160میلیون سال قبل عنکبوت ها چه شکلی بودند؟

به گزارش مجله تور مالزی، آنالیز های اجرا شده حاکی از آن است که مجموعه بسیار نادری از فسیل های عنکبوت دریایی 160 میلیون ساله از جنوب فرانسه، ارتباط نزدیکی با گونه های زنده امروزی دارند.

160میلیون سال قبل عنکبوت ها چه شکلی بودند؟

به گزارش خبرآنلاین، این فسیل ها بینش های حیاتی را در خصوص سفر تکاملی عنکبوت های دریایی ارائه می نمایند و نشان می دهند که تنوعی که امروز می بینیم در دوره ژوراسیک شکل گرفته است. دکتر رومین سابروکس از دانشکده علوم زمین دانشگاه بریستول می گوید: عنکبوت های دریایی (Pycnogonida)، گروهی از حیوانات دریایی هستند که در مجموع بسیار ضعیف مطالعه شده اند.

با این حال، درک تکامل بندپایان [گروهی که شامل حشرات، عنکبوتیان، سخت پوستان، صدپا ها و هزارپا ها می شود]بسیار جالب است، زیرا آن ها نسبتاً زود در درخت بندپایان زندگی ظاهر شدند. به همین علت است که ما به تکامل آن ها علاقه مندیم.

فسیل های عنکبوت دریایی بسیار نادر هستند، اما ما تعدادی از آن ها را مربوط به دوره های مختلف می شناسیم. یکی از قابل توجه ترین جانوران، به علت تنوع و فراوانی، جانور La Voulte-sur-Rhône است که قدمت آن به دوره ژوراسیک، حدود 160 میلیون سال پیش باز می شود.

بر خلاف فسیل های قدیمی تر عنکبوت دریایی، پیکنوگونید های La Voulte از نظر مورفولوژیکی شبیه گونه های زنده هستند و مطالعات قبلی نشان می دهد که آن ها می توانند ارتباط نزدیکی با خانواده های عنکبوت دریایی زنده داشته باشند. اما این فرضیه ها با محدودیت ابزار مشاهده آن ها محدود شده است. از آنجایی که دسترسی به آنچه در سنگواره های سنگی پنهان شده بود غیرممکن بود، دکتر سابروکس و تیمش به پاریس سفر کردند و تصمیم گرفتند این سوال را با رویکرد های پیشرفته آنالیز نمایند.

دکتر سابروکس شرح داد: ما از دو روش برای آنالیز مجدد مورفولوژی فسیل ها استفاده کردیم؛ میکروتوموگرافی اشعه ایکس، نگاه کردن به داخل سنگ، یافتن ویژگی های مورفولوژیکی پنهان در داخل و بازسازی مدل سه بعدی نمونه فسیل شده و Reflectance Transformation Imaging، یک تکنیک تصویری است که بر جهت گیری متنوع نور در اطراف فسیل برای افزایش دید ویژگی های نامحسوس در سطح آن ها متکی است.

دکتر سابروکس شرح داد: از این بینش های نو، ما اطلاعات مورفولوژیکی نوی برای مقایسه آن ها با گونه های موجود بدست آوردیم.

این فسیل ها بستگان نزدیک به پیکنوگونید های بازمانده هستند. دو تا از این فسیل ها متعلق به دو خانواده pycnogonid زنده هستند؛ Colossopantopodus boissinensis Colossendeidae و دیگری Palaeoendeis elmii یک Endeidae بود. سومین گونه، Palaeopycnogonides gracilis، به نظر می رسد متعلق به خانواده ای باشد که امروزه ناپدید شده است.

دکتر سابروکس اضافه نمود: امروزه، با محاسبه تفاوت بین توالی های DNA نمونه ای از گونه ها، و با استفاده از مدل های تکامل DNA، می توانیم زمان بندی تکاملی را که این گونه ها را به هم متصل می نماید، تخمین بزنیم.

منبع: scitechdaily

منبع: فرارو
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2237

به "160میلیون سال قبل عنکبوت ها چه شکلی بودند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "160میلیون سال قبل عنکبوت ها چه شکلی بودند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید