آتش جنگ قره باغ به ایران، ترکیه و روسیه می رسد؟

به گزارش مجله تور مالزی، خبرنگاران : نیویورک تایمز در مقاله ای تحلیلی درباره تبادل آتش میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ، امکان گسترش شعله های این آتش به کشورهای ایران، ترکیه و روسیه را آنالیز نموده است.

آتش جنگ قره باغ به ایران، ترکیه و روسیه می رسد؟

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران؛ روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای تحلیلی با عنوان چرا اختلافات میان ارامنه و آذربایجان دوباره شعله ور می شود؟ به قلم اندرو کرِیمِر نوشته است؛ تنش درون و پیرامون مناطق جدایی طلب نشان می دهد بعضی اختلافات قومی و محلی در حال تبدیل شدن به یک درگیری منطقه ای است.

اندرو کریمر، خبرنگار مستقر در دفتر نیویورک تایمز در مسکو در نوشت: یک هفته پیش جنگ در ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی)، منطقه ای جدا شده در آذربایجان با اکثریت ارمنی، آغاز شد و زنگ خطر جنگ گسترده تری که ممکن است پای روسیه، ترکیه و ایران را به میان آورد را به صدا درآورد.

این تنش ها برای دهه ها در یک منطقه کوهستانی دور افتاده قفقاز -بدون اهمیت استراتژیک برای هیچ یک از طرف ها- در جریان بود. سوال اینجاست چرا دور جدید تنش ها و تشدید درگیری در هفته گذشته با خشونت های پراکنده سابق متفاوت است؟

یک تمایز عظیم: ورود مستقیم ترکیه در حمایت از متحد قومی خود، آذربایجان، در منطقه ای که تحت سیطره و نفوذ سنتی روسیه است.

این نبردها در حالی صورت می گیرد که ترکیه به طور فزاینده ای عضلات خود را در خاورمیانه و شمال آفریقا خم می نماید و به خطرات تشدید درگیری های محلی قومیتی و نژادی -و البته آغشته به زهر کینه توزی- می افزاید.

تحلیلگران می گویند، با توجه به شیوع ویروس کرونا، میانجی های بین المللی علائم هشدار دهنده را از دست داده اند، چراکه در طول تابستان تنش ها در منطقه کوهستانی ناگورنو-قره باغ افزایش یافته است.

در ادامه آنچه در این مناقشه جریان دارد و چرایی شعله ور شدن دوباره آتش اختلافات باکو-ایروان تشریح شده است.

ریشه درگیری ها

جنگی که در اواخر دوره اتحاد جماهیر شوروی بین ارامنه و آذربایجانی ها آغاز شد ، زمینه را برای جنگ امروز در قره باغ فراهم آورد.

قره باغ قبل از آنکه جنگنجویانش در سلسله پیروزی هایی که منجر به آتش بس در سال 1994 شد، مناطق وسیعی از آذربایجان را تصرف نمایند، از آذربایجان اعلام استقلال نموده بود و در جنگ پس از آن محاصره قومی ارامنه تقریباً درهم شکسته شد.

این منطقه به یکی از مناطق دوازده گانه ای که اصطلاحاً مناطق درگیری منجمد در منطقه وسیع اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل شد. با وجود اینکه قره باغ تنها بخش تجزیه شده ای بود که توسط ارتش روسیه اشغال نشد، اما این خصومت ریشه دار قومی است که قره باغ را از دیگر مناطق متمایز می نماید.

این توافق که 26 سال پیش منعقد شد، همواره موقتی قلمداد می شد منجر به دور افتادن حدود 600 هزار آذربایجانی از خانه های خود شد و منطقه کوهستانی قره باغ را در معرض حمله از سوی آذربایجانی که قول داده است منطقه را بازپس بگیرد، قرار داد.

در حالی که قدرت مالی و نظامی فزاینده آذربایجان به عنوان یک صادر نماینده نفت، در حال رشد بود، بازار جهانی نفت -همانطور که اغلب چنین است- به زمینه درگیری ها تبدیل شد.

منطقه کوهستانی قره باغ همواره برای درگیری مجدد محلی آماده بود، اما در گذشته روسیه و ترکیه گاهی برای کاهش تنش ها همکاری داشتند.

درگیری های اخیر در 27سپتامبر آغاز شد و آذربایجان مدعی است که ارمنستان ابتدا مواضع کشورش را گلوله باران نموده، در حالی که ارمنستان گفته است حمله آذربایجان بدون دلیل بود. تاکنوت دست کم 150 نفر تا به امروز کشته شده اند.

خطر جذب قدرت های منطقه ای به یک نبرد محلی

همکاری ناآرام ترکیه و روسیه آغاز به محو شدن می نماید زیرا هر دو کشور در خاورمیانه قاطعانه قدم برمی دارند و از آن سو ایالات متحده به تدریج عقب نشینی می نماید.

ترکیه

روابط هر سه کشور پیچیده تر شده است. ترکیه با خرید موشک های ضد هوایی از روسیه و قطع توافق نامه خط لوله انتقال گاز طبیعی که تضعیف نماینده اوکراین تلقی می شود، ایالات متحده را از خود بیگانه کرد. همزمان آنکارا در جنگ های نیابتی در سوریه و لیبی علیه مسکو می جنگد.

پس از آنکه حملات هوایی روسیه در سوریه در اوایل امسال باعث کشته شدن سربازان ترکیه شد، ترکیه به زودی در سایر میادین جنگی که روسیه در آن آسیب پذیر بود ظاهر شد.

در ماه مه، ترکیه مشاوران نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و جنگنده های نیابتی سوریه را به لیبی اعزام کرد تا دولت مورد حمایت سازمان ملل را پشتیبانی کند و یک جناح رقیب که مورد حمایت روسیه بود را در آن جنگ عقب راند. ترکیه در ژوئیه و آگوست امسال نیروها و تجهیزات را برای تمرینات نظامی به آذربایجان فرستاد.

ارمنستان گفته است که ترکیه مستقیماً درگیر جنگ است و یک جنگنده اف -16 ترکیه یک جت ارمنستان را سرنگون نموده است. اما ترکیه این اتهامات را رد می نماید.

روسیه

روسیه و فرانسه، به دنبال نقشی که هر دو در لیبی ایفا می نمایند، از ادعای ارمنستان مبنی بر استقرار شبه نظامیان سوری در قره باغ از سوی ترکیه حمایت نموده اند.

معاون رئیس کمیته امور بین الملل مجلس روسیه در این هفته برای اولین بار چشم انداز مداخله نظامی روسیه را به عنوان یک کوشش صلح طلبانه بیان کرد، هرچند مقامات ارشد بیشتری در کرملین و وزارت خارجه خواهان مذاکره برای آتش بس هستند.

ایران

در همین حال، ایران در منطقه ای از تپه های سرسبز و ناهموار در امتداد رودخانه ارس، که صحنه شدیدترین نبردهای اخیر است، با منطقه جداشده مرز مشترک دارد. ارتش قره باغ روز پنجشنبه گفت که به یک هلی کوپتر آذربایجانی که در ایران سقوط کرد، شلیک نموده است.

علائم هشدار نادیده گرفته شدند

تحلیلگران می گویند ، میانجی های بین المللی که درگیر سایر مسائل مانند پاندمی کرونا و خیزش مردمی در بلاروس -یکی دیگر از کشورهای شوروی سابق- بودند، از علائم هشدار دهنده غافل شدند و گشایش های دیپلماتیک احتمالی را از دست داده اند.

اولسیا وارتانیان، تحلیلگر ارشد قفقاز در گروه بین المللی بحران، گفت: محدودیت های سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا در طول تابستان مانع از به جریان افتادن سنت دیپلماسی شاتل* شد. برای جنگجویان قره باغ این زمان مناسبی برای آغاز جنگ است.

(*دیپلماسی شاتل در روابط بین الملل، عبارت است از اقدام یک بازیگر خارجی به عنوان واسطه میان رهبران اصلی برای حل یک مناقشه، بدون اینکه تماس مستقیم میان طرف های اصلی شکل بگیرد.)

اسماعیل هاکی پکین ، ژنرال بازنشسته ترک گفت: هنگامی که ارمنستان، به عنوان متحد روسیه، طی درگیری مرزی در ماه ژوئیه ژنرال و دیگر افسران ارتش آذربایجان را در حمله موشکی کشت، ترکیه بلافاصله پیشنهاد یاری به آماده سازی ارتش آذربایجان برای واکنش را ارائه کرد.

تمرینات نظامی مشترک ترکیه و آذربایجان آغاز شد. کاهش نقش آمریکا در منطقه یک پس زمینه بود تا ترکیه سیاست های قاطعانه خود را گسترش دهد. اگرچه ایالات متحده هرگز به اندازه روسیه در منطقه قفقاز جنوبی نفوذ نداشته است.

آنچه اکنون شاهدیم

آخرین کوشش عمده آمریکایی ها برای ایجاد صلح در درگیری قره باغ به حدود 20 سال پیش برمی شود که ایالات متحده طرفین را برای مصاحبه به فلوریدا دعوت کرد. اما این موضوع پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 از دستور کار ایالات متحده خارج شد.

سپس واسطه ها تبادل اراضی را ترویج کردند. از جمله مناطقی که آذربایجان در جنگ 1990 از دست داد ، اما هیچ یک از طرفین با مبادله مناطق سرزمینی موافقت نکردند.

به باور تحلیلگران خوش بینانه ترین پیش بینی از درگیری های فعلی، بازگشت به همان شرایط ناخوشایند 10 روز پیش است و نه جنگ گسترده تری که ممکن است در ترکیه و روسیه رخ دهد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1141

به "آتش جنگ قره باغ به ایران، ترکیه و روسیه می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش جنگ قره باغ به ایران، ترکیه و روسیه می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید