کرمان واقع در ایران، چند دقیقه قبل از آغاز گرگ و میش و نمایان شدن شدید ستارگان در آسمان دیده می گردد.

گرگ و میش(Twilight) آغاز تاریکی در شب، در حالی که آسمان معمولاً روشن و آبی است، روی می دهد. گرگ و میش عمیق هنگامی است که مرکز خورشید به شش درجه در زیر افق می رسد. این نشانگر انتها شفق عمیق شب است، نقطه ای که برای دیدن بیرون به روشن سازی مصنوعی احتیاج است. ممکن است گرگ و میش با غروب اشتباه گرفته گردد، اما غروب ناپدیدی روزانه خورشید در زیر افق است.

در این تصویر می توان یک رد کم نور از غبار کیهانی را از نور فجر کاذب یا نور خورشید که از غبار میان سیاره ای می درخشد، دید. این نور در نزدیکی مریخ و مشتری قابل مشاهده است و با هم در نزدیکی افق، در امتداد صفحه دایره البروج یا مسیری که سیارات در آن حرکت می نمایند، می درخشد.

پس زمینه آسمان دارای یک رنگ متمایل به سبز و صاف ناشی از درخشش هواتاب است که نوری است که از جو زمین ما به آسمان شب منعکس می گردد.

هواتاب(Airglow) (که به آن شب تاب نیز گفته می گردد، به پدیده انتشار ضعیف نور از طریق جو سیاره گفته می گردد. در خصوص جو زمین، این پدیده نوری باعث می گردد که آسمان شب حتی پس از آنکه تأثیرات نور ستارگان و تابش نور خورشید از دورترین ناحیه برداشته گردد، هرگز به طور کامل تاریک نباشد.

بعلاوه می توان نزدیک ترین کهکشان بزرگ به زمین به نام کهکشان آندرومدا را در این تصویر به دیدن نشست. این کهکشان به شکل نقطه ای کشیده و کم نور است که بالای صخره های سمت چپ تصویر و نزدیک به ابتدای کهکشان راه شیری قابل مشاهده است.

5858