با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

به گزارش مجله تور مالزی، بهترین و موثرترین رژیم لاغری جهان کدام است؟ اصلا می توان چنین ادعایی را قبول کرد؟ واقعیت این است که متابولیسم یا سوخت و ساز فرایندی است که بدن از آن برای تجزیه مواد غذایی و مواد مغذی برای تامین انرژی و پشتیبانی از کارکردهای مختلف بدن استفاده می نماید. هر آنچه که فرد در طول شبانه روز می خورد از جمله ویتامین ها و مواد معدنی، بر متابولیسم بدن او تأثیر می گذارد.

با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

اگر یک برنامه رژیم لاغری را دنبال می کنید بد نیست بدانید کمبود بعضی ویتامین ها سبب می گردد که شما به راحتی وزن از دست ندهید و لاغر نشوید. در واقع حتی اگر بهترین و موثرترین رژیم لاغری جهان را داشته باشید اما این ویتامین ها در بدن شما به اندازه کافی نباشند وزن کم نخواهید کرد. در مجله مجله تور مالزی طبق مقاله ای از سایت Medical News Today به شما می گوییم به عنوان یکی از راه های کاهش لاغری و وزن اصولی با کدام 5 ویتامین حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید.

بهترین و موثرترین رژیم لاغری و کاهش وزن

رمز لاغر شدن چیست؟ در واقع حتی در بهترین و موثرترین رژیم لاغری یک متابولیسم سریع کالری ها را سریع تر می سوزاند. این باعث می گردد که شخص سریع تر وزن کم کند و لاغر بگردد. به طور طبیعی متابولیسم بدن با افزایش سن کم می گردد.

بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است به موثر نگه داشتن سوخت و ساز بدن یاری نمایند. در حالی که مکمل ها و قرص های ویتامین می توانند به این مسئله یاری نمایند اما غذاهای کامل بهترین منبع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای بهبود فرایند متابولیسم هستند.

5 ویتامین و مواد معدنی که برای حفظ و تقویت عملکرد بدن از جمله سوخت و ساز و متابولیسم بدن حتی در بهترین و موثرترین رژیم لاغری موثر هستند و یکی از بهترین روش های لاغر شدن شکم و پهلوها و بدن به شمار می فرایند به توضیح زیر است:

1- ویتامین های گروه B

برای لاغر شدن باید بدانید که ویتامین های گروه B نقش اساسی در متابولیسم انرژی در بدن دارند. ویتامین های گروه B شامل موارد زیر است:

B-12

بیوتین

فولات

B-6

اسید پانتوتنیک یا B-5

نیاسین یا B-3

ریبوفلاوین یا B-2

تیامین یا B-1

کمبود یکی از ویتامین های گروه B می تواند بر سایر ویتامین های گروه B تأثیر بگذارد، که می تواند متابولیسم فرد را مختل کند.

* B-12 برای متابولیسم پروتئین ها و چربی ها ضروری است. این ویتامین برای درست کار کردن و تاثیر به عنوان یکی از راه های کاهش وزن و لاغری اصولی به B-6 و فولات نیاز دارد.

* B-6 هم به متابولیسم پروتئین یاری می نماید.

* تیامین به بدن یاری می نماید تا چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها را متابولیزه کند. توانایی پردازش چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها ضروری است. یک متابولیسم سالم تضمین می نماید که بدن از ذخیره این مواد مغذی به جای ذخیره چربی در بدن استفاده کند. افراد برای رفع نیازهای روزانه خود باید مرتباً از غذاهای حاوی ویتامین B استفاده نمایند.

انتخاب های خوبی از غذاهایی که دارای ویتامین های گروه B هستند عبارتند از:

*گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

*غلات کامل از جمله جو و برنج قهوه ای

*محصولات لبنی

*تخم مرغ

*بعضی از میوه ها مانند موز، سیب، انگور و هندوانه

*آجیل و مغزها و دانه های روغنی

*بعضی از سبزیجات از جمله اسفناج، سیب زمینی و کدو حلوایی

ویتامین B-12 فقط در محصولات حیوانی موجود است، به همین دلیل ممکن است افراد گیاهخوار در مصرف مقدار کافی از این ویتامین با مشکل روبرو شوند.

علاوه بر لبنیات، غذاهای زیر ممکن است حاوی B-12 باشد:

*شیر غنی شده گیاهی

*مخمر غذایی

*غلات صبحانه غنی شده

*جایگزین های گوشت

2- ویتامین D

دو مطالعه به آنالیز ویتامین D و وزن در زنان و بچه ها مسن پرداخته است. نتایج هر دو مطالعه نشان می دهد که شرکت نمایندگان با چربی بیشتر نسبت به افرادی که چربی کمتری دارند ویتامین D کمتری هم در بدن دارند.

در حال حاضر محققان درباره اینکه کمبود ویتامین D به چاقی منجر می گردد یا برعکس، اطمینان ندارند. رژیم غذایی، کنترل قند خون و مدت زمان حضور در خارج از منزل ممکن است همگی در وزن یک فرد نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به کنترل قند خون و بهبود مقاومت به انسولین در مبتلایان به دیابت یاری کند. بر خلاف سایر ویتامین های ضروری افراد می توانند ویتامین D را از نور خورشید دریافت نمایند. قرار دریافت در معرض ایمن در برابر خورشید سریع ترین راه برای بالا بردن ویتامین D است.

غذاهای حاوی ویتامین D شامل موارد زیر هستند:

*زرده تخم مرغ

*ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی یا قزل آلا و ساردین

*روغن کبد ماهی

*جگر گاو

*لبنیات غنی شده

*شیرهای غنی شده گیاهی

*غلات صبحانه غنی شده

*بعضی از انواع قارچ ها

اگر فردی دارای اضافه وزن باشد، مکمل ویتامین به تنهایی ممکن است باعث افزایش وزن نگردد. کاهش وزن نیز ناشی از تغییر سبک زندگی است.

با این وجود، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع 2، با خوردن ماست غنی شده با ویتامین D، سطح قند خون خود را بهبود داده و التهاب در بدن شان کاهش پیدا نموده است. در این زنان حتی کاهش سایز کمر هم مشاهده شده است. نتایج یک مطالعه قدیمی هم نشان می دهد که مصرف کلسیم به همراه ویتامین D در کنار هم خطر افزایش وزن در زنان یائسه را کاهش می دهد و در واقع یکی از راه های کاهش وزن و لاغری اصولی است.

این از جمله نکاتی است که وقتی کسی می پرسد برای لاغری چی بخوریم باید به او گوشزد کرد. افراد باید سطح ویتامین D خود را سالانه آنالیز نمایند و در صورت کم بودن سطح آنها با پزشک خود در خصوص مصرف قرص ها و مکمل های حاوی ویتامین D صحبت نمایند. یک خبر خوب در این روزهای شیوع بیماری کرونا ویروس کووید 19 هم این است که مطالعات بالینی تایید شده نشان می دهند افرادی که سطح ویتامین D خوبی دارند کمتر با عوارض شدید بیماری کرونا روبرو می شوند. به همین دلیل ضروری است نسبت به دانستن سطح ویتامین D بدن برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم اطلاع داشته باشید.

3- کلسیم

شما اگر حتی بهترین و موثرترین رژیم لاغری جهان را هم رعایت کنید اما استخوان های سالم و قوی نداشته باشید نمی توانید یک بدن سالم داشته باشید. برای داشتن یک رژیم لاغری موثر و مفید باید کمبود کلسیم بدن را مرتب چک کنید. تحقیقات جدید نشان می دهد که کلسیم ممکن است برای متابولیسم سالم و کنترل قند خون و همچنین استخوان های سالم بسیار حیاتی باشد.

بعضی تحقیقات از سال 2010 نشان می دهد که مصرف کلسیم بیشتر به همراه ویتامین D می تواند به کاهش وزن مرتبط با رژیم یاری کند. نتایج یک یک مطالعه قدیمی در سال 2007 هم نشان داد که رژیم غذایی سرشار از کلسیم لبنی باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می گردد. با این حال، تحقیقات جدیدتری برای معین اینکه آیا این یک استراتژی موثر کاهش وزن است یا خیر ضروری است.

در حالی که مکمل های کلسیم در بازار موجود هستند اما بهتر است ابتدا افراد به میزان کافی کلسیم را از منابع غذایی دریافت نمایند.

غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از:

*شیر

*ماست

*غلات غنی شده

*آب پرتقال طبیعی

*سبزیجات برگ سبز تیره

*دانه های روغنی و مغزها

*انواع بادام

4- آهن

رمز لاغر شدن صحیح و اصولی این است که هیچ وعده و ماده غذایی را از رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید. رژیم کتو، رژیم پروتئین برای لاغری، رژیم دکتر اتکینز، رژیم لاغری کانادایی، رژیم آب خوردن و … همگی رژیم های موقت هستند و نباید به صورت مادام العمر تبدیل به سبک رژیم غذایی شما شوند. بهترین و موثرترین رژیم لاغری جهان برای کاهش وزن صحیح و اصولی تغییر سبک زندگی و چالش مادام العمر سالم خوری است.

در واقع رژیم لاغری موشکی و 7 روزه و یک ماهه فقط بدن شما را تحلیل می برند. در این میان بدن برای رشد، پیشرفت و سوخت و ساز سالم به آهن نیاز دارد. آهن همچنین برای عملکرد صحیح سلول و ایجاد بعضی هورمون ها بسیار حیاتی است.

آهن برای حمل اکسیژن در سلول های قرمز خون ضروری است. گلبول های قرمز خون اکسیژن را به عضلات و بافت های بدن منتقل می نماید. اگر بدن فردی از نظر آهن کمبود داشته باشد، ممکن است اکسیژن کافی به عضلات خود نفرستد. عضلاتی که کمبود اکسیژن دارند نمی توانند چربی اضافی را بسوزانند. کمبود آهن در متابولیسم بهینه بدن هم تداخل دارد.

منابع غنی آهن عبارتند از:

*گوشت

*لوبیا

*غلات غنی شده

*برنج قهوه ای

*آجیل و خشکبار

*سبزیجات برگ سبز تیره

*توفو و سویا

اگرچه آهن برای بدن بسیار حیاتی است اما در مصرف دوزهای بالا نیز سمی است. بنابراین افراد باید قبل از مصرف مکمل ها با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت نمایند که آیا دچار کمبود آهن هستند یا خیر.

5- منیزیم

یکی از راه های صحیح لاغر شدن سریع در خانه علاوه بر ورزش روزانه و خواب کافی، رعایت یک رژیم غذایی صحیح و اصولی است. بدون منیزیم، واکنش های شیمیایی فراوری انرژی در بدن نمی توانند رخ دهند. این وابستگی بدان معنی است که منیزیم برای سوخت و ساز بدن و فراوری انرژی ضروری است.

منیزیم در غذاهای متنوعی موجود است. بعضی از این مواد غذایی عبارتند از:

*آجیل و دانه ها

*حبوبات

*اسفناج

*موز

*ماهی سالمون و هالیبوت (نوعی ماهی پهن عظیم)

*غلات کامل

*انواع سیب زمینی

افراد همچنین می توانند مکمل های منیزیم مصرف نمایند، اما باید ابتدا با پزشک مشورت نمایند زیرا ممکن است در افرادی که مسائل زمینه ای خاصی دارند عوارض جانبی داشته باشد.

نتیجه نهایی

هر فردی که به فکر مصرف مکمل های ویتامین یا مواد معدنی برای تقویت متابولیسم و کاهش وزن و لاغر شدن است به شیوه صحیح و اصولی است باید ابتدا با پزشک صحبت کند.

مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی لزوما باعث بهبود متابولیسم نمی گردد. با این حال پزشک با اطمینان از رعایت یک رژیم لاغری صحیح و اصولی نواقص رژیم را رفع می نمایند که می تواند به جلوگیری از افزایش وزن و حفظ سوخت و ساز سالم یاری کند. بعضی مکمل ها ممکن است در دوزهای زیاد اثرات نامطلوب ایجاد نمایند، شرایط سلامتی را بدتر نمایند یا با داروهایی که فرد مصرف می نماید تداخل داشته باشند. حتی در بهترین و موثرترین رژیم لاغری امن ترین راه برای مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی تقویت نماینده متابولیسم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که متنوع و مغذی است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 982

به "با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید