اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه هنر تهران تفاهم نامه امضا کردند

به گزارش مجله تور مالزی، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مطالعات مسیرهای گردشگری در بافت های تاریخی، تعریف کاربری بناهای تاریخی، بسته بندی صنایع دستی از جمله موارد مهمی است که براساس تفاهم نامه با دانشگاه هنر تهران اجرایی خواهد شد.

اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه هنر تهران تفاهم نامه امضا کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر در جلسه ای که قبل از امضای تفاهم نامه همکاری بین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و رئیس دانشگاه هنر تهران در اداره کل خراسان رضوی برگزار گردید، با بیان این مطلب اضافه نمود: تفاهم نامه برای ارتقای کیفی و عملی شدن فعالیت های حوزه میراث فرهنگی و هنرهای سنتی و صنایع دستی باشد و نه این که فقط خاتمه نامه ای مرتبط با میراث فرهنگی نوشته گردد.

وی ادامه داد: باید مطالعاتی صورت گیرد که بناهای تاریخی برای احیا با چه کاربری بازتعریف گردد که این را دانشگاه هنر می تواند انجام دهد.

وی توضیح داد: با وجود این که محصولات صنایع دستی زیادی داریم اما هیچکدام بسته بندی ویژه ای ندارند و بسته بندی ها ضعیف است البته اقداماتی در این زمینه شروع شده است که همراهی و همکاری دانشگاه می تواند این اقدامات را علاوه بر کیفیت بخشی به طراحی بسته بندی های جدید نیز یاری کند.

مکرمی فر بافت های شهری به ویژه در مشهد را احتیاجمند طراحی مطرح نمود و گفت: تعریف مسیرهای گردشگری براساس ظرفیت های فرهنگی و تاریخی یکی از احتیاجهایی است که با مذاکرات صورت گرفته، شهرداری مشهد نیز برای همکاری در این زمینه آمادگی اجرای برنامه مشترک را دارد.

وی همچنین به ظرفیت های دانشجویان در زمینه ثبت آثار تاریخی اشاره نمود و گفت: در حال حاضر نیز به دانشجویان تهیه پرونده های ثبتی واگذار می گردد که با یاری موثر و تخصصی این دانشجویان بخشی از پرونده های ثبت میراث فرهنگی در حال تشکیل است.

وی به ضرورت پشتیبانی علمی از آثاری که قرار است به ثبت جهانی برسند اشاره نمود و گفت: در فرآیند ثبت جهانی آثار تاریخی، حضور پژوهشگاهی که از سوی یک مرکز علمی پشتیبانی گردد و همچنین پژوهش های صورت گرفته توسط فرد پژوهش کننده درباره اثر پیشنهادی برای ثبت جهانی، رصد می گردد و پشتیبانی علمی دانشگاه هنر و دانشکده های تخصصی این دانشگاه می تواند در تسهیل ثبت جهانی مؤثر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ارتقا و ایجاد ارتباط و تبادلات اطلاعات علمی و پژوهشی در زمینه مستند سازی، تالیف کتب و مرمت ابنیه و آثار تاریخی استان موضوع این تفاهم نامه است.

مکرمی فر اضافه نمود: همکاری مشترک جهت برگزاری کنفرانس ها، همایش، سخنرانی و سمینارهای علمی و تخصصی در زمینه پژوهش و حفاظت ابنیه و آثار تاریخی استان از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

همچنین سیدحسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر تهران با معرفی دانشکده ها و رشته های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر نگاه ما فقط حفظ میراث نباشد و برای این که برای آیندگان میراث بگذاریم نیز باید علاوه بر سنت گرایی به سنت گذاری نیز توجه کنیم.

وی با بیان این که دانشگاه هنر تمام رشته های مصوب در حوزه میراث فرهنگی را در مقطع ارشد و بخشی هم در مقطع دکترا دارد، اضافه نمود: این دانشگاه بستری است که هم احتیاج با میراث فرهنگی است.

سلطانی توضیح داد: ایفای نقش در حوزه میراث فرهنگی را در دستور کار داریم و آمادگی را برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام می کنیم.

در این جلسه معاونان دانشگاه هنر نیز حضور داشتند و درباره زمینه های همکاری های حوزه کاری خود با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به گفت و گو پرداختند.

همچنین معاونان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و مدیر پژوهشگاه میراث فرهنگی در خراسان رضوی نیز احتیاجهای خود برای همکاری را اعلام کردند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 285

به "اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه هنر تهران تفاهم نامه امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه هنر تهران تفاهم نامه امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید