تشریح سازوکار تبدیل گردشگری خوراک به یک محصول و جاذبه پایدار

به گزارش مجله تور مالزی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، تشریح سازوکار تبدیل گردشگری خوراک به یک محصول و جاذبه پایدار صورت پذیرفت.

تشریح سازوکار تبدیل گردشگری خوراک به یک محصول و جاذبه پایدار

ولی تیموری در نشست هم اندیشی گردشگری خوراک که با حضور جمعی از فعالان علمی و حرفه ای این حوزه در معاونت گردشگری برگزار گردید، گفت: موضوع گردشگری خوراک از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارای اهمیت است که یکی از مهمترین آنها برداشتن گامی دیگر به سوی تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه، یعنی تنوع بخشی محصولات و توزیع سفر بشمار می آید تا طبق این موضوع، گردشگری خوراک خود به اسم جاذبه ای نو سبب راهنمایی گردشگران به سوی مقاصد متنوع و کمتر شناخته شده گردد.

او اضافه کرد: طرح شار به معنای شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی جاذبه ها، محصولات و مقاصد گردشگری در دو سال اخیر یکی از مهمترین بسترهای حرکت و سیاست گذاری در حوزه گردشگری بوده که از سوی معاونت گردشگری دنبال شد. طبق پیشبرد این طرح که با همکاری مرکز تجارت جهانی (IPC) با هدف توسعه صادرات گردشگری انجام گرفته است، اولویت های کاری طبق عرضه و تقاضای این صنعت مشخص شده است. از این رو بر مبنای برنامه ریزی انجام شده موضوع گردشگری کشاورزی و خوراک در صدر برنامه های مربوط به محصولات نو نهاده شده است.

معاون گردشگری اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده حاصل از پیشبرد طرح شار، زمان پرداختن به موضوع گردشگری خوراک در نیمه دوم سال 1400 مشخص شده بود. پیش از این موضوع، گردشگری کشاورزی هم با طی فرآیند اداری و عملیاتی به اسم محصول نو معرفی گردید و بسیار مورد توجه نهاده شد. از این رو انتظار می رود موضوع گردشگری خوراک هم همچون کشاورزی بتواند با توجه به محبوبیت موضوع و در نظر گرفتن بحث عرضه و تقاضا در این زمینه به سرعت به پروتکل های اجرایی مورد احتیاج دست یابد.

تیموری اضافه کرد: طبق روال کار، فرآیند و راستا حرکت برای ورود رسمی گردشگری خوراک به یکی از جاذبه ها و محصولات نو قابل عرضه در این صنعت، ابتدا تشکیل کارگروهی متشکل از صاحب نظران، فعالان و تشکل های حرفه ای است. سپس همزمان با شکل گیری دبیرخانه مربوطه، تهیه سند بخشی مربوط به توسعه محصول و بازار در حوزه گردشگری خوراک انجام خواهد گرفت و بعد از آن تدوین دستورالعمل اجرایی صدور مجوزهای فعالیت در این حوزه صورت می پذیرد تا پس از آن با ورود بخش های مرتبط معاونت گردشگری از جمله اداره کل آموزش یا دفتر بازاریابی و تبلیغات، همزمان اقداماتی از جمله تعریف کارگاه های آموزشی و هم تهیه بسته های تبلیغاتی انجام گردد.

او در ادامه به دیگر ابعاد اهمیت موضوع گردشگری خوراک در صنعت گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: تنوع و غنایی که در خوراک و غذاهای محلی و خانگی وجود دارد، در رستوران ها و مراکز پذیرایی رسمی مورد توجه واقع نشده است، از این رو پرداختن به موضوع گردشگری خوراک می تواند این نقیصه را به صورت جدی برطرف کند و از ظرفیت های متعدد آن در راستای توسعه گردشگری کشور بهره گرفته گردد.

او گفت: در حال حاضر گرایش قابل توجهی هم در بعد داخلی و هم بین المللی به موضوع غذا و جذابیت های آن در حوزه گردشگری وجود دارد که این دیدگاه می تواند در رشد و تکامل این شاخه مهم گردشگری در کشور موثر واقع گردد.

تیموری با اشاره به اینکه یکی از اقدامات پیشین که سبب حفظ اهمیت موضوع غذا در تاسیسات گردشگری شده است، لحاظ کردن این موضوع در فرآیند ارزیابی خدمات گردشگری است، گفت: به موازات تدوین ضوابط تخصصی برای هر مرکز پذیرایی و گردشگری که غذاهای بومی و محلی را در منو خود وارد نمایند، امکان اخذ رتبه بالاتر در فرآیند ارزیابی لحاظ شده است.

معاون گردشگری بعلاوه وجود فعالیت ها در این حوزه را نشانه ای از اهمیت و جذابیت این موضوع دانست که می تواند به اسم ظرفیت ملی کشور بدان پرداخته گردد و دستاوردهای مالی، فرهنگی و اجتماعی گسترده ای به همراه داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1747

به "تشریح سازوکار تبدیل گردشگری خوراک به یک محصول و جاذبه پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح سازوکار تبدیل گردشگری خوراک به یک محصول و جاذبه پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید