تور فرانسه ارزان: آمریکا، فرانسه و جنجال زیردریایی؛ بلینکن در راه پاریس

به گزارش مجله تور مالزی، پس از بحرانی که بر سر خرید زیردریایی های ساخت فرانسه از سوی استرالیا به تیرگی روابط پاریس و متحدانش منجر شد، وزیر خارجه آمریکا طی روزهای آینده به فرانسه می رود.

تور فرانسه ارزان: آمریکا، فرانسه و جنجال زیردریایی؛ بلینکن در راه پاریس

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران، به نقل از ایندیپندنت، آنتونی بلینکن از دوشنبه تا چهارشنبه در پاریس خواهد بود تا هم در نشست وزیران سازمان همکاری و توسعه مالی شرکت کند و هم با مسئولان دولت فرانسه وارد تبادل نظر گردد.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در این سفر جان کری، نماینده آمریکا در امور اقلیمی، کاترین تای، نماینده تجارت خارجی آمریکا، و دیگر مسئولان آمریکایی آقای بلینکن را همراهی خواهند کرد.

پس از چند روز توفانی که در آن فرانسه واکنشی خشمگین به توافق نظامی آمریکا برای ارائه زیردریایی های هسته ای به استرالیا نشان داد، واشنگتن حالا در صدد ترمیم روابط با قدیمی ترین متحد خود است.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز 23 سپتامبر در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود، دیدار کرد.

در پی بحران دیپلماتیکی که هفته گذشته میان واشنگتن و پاریس بر سر قرارداد مربوط به زیردریایی رخ داد، وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که وزیران خارجه دو طرف اکنون درباره طرح مشورت های عمیق دوجانبه به توافق رسیده اند.

اواخر شهریور ماه بود که بحران زیردریایی آغاز شد. آمریکا هم زمان با اعلام یک پیمان نظامی تازه با بریتانیا و استرالیا، خاطرنشان کرد که قرار است به کانبرا زیردریایی هایی با انرژی هسته ای بدهد؛ تصمیمی که هم زمان بدین معنی است که استرالیا توافق پیشین 65 میلیارد دلاری (90 میلیارد دلار استرالیا) برای خرید زیردریایی از فرانسه را لغو نموده است. در پی آن، ماکرون در اقدامی بی سابقه، سفرای فرانسه را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم کوشید تا اوضاع را آرام کند. او تاکید نمود که هدف ائتلاف تازه کنار گذاشتن بقیه نیست، و اضافه نمود: کسی لازم نیست نگران این موضوع باشد. به خصوص دوستان فرانسوی ما. جانسون که برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر نموده است، گفت که رابطه لندن و پاریس بسیار محبت آمیز و بسیار مهم است، و تاکید نمود: عشق ما به فرانسه از میان نرفتنی است.

این نخستین بار در طول تاریخ بیش از 200 سال روابط فرانسه و آمریکا بود که پاریس دست به فراخواندن سفیر خود زد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه در توجیه این تصمیم گفت که پاریس می خواسته است نشان دهد که بحرانی جدی در میان است. او در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت: دروغ و تزویر و نخوت در کار بوده است.

کاخ الیزه هم گفت که پاریس از ماه ژوئن تردیدهایی جدی در خصوص قرارداد خود با استرالیا داشته است، اما آمریکا هرگز پاسخی به پرسش های آن در این مورد نداده است.

بخشی از توافق تازه کانبرا-واشنگتن-لندن، این است که استرالیا فن آوری ساخت زیردریایی هایی با انرژی هسته ای را دریافت می نماید که برای آن کشور می تواند گزینه ای بهتر از خرید زیردریایی هایی با فن آوری قدیمی تر از فرانسه باشد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، با دفاع از تصمیم خود، گفت که کشورش نگرانی های عمیق و جدی در باره زیردریایی های ساخت فرانسه داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1775

به "تور فرانسه ارزان: آمریکا، فرانسه و جنجال زیردریایی؛ بلینکن در راه پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: آمریکا، فرانسه و جنجال زیردریایی؛ بلینکن در راه پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید