همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری

به گزارش مجله تور مالزی، هلیکوباکتر پیلوری، یک باکتری ذره بینی است که موجب بروز عفونت در معده و روده شده و بیماری همانند التهاب معده و بیماری های سنگین تر گوارشی مانند زخم معده و دوازدهه، سرطان معده و یا لنفوم، را ایجاد میکند. بدن بیش از نمی از مردم جهان به این باکتری آلوده است.

همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری

عفونت اچ پیلوری

سال هاست که متخصصان پزشکی بر این باور بودند که زخم های گوارشی در اثر استرس یا غذاهای خاصی ایجاد می شوند. با این حال، پس از کشف عفونت اچ پیلوری، این نظریه به طور گسترده مورد بحث نهاده شد. مطالعه ای در خصوص بیماری هضم و کبد نشان می دهد که 60 تا تقریبا 100 درصد زخم های گوارشی با H. پیلوری همراه هستند. زخم ها تنها مسائل مرتبط با H. پیلوری نیستند.

Helicobacter pylori، که معمولاً به آن H. پیلوری گفته می گردد، نوعی باکتری است که معده و روده کوچک را آلوده می نماید و باعث ایجاد بیماری زخم معده می گردد و خطر ابتلا به سرطان معده و گاستریت را افزایش می دهد.

با این حال، انجمن سرطان آمریکا گفت که بیشتر مبتلایان به H. پیلوری در معده خود هرگز به سرطان معده مبتلا نمی شوند. در حقیقت، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، دو سوم از جمعیت دنیا دارای اچ پیلوری هستند. اما به دلایلی که هنوز درک نشده است، بعضی از افراد از عفونت اچ پیلوری زخم، گاستریت یا سرطان معده می گیرند.

معده دارای لایه ای از مخاط است که برای محافظت از آن در برابر اسید معده طراحی شده است. اچ پیلوری به این پوشش مخاط حمله می نماید و بخشی از معده را در معرض اسید قرار می دهد. باکتری ها و اسید با هم دیگر می توانند معده را تحریک نموده و باعث ایجاد زخم، گاستریت یا سرطان معده شوند.1

دلیل عفونت هلیکو باکتر پیلوری

هنوز معلوم نیست دقیقا چگونه عفونت های H. pylori توسعه می یابد. باکتری ها هزاران سال با انسان زندگی می نمایند. تصور می گردد که این عفونت ها از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد. همجنین رعایت نکردن بهداشت فردی امکان توسعه عفونت را دارد. H. pylori بعلاوه می تواند به وسیله تماس با آب آلوده یا غذا توسعه یابد.

اعتقاد بر این باکتری باعث ایجاد مسائل معده می گردد. وقتی باکتری هلیکو باکتر به داخل تخریب مخاطی معده نفوذ می نمایند و مواد شیمیایی را ایجاد می نمایند که اسید معده را خنثی می نمایند. این باعث می گردد که سلول های معده در مقابل اسید های گوارشی محافظت نشوند. اسید معده و هلیکو باکتر پیلوری با تخریب معده باعث ایجاد زخم معده یا دوازدهه می گردد که اولین قسمت آن روده کوچک شما است.2

علائم عفونت H.پیلوری

علائم عفونت H.pylori ممکن است شامل درد معده و التهاب، حالت تهوع و سرگیجه باشد. بسیاری از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری هیچ علامت مشخصی ندارند. اما علائم زخم معده ممکن است شامل درد شدید یا سوزش در ناحیه فوقانی شکم باشد. گاهی اوقات درد در شب یا هنگامی که معده خالی است، بدتر می گردد و با مصرف یک آنتی اسید به طور موقت تسکین می یابد اما ممکن است علائم دوباره عود نمایند و برگردند.

علائم گاستریت اغلب شامل درد در ناحیه فوقانی شکم، تهوع و استفراغ است. از آنجایی که احتمالاً مبتلایان به عفونت اچ پیلوری شش برابر بیشتر از سایر افراد به سرطان معده مبتلا می شوند درمان سریع هلیکوباکتر پیلوری می تواند به کاهش بروز عوارض ناشی از اچ پیلوری و خطر ابتلا به سرطان معده و سایر مسائل گوارشی یاری کند.1

درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری

برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری، پزشک باید یک تست تنفسی، آزمایش خون یا مدفوع را انجام دهد.

درمان هلیکوباکتر پیلوری شامل چندین دارو با حضور حداقل دو نوع آنتی بیوتیک برای پیروزیت در کشتن باکتری است.

داروی دیگر همواره جزو داروهای کاهش دهنده های اسید هستند. چرا چند نوع آنتی بیوتیک استفاده می گردد؟ منطق عقلی می گوید یک آنتی بیوتیک به تنهایی ممکن است که باکتری را از بین نبرد، بنابراین آنها معمولا از حداقل دو نوع در یک زمان استفاده می نمایند.

درمان معمول هلیکوباکتر پایلوری نیز معمولا شامل داروهای کاهش دهنده اسید مانند اسومپرازول، لانزوپرازول، امپرازول یا پنتوپرازول است، به خصوص اگر بیمار علائم زخم یا سوزش معده داشته باشد، بیسموت زیرالسیسیلات معمولا توصیه می گردد.

علاوه بر این، پزشک ممکن است داروهای هیستامین را قطع کند تا اسید معده کاهش یابد.

بنابراین صحبت از امکان مصرف 14 دارو یا بیشتر برای هر روز به مدت چند هفته است. حدود یک یا دو هفته پس از اتمام رژیم درمانی، پزشک شما احتمالا دوباره از شما تست خواهد گرفت تا ببیند آیا درمان نابودی هلیکوباکتر پیروز بوده است یا نه.

گاهی اوقات هنوز باکتری ها وجود دارند و بیماران باید دو هفته دیگر داروها را مصرف نمایند. تخمین زده شده است که حدود 20 درصد بیماران عفونت مجدد با این باکتری را تجربه خواهند کرد.3

عوارض عفونت H.پیلوری

عوارض مرتبط با عفونت اچ پیلوری عبارتند از:
سرطان معده
عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطرناک برای انواع خاصی از سرطان معده است.
التهاب آستر معده
عفونت اچ پیلوری می تواند معده را تحریک نموده و باعث التهاب (گاستریت) گردد.

زخم ها اچ پیلوری می تواند به پوشش محافظ معده و روده آسیب برساند. این امر به اسید معده امکان ایجاد درد (زخم) باز را می دهد. حدود 10٪ از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری به زخم مبتلا می شوند.

این عوارض احتیاج به درمان فوری پزشکی دارد. علائم احتمالی آن شامل موارد زیر است:

لرز یا تب

درد شدید معده

مدفوع تیره یا خونی

احساس سرگیجه یا ضعف

احساس ضعف یا تنگی نفس

استفراغ خونی یا قهوه ای رنگ.1

پیشگیری عفونت میکروب هلیکوباکتری

شما می توانید از ابتلا به عفونت میکروب هلیکوباکتری معده پیشگیری کنید. روش پیشگیری از این میکروب شبیه روش های پیشگیری از میکروب های دیگر است:

پس از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن دست های خود را بشوئید. به بچه ها خود نیز این کار را آموزش دهید.

از مصرف غذا یا آبی که سالم نیست،خودداری کنید.

از خوردن چیزی که به طور کامل پخته نشده است، خودداری کنید.

از خوردن غذایی که به وسیله افرادی که دست های خود را نمی شویند، تهیه شده، خودداری کنید.

اگر چه استرس، غذاهای تند و مصرف دخانیات باعث بوجود آمدن زخم معده نمی گردد، اما مانع از بهبودی سریع یا تشدید درد ناشی از زخم معده می گردد. در خصوص شیوه ها مدیریت استرس، بهبود رژیم غذایی و در صورت استعمال دخانیات، نحوه ترک سیگار با پزشک مشورت کنید.2

موارد احتیاط

اگر فکر می کنید که ممکن است عفونت هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید، قطعا ارزش تست باکتری را به زودی در خواهید یافت.

اگر علائم زیر را تجربه می کنید، قطعا باید به اورژانس مراجعه کنید :

مشکل بلع

درد مداوم یا شدید شکم

استفراغ خونین یا سیاه

استفراغ که شبیه پودر قهوه است

مدفوع سیاه قیری یا خونریزی

درد مداوم یا سوزش در ناحیه زیر دندان که پس از غذا خوردن، نوشیدن شیر یا مصرف آنتی اسیدها بهبود می یابد

اگر علائم یا نشانه های یک عفونت هلیکوباکتر پیلوری را ندارید، اما آزمایش مثبت است، بحث برانگیز است که آیا درمان ایده خوبی است یا نه.

اگر در حال حاضر هر نوع دارویی را مصرف می کنید یا مسئله ای در سلامتی دارید، قبل از هر مکمل نو یا غذا با پزشکتان مشورت کنید.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.drdr.ir

3.www.bartarinha.ir

منبع: راسخون
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1833

به "همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به عفونت اچ پیلوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید