کناره گیری غیرمنتظره هند از بزرگترین پیمان تجارت آزاد دنیا

به گزارش مجله تور مالزی، ناندرا مودی نخست وزیر هند در حالی برای شرکت در سی و پنجمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ سه آن به بانکوک تایلند سفر کرد که مهمترین دستور کار این اجلاس گفت وگوی مشترک 16 رهبر کشورهای مختلف دنیا برای ایجاد بزرگترین منطقه آزاد تجاری در دنیا اعلام شده بود.

کناره گیری غیرمنتظره هند از بزرگترین پیمان تجارت آزاد دنیا

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

این اجلاس که از روز یکشنبه هفته جاری با شعار تقویت چند جانبه گرایی و ارتباطات و همکاری های تجاری منطقه ای و بین المللی شروع شده امروزسه شنبه به کار خود انتها خواهد داد.

گزارش های رسانه ای حاکی است، برنامه ها برای توافق در خصوص امضای بزرگترین پیمان تجارت آزاد دنیا (آر سی ایی پی) در اجلاس منطقه ای بانکوک، پس از اعتراضات داخلی به خصوص کشاورزان هندی مانع از ایجاد چنین توافقی شد.

پیشتر قرار بود این پیمان تا انتها امسال میلادی به امضای 16 کشور برسد اما دولت تایلند روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای بیان کرد که امضای این پیمان تا فوریه سال 2020 طول خواهد کشید. کمی پس از آن هند دوشنبه شب گزارش داد که این کشور به پیمان تجارت آزاد آسیا- اقیانوسیه نمی پیوندد، چرا که این پیمان هراس فراوری نمایندگان داخلی هند را به دنبال داشته است.

ناندرا مودی نخست وزیر هند نیز شب گذشته در توئیتی بیان کرد: شکل کنونی پیمان آر سی ایی پی به طور کامل بیان نماینده روح و اصول اساسی آن نیست. برای هند امکان ندارد که به پیمان RCEP بپیوندد. این توئیت مودی در رسانه های دنیا بازتاب گسترده ای داشته است.

اعلام ناگهانی هند در خصوص خروج از مذاکرات آر سی ایی پی در جریان اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا در بانکوک آن هم پس از هفت سال مذاکرات طولانی در این زمینه شوکی بر روح کلی مذاکرات در این اجلاس ایجاد کرد که با واکنش بعضی از رهبران کشورها روبرو شد. لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور پس از آن بیان کرد که مذاکرات این پیمان بدون هند ادامه خواهد یافت.

مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی نیز گفت : ما دوباره با موج حمایت گرایی از اقتصاد داخلی روبه رو شدیم.

اکونومیک تایمز نیز به نقل از ویجی تاکور سینگ یک دیپلمات ارشد حوزه شرق آسیا در وزارت امور خارجه هند گزارش داد: تصمیم ما با توجه به تأثیر این توافق بر زندگی و معیشت انسان های معمولی هند از جمله فقیرترین فقیران گرفته شده است.

وی اضافه کرد: هند نگران دسترسی بازارهاست و از آن در هراس است که صنایع داخلی هند ضربه شدیدی از سیل واردات کالاهای چینی ارزان ببیند. ما شرکای خود را متقاعد ساختیم که هند به این پیمان نخواهد پیوست.

بعضی رسانه های خارجی نیز به نقل از دیپلمات های حاضر در اجلاس بانکوک بیان کردند که مودی در داخل کشورش تحت فشار زیادی دراین زمینه واقع شده است. کشاورزان و فراوری نمایندگان هند در سال های طولانی مذاکرات آر سی ایی پی همیشه تظاهرات اعتراض آمیزی علیه پیوستن دهلی نو به این پیمان برگزار نموده اند و در جریان اجلاس کنونی نیز این اعتراض ها حتی از سوی بعضی گروههای سیاسی نیز ادامه داشته است.

مذاکرات درمورد پیمان جامع شرکای مالی منطقه ای (RCEP) در دو سال اخیر به طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفته است. قرار بود 16 کشور دراین پیمان کوشش ها برای ایجاد بزرگترین قرارداد آزاد تجاری دردنیا را پیگیری نمایند که اکنون با کنار رفتن هند این تعداد به 15 کشور کاهش یافته است. در صورت توافق، این پیمان علاوه بر 10 کشور عضو آسه آن (مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و برونئی) کشورهای چین، استرالیا، کره جنوبی، نیوزیلند و ژاپن را در یکی از بزرگترین قراردادهای تجارت آزاد در دنیا گردهم می آورد که کمتر از نیمی از جمعیت دنیا را در خود جای داده اند. هدف این پیمان ایجاد 30 درصد فراوری ناخالص داخلی دنیا اعلام شده است.

علاوه بر تایلند که جایگاه ریاست این اتحادیه را در سال 2019 میلادی برعهده دارد، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام دیگر کشورهای عضو اتحادیه آسه آن هستند که درسال 1967تشکیل شد. این کشورها در بیش از نیم قرن اخیر عمدتاً با ارزهای رایج بین المللی معاملات تجاری گسترده درون منطقه ای را انجام داده اند. جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر 650 میلیون نفر یکی از بازارهای مهم و بالقوه دنیای محسوب می گردد و تاکنون توانسته است مدل موفقی از همکاری های تجاری منطقه ای را در دنیا به نمایش گذارد.

در حال حاضر آسه آن پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست. براساس برنامه ریزی های درون منطقه ای قرار است این بلوک مالی تا سال 2030 به چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 571

به "کناره گیری غیرمنتظره هند از بزرگترین پیمان تجارت آزاد دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کناره گیری غیرمنتظره هند از بزرگترین پیمان تجارت آزاد دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید