بازسازی آپارتمان: بازسازی خانه قوام السلطنه در چه مرحله ای است؟

به گزارش مجله تور مالزی، به گزارش کارشناسان میراث فرهنگی، کار بازسازی و بهسازی خانه قوام السلطنه که اکنون به عنوان مرکز سینمای فارابی مورد استفاده قرار می گیرد به برترین شکل انجام شده است.

بازسازی آپارتمان: بازسازی خانه قوام السلطنه در چه مرحله ای است؟

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

در جلسه ای که دوشنبه 21 تیر، در محل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور دکتر عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دکتر اسکندر مختاری، ناظر سازمان میراث فرهنگی و مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونان و مدیران بنیاد سینمایی فارابی برگزار گردید، علیرضا تابش گفت:

از بدو مسئولیتم در بنیاد سینمایی فارابی، در کنار فعالیت های اصلی و راهبردی بنیاد و رسیدگی به امور سینماگران، دغدغه توجه به بنای تاریخی که بنیاد در آن فعالیت می نماید را داشتم، اواخر سال 93 در جلسه ای با آقای خسروآبادی- مدیرکل میراث فرهنگی تهران- از وی خواستم در بازسازی و بهسازی ساختمان بنیاد سینمایی فارابی - که هم یک مجموعه فرهنگی است و هم یک اثر ثبت ملی- به بنیاد کمک نمایند.

خانه قوام السلطنه برند فرهنگی بنیاد فارابی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت که خانه قوام السلطنه به عنوان برند فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی شناخته می گردد و حضور بنیاد فارابی در این ساختمان تاریخی، خود احتیاج به ثبت فرهنگی دارد؛ جایی که بیش از 30 سال خاطره جمعیِ مجموعه سینمای نوین ایران و هنرمندانش در آن ساختمان رقم خورده و چه افتخاری برای یک ساختمان تاریخی مهم تر و چه میراث فرهنگی بالاتر از این که عمارت تاریخی قوام السلطنه پس از پیروزی انقلاب محل رفت و آمد بزرگان سینمای ایران و محلی برای آموزش، پرورش و حمایت از فیلم سازان افتخار آفرین ایران بوده است.

علیرضا تابش اضافه نمود:

این بنا از دوره قبل از انقلاب کاربری فرهنگی تحت عنوان فرهنگسرای نوبهار داشته و بعد از انقلاب بنیاد سینمایی فارابی که یک نهاد فرهنگی و هنری است در اینجا مستقر شده است. گرچه در سال های گذشته توجه چندانی به ارزش های تاریخی و معماری بنا نشده بود، اما حالا به واسطه مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران در امر بازسازی و بهسازی این بنای ارزشمند، قدردان حمایت های دکتر علیزاده هستیم.

وظیفه بنیاد احترام به بنای تاریخی است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

خدمات ارزشمندی از سوی زیباسازی شهر تهران در سطح شهر تهران اجرا شده که ماهیت فرهنگی و هنری دارد، خوشبختانه در دوره مدیریت اخیر این سازمان توجه بسیار خوبی به حفظ و بازسازی میراث فرهنگی در منطقه ها تاریخی شهر تهران شده است. چرا که هویت و ارزش های اصلی شهر تهران همین فضاها و بناهای تاریخی است. بنابراین وظیفه ما به عنوان متولیان بنیاد فارابی احترام به این بنای تاریخی است و از کمک و مشارکت سازمان زیباسازی در این مورد استقبال شد. البته مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز از این طرح استقبال کرد که این حمایت جای تقدیر و تشکر دارد. با توجه به اینکه این عمارت در سه دهه گذشته به طور اصولی بازسازی نشده و اگر هم اقداماتی شده غیراصولی بوده است، به عنوان یکی از متولیان فرهنگی خرسندیم که در حال حاضر این بازسازی به صورت علمی و اصولی و با نظارت کارشناسان امر اجرا شده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اضافه نمود گه علیرغم بحران اقتصادی بنیاد در سال گذشته، با همکاری و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران به مسائل اساسی این ساختمان تاریخی توجه شد و البته ما نیز تعهداتی در قبال سازمان زیباسازی خواهیم داشت که شامل همکاری در حوزه های حمایت از تولیدات سینمایی مرتبط با شهر تهران، انتشارات، تألیف و ترجمه در حوزه تهران شناسی و... است. بعلاوه در جهت اهداف سازمان زیباسازی تهران، برای ثبت و ارائه خاطرات تصویری شهر تهران در آثار سینمایی، اعلام آمادگی می کنیم.

بازسازی بنای قوام السلطنه به نحو احسن اجرا شده است

در ادامه، اسکندر مختاری - کارشناس میراث فرهنگی - نیز با توجه به ارائه گزارش مصور از بازسازی و بهسازی بنیاد فارابی در این نشست، گفت:

امروز مشاهده گزارش تصویری بازسازی و بهسازی این بنا، پس از چند ماه کوشش تیم بازسازی و بهسازی، برایم بسیار لذت بخش بود و خرسندیم که کار به نحو احسن اجرا شده و ضروریات میراث فرهنگی در انجام کار رعایت شده است. در واقع فرآیند بازسازی و بهسازی ساختمان بنیاد فارابی با اصول علمی بازسازی اجرا شده و برخورد خوبی با این ساختمان تاریخی صورت گرفت. اساس و شالوده بنا حفظ شده و مهم تر این که از هدر دادن منابع اقتصادی و انسانی جلوگیری شد و این یک کار ماندگار است.

ضرورت تدوین دستورالعمل برای نگهداری بناهای تاریخی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در ادامه گفت: امروز در منطقه ها تاریخی شهر تهران شاهد هستید که بازسازی و بهسازی بناهای تاریخی در حال اجرا است، از جمله خانه اتحادیه، میدان بهارستان، میدان انقلاب، ناصرخسرو و... دیدگاه ما این است که بازسازی و احیای این اماکن سرمایه گذاری در حفظ چهره شهر تهران است؛ چرا که بناهای تاریخی آثاری فرهنگی و ماندگار برای همه مردم یک شهر و کشور است. بنابراین تا آنجا که بتوانیم سازمان میراث فرهنگی و نهادهای بهره بردار از بناهای تاریخی را در این امر کمک می دهیم.

عیسی علیزاده در ادامه اضافه نمود:

انتظار است که بهره برداران هر بنای تاریخی بعد از بازسازی و بهسازی، در حفظ و نگهداری آن بنا کوشا بوده و در صورت احتیاج به بازسازی، در اسرع وقت این کار را انجام دهند تا ساختمان مستهلک نگردد. پیشنهاد می گردد برای این مهم، دستورالعمل و مصوبه ای تدوین گردد که در طی سال های آینده نگهداری مناسب از بناها صورت پذیرد.

در این جلسه مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران نیز گفت که رویکرد سازمان زیباسازی شهر تهران حفاظت از میراث فرهنگی است و از دیدگاهی که مدیریت فعلی بنیاد فارابی در حفظ، بازسازی و بهسازی بنا داشتند، قدردانی می کنم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1921

به "بازسازی آپارتمان: بازسازی خانه قوام السلطنه در چه مرحله ای است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: بازسازی خانه قوام السلطنه در چه مرحله ای است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید