جراحی های متداول چشم

به گزارش مجله تور مالزی، عوارض چشمی خاصی وجود دارند که اغلب به وسیله جراحی درمان می شوند. جهت کسب اطلاع و مروری کوتاه از چنین روش های جراحی این مقاله را مطالعه نمایید.

جراحی های متداول چشم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عوارض چشمی خاصی وجود دارند که اغلب به وسیله جراحی درمان می شوند. جهت کسب اطلاع و مروری کوتاه از چنین روش های جراحی این مقاله را مطالعه نمایید.

جراحی و یا عمل چشم یک روش جراحی است که بر روی چشم و یا ساختارهای متعلق به آن مانند حدقه چشم، پلک، ابرو، و دستگاه اشکی انجام می شود. معمولا، چنین اعمال جراحی به وسیله چشم پزشک جهت درمان مسائلی از چشم انجام می شود که نمی توان آنها را با دارو درمان کرد. جراحی های عیوب انکساری چشم بسیار متداول می باشند و جهت اصلاح عیوبی مانند نزدیک بینی (میوپی)، دوربینی (هیپروپی)، آستیگماتیسم، و غیره صورت می گیرند. به طور کلی، چنین جراحی هایی با استفاده از لیزر انجام می شوند.

به طور معمول، بی حسی لوکال (موضعی) در جراحی های چشم بر روی بیمار اِعمال می شود، اما در بعضی موارد، بی حسی توپیکال (موضعی) ارجح می باشد. با این حال، بیهوشی عمومی برای بچه ها و افراد مسن و برای کسانی که دارای مسائل بزرگ چشمی و یا صدمات مربوط به آن هستند، ترجیح داده می شود. جراحی چشم انواع مختلفی دارد که شامل جراحی زیبایی و بعلاوه شیوه های حفظ بینایی می باشد. در حالی که انجام بعضی از آنها اختیاری هستند، انجام دیگر عمل های جراحی اجتناب ناپذیر می باشند.

عمل های جراحی بیماری های چشم

جراحی آب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت نوعی بیماری چشمی است که به معنای کدر شدن لنز یا عدسی چشم می باشد. بنابراین عمل جراحی آب مروارید زمانی انجام می شود که لنز طبیعی چشم به علت کهولت سن، بیماری و یا هر نوع تروما، کدر شود. در نتیجه، تصویر تشکیل شده بر روی شبکیه تار و نامشخص خواهد بود. چنین مواردی ایجاب می کند عمل جراحی آب مروارید انجام شود، به طوریکه در آن عدسی یا لنز معیوب برداشته می شود و یک لنز داخل چشمی مصنوعی جایگزین می شود. جراحی آب مروارید حدود 30 تا 45 دقیقه به طول می انجامد، و معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

معمولا، جراحی آب مروارید شامل روشی بنام فیکوامولسیفیکاسیون (phacoemulsification) (فیکو) است. در این روش، برشی کوچک جهت وارد ساختن یک پروب ایجاد می شود که با استفاده از ارتعاشات ماوراء صوت لنزهای کدر را حل می سازد. کاتاراکت اکستراکسپولار یا خارج ساختن کاتاراکت به روش خارج کپسولی (ECCE) روش دیگری است که شامل برداشتن کل لنز طبیعی به وسیله یک برش بزرگ می باشد. کپسول لنز برای قرار دادن لنز داخل چشمی حفظ می شود. کاتاراکت اینتراکپسولار یا خارج ساختن کاتاراکت به روش داخل کپسولی (ICCE) یک روش بسیار پیچیده است که شامل برداشتن کپسول لنز، همراه با لنز طبیعی است.

جراحی آب سیاه

گلوکوم یا آب سیاه یک عارضه پزشکی است که در آن فشار داخل چشم به علت تجمع بیش از حد مایع زلالیه افزایش یافته که این امر بر عملکرد عصب بینایی تأثیر گذاشته و منجر به از دست دادن بینایی می شود. داروهای خوراکی و موضعی ممکن است جهت کنترل این شرایط در طی مراحل اولیه مؤثر باشند. چنانچه بیماری شدت گیرد، انجام عمل جراحی اجتناب ناپذیر خواهد بود. جراحی آب سیاه انواع مختلفی دارد. شدت بیماری و شرایط سلامت چشم، از عوامل عمده ای به تعداد می فرایند که پزشک با در نظر این موارد، نوع خاصی از عمل جراحی را معرفی می کند.

ترابکولوپلاستی لیزری روشی است که حفره های کوچکی را با استفاده از یک پرتو متمرکز از نور به منظور تخلیه مایع زلالیه ایجاد می نمایند. در حالی که روشی نو بنام ترابکولوپلاستی لیزری انتخابی (SLT) برای کسانی که در مراحل اولیه گلوکوم می باشند، توصیه می شود، انجام یک عمل جراحی متداول تحت اسم ترابکولکتومی برای کسانی که در مراحل پیشرفته بیماری باشند، ترجیح داده می شود. روش اخیر شامل برداشتن بافت از دستگاه تخلیه مایع از چشم می باشد. ترابکولوتومی نوعی عمل جراحی آب مروارید است که در آن بافتهای چشم برداشته نمی شوند. گونیوتومی (Goniotomy) یکی از عمل های جراحی آب مروارید است که در بچه ها انجام می شود. روش های نوتر که کمتر تهاجمی می باشند اسکلرکتومی عمیق (sclerectomy) و ویسکوکانالوستومی (viscocanalostomy) را شامل می شوند. ایریدوتومی (Iridotomy) روشی است که برای افرادی توصیه می شود که دچار گلوکوم زاویه بسته می باشند. این روش شامل ایجاد شکافی کوچک از میان عنبیه است. ایریدکتومی برداشتن بخشی از بافت عنبیه را شامل می شود.

جراحی عیوب انکساری چشم

این عمل جراحی چشم جهت تصحیح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی و دوربینی انجام می شود، به طوری که استفاده از لنزهای ترمیمی اصلاحی می تواند حذف شود. این روش شامل تغییر شکل قرنیه بوده، و معمولا برای این منظور از لیزر استفاده می شود. متداول ترین جراحی های عیوب انکساری چشم، شامل لیزیک (به معنای لیزر در ضخامت قرنیه (Laser-Assisted In Situ Keratomileusis)) و پی. آر. کی. (PRK) (فوتوریفرکتیو کراتکتومی (لیزر سطح قرنیه همراه با برداشتن لایه پوششی سطح قرنیه) (Photorefractive Keratectomy) می باشند.

عمل لیزیک جهت درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم (ناتوانی چشم جهت تمرکز بر روی یک شئ به علت انحنای نامنظم قرنیه و یا عدسی) استفاده می شود؛ و شامل برداشتن بافت قرنیه و تغییر شکل آن می باشد. ممکن است این عمل عوارض جانبی مانند خشکی چشم را بوجود آورد.

پی آر کِی یک عمل جراحی است که در آن از یک لیزر اگزایمر جهت برادشتن بخش کوچکی از استرومای قرنیه از بخش قدامی چشم استفاده می شود. این روش در افرادی که قرنیه نازکی دارند ترجیح داده می شود. لیزر سطح قرنیه همراه با حفظ لایه پوشش قرنیه در سرانجام عمل (Laser Assisted Sub-Epithelium Keratomileusis) یا لازک (LASEK)، نوعی روش جراحی است که شبیه به پی آر کی می باشد.

روش لیزر حرارتی قرنیه (LTK) جهت اصلاح پیرچشمی استفاده می شود، و جهت بهبود شرایط رو به وخامت گذاشته دید پس از سن چهل سالگی صورت می گیرد. روش Mini Asymmetric Radial Keratotomy و یا (MARK) جهت اصلاح آستیگماتیسم و درمان کراتوکونوس (نازک و مخروطی شدن قرنیه) در مراحل اولیه انجام می شود.

انواع دیگر جراحی های انکساری شامل فوتوکوآگولاسیون با لیزر، بهبود پیر چشمی با لیزر، کراتوپلاستی هدایتی (CK)، کراتوتومی شعاعی (RK)، هگزاگونال کراتوتومی (HK)، جراحی اسکلرال ری اینفورسمنت (Scleral reinforcement surgery)، اسکلروتومی مژگانی قدامی (ACS)، و غیره می باشد.

جراحی قرنیه

جراحی های عیوب انکساری چشم شامل بیشتر اعمال جراحی است که بر روی قرنیه انجام می شوند. روش دیگری که می تواند در این دسته قرار گیرد، عمل جراحی پیوند قرنیه است که در آن یک قرنیه معیوب یا کدر با یک قرنیه سالم اهدایی جایگزین می شود. چنین پیوندی معمولاً هنگامی انجام می شود که قرنیه کدر و مات شده باشد. دیستروفی اندوتلیال قرنیه (Corneal endothelial dystrophy)، عفونت های باکتریایی و ویروسی قرنیه و تورم مداوم قرنیه پس از عمل جراحی آب مروارید، بعضی از شرایط پزشکی هستند که ممکن است احتیاج به پیوند قرنیه داشته باشند. پروتز قرنیه استخوانی- دندانی (Osteo-odonto-keratoprosthesis) (OOKP) یک فن آوری نو در این زمینه به شمار میرود. در این روش، یک قرنیه مصنوعی از دندان (بیمار) بازسازی شده، و جهت تعویض قرینه آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد. این روش معذلک در حال جرح و تعدیل بوده و هنوز به طور کامل بکار برده نمی شود.

جراحی عضله چشم

این نوع عمل جراحی عوارضی را تصحیح می کند که به علت وجود مسائلی در عضلات چشمی، چشم ها با یکدیگر همتراز نمی باشند. عضلات خارج چشمی کوچک (small extraocular muscles) حرکات کره چشم را کنترل می نمایند. انحراف چشم یا لوچی متداول ترین بیماری چشمی است که با تصحیح عضلات چشم اصلاح می شود. عوارضی مانند نیستاگموس (حرکت غیر ارادی کره چشم) و سندرم دوئن (Duane syndrome) هم ممکن است به چنین اعمال جراحی احتیاج داشته باشند. این عمل های جراحی شامل تضعیف، محکم کردن، و یا تغییر موقعیت عضلات چشم، بر اساس بیماری زمینه ای می باشد.

جراحی های اوربیتال و اکولوپلاستیک

حدقه چشم (اوربیت)، حفره یا کاسه ای استخوانی است که در داخل آن چشم و ساختارهای متعلق به آن قرار دارند. گاهی اوقات، بروز مسائلی در کاسه چشم ممکن است عملکرد طبیعی چشم را تحت تأثیر قرار دهد. جراحی های اوربیتال و اکولوپلاستیک جهت اصلاح مسائل مربوط به پلک، دستگاه اشکی (اشک) و حدقه چشم انجام می شوند.

جراحی اکولوپلاستیک شامل، بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک است که در آن پلک بالا یا پایین، با برداشتن چربی زیر جلدی و یا پوست اضافی تغییر شکل می یابد. این روش اغلب در موارد تورم پلک ایدیوپاتیک انجام می شود. نتیجه دلخواه بعلاوه می تواند با تقویت تاندون و عضلات اطراف به دست آید. این نوع جراحی بعلاوه عمل لیفت یا بالا کشیدن پلک نامیده می شود.

عمل دیگری که تحت اسم لیفت پیشانی و یا عمل زیبایی کشیدن ابرو شناخته شده است، بالا بردن ابرو یا browplasty می باشد که یک عمل جراحی زیبایی بوده و در افرادی انجام می شود که ابروهای پایین و افتاده ای داشته به طوری که این افتادگی مانع دید شود. این عمل بعلاوه جهت از بین بردن خطوط روی پیشانی انجام می شود. عمل کانتال (Canthal) مانند کانتوپلاستی (canthoplasty) و کانتوتومی (شکاف گوشه چشم) (canthotomy) در هر یک یا هر دو گوشه چشم انجام می شود. کانتکتومی (Canthectomy) اشاره به عمل جراحی است که شامل برداشتن بافت از هر یک از دو گوشه چشم می شود. در کانتوتومی گوشه چشم به منظور کاهش فشار بیش از حد اوربیتال شکافته می شود.

عمل اکولوپلاستیک شامل جراحی ترمیمی پلک، در عوارضی مانند اکتروپیون و انتروپیون می باشد.

پروتز چشمی یک روش جراحی است که در آن چشم آسیب دیده، برداشته و بجای آن چشم مصنوعی کار گذاشته می شود.

تخلیه چشم بجز صلبیه (Evisceration) و تخلیه کل چشم یا انوکلئاسیون (enucleation) دو روشی هستند که برای برداشتن چشم آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند.

برداشتن تومورهای اوربیتال، بازسازی اوربیتال، اصلاح اشک بیش از حد، و غیره، در این دسته قرار می گیرند. در بعضی موارد، تمام چشم (انوکلئاسیون) از حدقه در آورده می شود. این روش جراحی در موارد شدید رتینوبلاستوما (نوعی سرطان نادر چشم است که در بچه ها دیده می شود)، آخرین مرحله از گلوکوم، التهاب شدید چشم (ophthalmia)، و کیست چشم مادرزادی انجام می شود. بلفارواسپاسم (چشم بر هم زدن بیش از حد) اغلب با جراحی بوتاکس درمان می شود. خالکوبی یا تاتو ابرو بعلاوه می تواند به اسم یک عمل جراحی زیبایی چشم در نظر گرفته شود که به طور فزاینده ای عمومیت یافته است. انجام این روش های جراحی بسیار آسان بوده و احتیاج به زمان زیادی نداشته و فرد می تواند بلافاصله کارهای روزانه خود را از سرگیرد!

مراقبت مناسب چشم بعد از عمل جراحی چشم جهت اطمینان از بازیابی سریع و بهبودی کامل بسیار اهمیت دارد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود بی خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه بیماری است.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1776

به "جراحی های متداول چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی های متداول چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید