خواص اعجاب انگیز شیرشکلات

به گزارش مجله تور مالزی، شیر شکلات یکی از نوشیدنی های مغذی و خوشمزه است که به ویژه بعد از ورزش توصیه می گردد. تصور می گردد شیر شکلات حاوی قند و کالری زیادی باشد، اما در این مقاله به بیان ارزش غذایی شیر شکلات می پردازیم.

خواص اعجاب انگیز شیرشکلات
خوردن یا نوشیدن شیر شکلات برای بسیاری از افراد لذت بخش است. کاکائو منبع بسیاری از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها و مولکول هایی است که به کاهش فشار خون یاری می نماید. محصولات حاوی شکلات می توانند به صورت نسبی سرشار از کالری و چربی باشند. بنابراین بهتر است در مصرف آن ها تعادل را رعایت کنید.

شیر شکلات، شکلات سفید و یا نوشیدنی هایی که طعم شکلات دارند نیز ممکن است اندازه قند اضافه شده و کالری شان بالا باشد و بعلاوه در مقایسه با شکلات تلخ، کاکائو کمتری در آنها به کار رفته باشد. شیر را به عنوان منبع ساخت استخوان می شناسیم که حاوی مواد مغذی مانند ویتامین D، کلسیم، پتاسیم، کولین و ویتامین B12 است. متخصصان توصیه می نمایند بچه ها باید روزی 2 تا 3 فنجان لبنیات مصرف نمایند و این اندازه برای بزرگسالان نیز 3 فنجان است.

دریافت اندازه مناسب کلسیم می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان روده را تا حدود زیادی کاهش دهد. با این حال دریافت بیش از حد لبنیات و دیگر غذاهای حاوی کلسیم، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و تخمدان را افزایش دهند. شیر شکلات حاوی تمام مواد مغذی است که شیر در خود دارد. آیا شیر شکلات می تواند مزایای شیر و شکلات را با هم به بدن برساند؟

با این حال شکلاتی که برای درست کردن شیر شکلات استفاده می گردد معمولا بسیار فرآوری شده است، پودر شکلات شیرین شده در واقع تماما کاکائو نیست و مصرف آن برای بزرگسالان و بچه ها می تواند به هر دو گروه یاری کند تا اندازه دریافت لبنیات خود در طول روز را افزایش دهند.

بعضی تحقیقات نشان داده اند نوشیدن شیر شکلات بعد از ورزش می تواند برای ریکاوری عضلات مفید باشد. شیر شکلات می تواند قسمتی از یک برنامه غذایی سالم باشد، اما باید به صورت متعادل مورد استفاده قرار بگیرد.

شیر شکلات و اطلاعات تغذیه مربوط به آنیک فنجان شیر 1 درصد چربی حاوی 100 کالری، 2.3 گرم چربی، 1.5 گرم چربی اشباع، 13 گرم قند، 8 گرم پروتئین، 30 درصد احتیاج روزانه کلسیم، 12 درصد احتیاج روزانه پتاسیم، 18 درصد احتیاج روزانه ویتامین B12 و 25 درصد احتیاج روزانه ویتامین D است.

یک فنجان شیر شکلات 1 درصد چرب، حاوی 160 کالری، 2.5 گرم چربی اشباع، 1.5 گرم چربی غیر اشباع، حدود 18 تا 25 گرم قند، 8 گرم پروتئین، 30 درصد احتیاج روزانه کلسیم، 13 درصد احتیاج روزانه پتاسیم، 25 درصد احتیاج روزانه ویتامین D است و بعلاوه ویتامین B12 نیز دارد.

اندازه ویتامین ها و مواد معدنی شیر و شیر شکلات بسیار شبیه به هم هستند. شیر همانطور که گفته شد حاوی مواد مغذی استخوان ساز است و ویتامین B12 موجود در آن نیز از کامل ترین ها به شمار میرود. بین شیر معمولی و شیر شکلات تنها اندازهی تفاوت در اندازه قند و چربی وجود دارد.1

خواص شیر شکلات

خواص شیر شکلات برای ورزشکارانبا توجه به یک مطالعه که در سال 2012 در Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شد، به نظر می رسد که نوشیدن شیر شکلات به بدن شما یاری می نماید که پس از ورزش استقامتی ریکاوری گردد. این مطالعه دریافت که مصرف شیر شکلات کم چرب، درست پس از تمرین و دو ساعت پس از ورزش، به دلیل نسبت 4: 11 کربوهیدرات به پروتئین، مایعات و سدیم موجود در شیر شکلات برای ریکاوری عضله مطلوب است. انتخاب شیر شکلات با پروتئین بالاتر برای یاری به ریکاوری عضله پس از تمرینات و تامین احتیاجهای پروتئین افزایش یافته ورزشکاران نیز مفید است.

خواص شیر شکلات برای کاهش وزنپروتئین موجود در شیر شکلات (به خصوص شیر شکلات با پروتئین بالا) در هنگامی که سعی در کاهش وزن دارید، مفید است اما قند افزوده در شیر شکلات نه. بعضی مارک های شیر شکلات به دلیل قند افزوده، فقط در 1 فنجان تا 190 کالری و 27 گرم قند دارند. با این حال شیر شکلات بسیار تصفیه شده Fairlife در هر فنجان فقط 140 کالری و 12 گرم قند دارد (که همان اندازه قند موجود در شیر سفید کم چرب است) بنابراین گزینه بهتری برای کاهش وزن می باشد. بهتر از آن، شیر سفید خامه گرفته، شیر سفید بسیار تصفیه شده بدون چربی یا شیر سویای معمولی را امتحان کنید که هر کدام حاوی فقط 80 تا 90 کالری و 8 تا 13 گرم پروتئین در هر فنجان هستند.2

دیگر خواص شیر شکلات و شکلاتکاکائو غنی از زیر گروه هایی از فلاوونوئیدها است خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این خاصیت عمدتاً ناشی از ترکیباتی مثل اپی کاتچین، کاتچین و پروسیانیدین است. به گفته محققان کاکائوی غنی از فلاوونوئید خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد. بعلاوه کاکائو احتمالا موجب کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق و پلاکت ها می گردد و در نتیجه میتواند احتمال خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش دهد.

شکلات و کاکائو شادی آور است. این ماده در متابولیسم سروتونین، دوپامین و اندورفین که در ایجاد شادی و آرامش دخیل هستند، مشارکت می نماید. بعلاوه کاکائو آرامبخش و ضد افسردگی است. کاکائو انرژی بخش بوده و باعث از بین رفتن بی حالی، سختی های زایمان ، حاملگی و روماتیسم و … می گردد.

مشابه شیرهای بدون طعم، شیر شکلات هم خواص شیر را دارد، به طوریکه یک لیوان آن تامین نماینده 35 درصد از 800 میلی گرم کلسیم توصیه شده برای بچه ها 4 تا 8 ساله است. خواص کاکائوی تلخ از کاکائوی شیرین بیشتر است.

خواص شیر شکلات برای بچه هاشیر شکلات یک نوشیدنی است که خیلی از بچه ها بیشتر از شیر ساده دوست دارند. 91 درصد بچه ها 8 تا 13 ساله شیر شکلات را دوست دارند و 57 درصد بچه ها شیر شکلات را بیشتر از شیر سفید دوست دارند. مصرف شیر شکلات به عنوان میانوعده به بچه ها در مدرسه، از هدر دادن شیر به وسیله بچه ها جلوگیری می نماید.

مصرف شیرهای طعم دار در بچه ها موجب افزایش دریافت کلسیم و پروتئین در آنها می گردد. یک لیوان آن تامین نماینده 35 درصد از 800 میلی گرم کلسیم توصیه شده برای بچه ها 4 تا 8 ساله است.

بعضی از والدین نگران افزایش خطر پوسیدگی دندان در بچه ها، بخاطر شیر شکلات هستند. ولی مطمین باشید پوسیدگی دندان بخاطر شیر شکلات خیلی کمتر از خوراکی هایی مثل چیپس و کلوچه است. شیر شکلات های خانگی که اصلا شکر ندارند و موجب پوسیدگی نمی شوند.

مصرف شیر در سنین کودکی بسیار مهم است و اگر می بینید کودک شیر ساده دوست ندارد به او شیرهای طعم دار مثل شیر شکلات بدهید. حتی می توانید به جای نوشیدنی های گازدار و آبمیوه های صنعتی هم به او شیر شکلات بدهید.

کافئین موجود در شیر شکلات سبب می گردد تا با مصرف بیش از حد آن کلسیم در بچه ها دفع گردد و در عین حال اختلالات عصبی در بعضی از بچه ها بروز کند. بنابراین سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید و در حدی به او بدهید که احتیاجش به شیر تامین گردد. بعلاوه در تهیه شیر شکلات از کافئین، شکر و شربت ذرت و ساکاروز استفاده می گردد که می تواند تا حدی برای سلامتی مضر باشد و حتی موجب چاقی و دیابت او گردد.

یکی از خواص شیر شکلات برای بچه ها این است که بچه هایی که به لاکتوز شیر حساس هستند کاکائوی موجود در شیر سبب می گردد تا تحملشان نسبت به شیر بیشتر گردد.

پس به طور کلی شیر ساده خیلی بیشتر از شیر شکلات برای بچه ها مفید است. اما بچه های که شیر دوست ندارند یا فقط آبمیوه های مصنوعی می خورند می توانند شیر شکلات استفاده نمایند. در این صورت خواص شیر شکلات خیلی بهتر از نخوردن شیر یا خوردن آبمیوه های صنعتی است.3

پی نوشت:

1.www.seemorgh.com

2.www.jadidtarin.com

3.www.asanteb.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1820

به "خواص اعجاب انگیز شیرشکلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اعجاب انگیز شیرشکلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید