راهنمای کامل نحوه کاشت و پرورش گل لاله

به گزارش مجله تور مالزی، گل لاله یکی از زیباترین گل هایی است که می توانید بکارید. این گل با رنگ های بی نظیر و زیبا، تنوع بسیار زیادی دارد و یکی از محبوب ترین گل ها در سراسر جهان است. در ادامه در خصوص کاشت و پرورش گل لاله بیشتر بخوانید. اگر شما هم علاقه دارید باغچه خودتان را با این گل های زیبا تزئین کنید و می خواهید با نحوه کاشت و پرورش گل لاله در باغچه آشنا شوید، خبرنگاران مگ را در این مقاله همراهی کنید.

راهنمای کامل نحوه کاشت و پرورش گل لاله

کاشت لاله در باغچه خانه

هر کسی که علاقه زیادی به گل ها داشته باشد، از رفتن به جشنواره لاله ها که هر ساله در برخی از شهرها برگزار می شود استقبال می نماید. اما شاید همه این افراد نمی دانند که داشتن یک باغ لاله کوچک در حیاط خانه کار سختی نیست. هر کسی می تواند با کاشت و پرورش لاله ها در باغچه، چشم انداز ای تماشایی در حیات خانه ایجاد کند.

گل لاله بومی کوهپایه های رشته کوه هیمالیا و منطقه ها شرقی کشور ترکیه است و در منطقه های که زمستان های سرد و خشک و تابستان های بسیار گرم دارند به خوبی رشد می نماید. پرورش گل لاله کار نسبتاً آسانی است و این گل برای کاشتن در باغچه یک گزینه ایده آل است.

مهم ترین حقایق درباره گل لاله

1. گل لاله گونه ای است که برای اولین بار در دوران امپراتوری عثمانی شناخته شد. کاشت این گل هم سابقه ای طولانی دارد و به همان زمان برمی شود.

2. شارل دو لکلوز در دهه 1500 گل لاله را به هلند وارد کرد. در هلند، این گل ها به موضوعی محبوب برای هنرمندان و گیاهی محبوب برای ثروتمندان تبدیل شدند.

3. در قرن هفدهم محبوبیت گل لاله به قدری زیاد شد که این گل ها به یک کالای گران بها تبدیل شدند.

4. هلند بزرگ ترین پرورش دهنده گل لاله در جان است.

5. امروزه می توانید گل های لاله را در هر رنگی به جز آبی مشاهده کنید. در گذشته که این گل ها با روش های سنتی پرورش داده می شدند فقط دو رنگ داشتند؛ زرد و قرمز.

6. گل های لاله علاوه بر رنگ های متنوع، از نظر تعداد و ظاهر گلبرگ ها هم بسیار متنوع هستند؛ گلبرگ های تک رنگ یا چند رنگ، گلبرگ های چین دار، دندانه دار یا ساده و گل هایی با یک ردیف یا دو ردیف گلبرگ. همین تنوع باعث می شود گزینه های زیادی برای انتخاب داشته باشید.

7. گل لاله برگ هایی سبز و ساقه ای گوشتی، توخالی، بنفش و بی برگ دارد.

8. لاله قرمز به عنوان یک نماد برای ابراز عشق شناخته می شوند.

نحوه انتخاب پیاز گل لاله

درون پیاز گل لاله یک جنین گیاهی وجود دارد که فقط منتظر است تا زمان رشد فرا برسد و رشد کند. هنگام انتخاب پیاز گل لاله، باید پیازهای چاق و سفت را انتخاب کنید و از انتخاب پیازهای نرم و شل خودداری کنید. پیازها را قبل از پاییز بخرید و آن ها را در پاییز بکارید. البته از آن جا که این پیازها خیلی زود جوانه می زنند باید در زمستان منجمد شوند. باید از پیازهای لاله در کیسه های پلاستیکی و در مکانی سرد نگهداری کنید و نباید برای نگهداری آن ها از کیسه های پلاستیکی بهره ببرید.

مناسب ترین مکان برای کاشت گل لاله

گل لاله سایه زیاد و آفتاب زیاد را نمی پسندد. این گل ها آفتاب بعدازظهر و مقداری سایه را ترجیح می دهند. خاک آن ها باید رطوبت کم و زهکشی مناسبی داشته باشد و کمی اسیدی و حاصلخیز باشد. برخی از گونه های لاله ساقه های بلندی دارند. اگر می خواهید این گونه ها را پرورش دهید، باید پیاز آن ها را در فاصله 10 تا 15 سانتی متر از یکدیگر بکارید و از آن ها در برابر بادهای شدید محافظت کنید.

برای کاشت پیاز باید مقدار مناسبی از سطح خاک را خاک ورزی (شخم زدن یا زیرورو کردن خاک) کنید و مقداری کمپوست به آن اضافه کنید. قبل از مخلوط کردن خاک با کمپوست، باید به مقدار ای کمپوست روی خاک بریزید که یک لایه 5 تا 10 سانتی متری از آن ایجاد شود.

نحوه آماده کردن خاک برای کاشت گل لاله

خاکی که کیفیت میانه و زهکشی مناسبی داشته باشد برای کاشتن لاله ایده آل است. برای آنالیز مقدار مواد مغذی موجود در خاک و بعلاوه سنجش pH آن، باید آزمایش خاک را انجام دهید. سطح pH خاک باید کمی اسیدی تا خنثی و بین 6 تا 7 باشد. اگر خاک به اصلاح احتیاج داشت، از کمپوست یا مالچ های طبیعی برای اصلاح آن بهره ببرید. برای اینکه خاک سبکی داشته باشید که بافت متراکمی نداشته باشد، می توانید مقداری شن یا ماسه به خاک اضافه کنید.

نحوه کاشت گل لاله

کاشت گل لاله در باغچه و حتی کاشت گل لاله در گلدان و پرورش آن در فضای بسته کار آسانی است.

مکانی از باغچه را انتخاب کنید که آفتاب گیر باشد و خاک آن زهکشی مناسبی داشته باشد. خاک را تا عمق 30 سانتی متر خاک ورزی کنید. مقداری کود و کمپوست به خاک اضافه کنید و آن ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست داشته باشید. پس از آماده سازی خاک برای کاشت،

باید چاله های مورد احتیاج برای کاشت پیازها را حفر کنید. عمق چاله ها باید سه برابر طول پیازها باشد. باید روی پیاز را به مقدار دو برابر ارتفاع خودش با خاک بپوشانید. برای نمونه، اگر پیاز 5 سانتی متر ارتفاع دارد، باید عمق گودال بیشتر از 15 سانتی متر باشد تا بیشتر از 10 سانتی متر روی پیاز با خاک پوشانده شود.

اگر می خواهید لاله ها را برای تزئین حاشیه باغچه بکارید، باید پیازها را در گروه های ده تایی و با فاصله حداقل 5 سانتی متر از یکدیگر بکارید. هنگام کاشت پیاز، باید انتهای نوک تیز پیاز رو به بالا باشد. پس از کاشت پیازها، آن ها را با آب زیاد آبیاری کنید. بعلاوه برای محافظت از پیازها در برابر آفت ها و سایر عوامل آسیب رسان، سطح خاک را با مالچ طبیعی بپوشانید.

نحوه نگهداری از لاله

برای اینکه کاشت گل لاله در باغچه یا گلدان یک تجربه موفقیت آمیز باشد، رعایت چند نکته در نگهداری از گل لاله ضروری است.

  • اگر در منطقه ای زندگی می کنید که حداقل هفته ای یک بار باران می بارد، گل لاله به آبیاری احتیاج ندارد. البته در شرایطی که به مقدار کافی باران نمی بارد، باید هفته ای یک بار گل لاله را آبیاری کنید. این برنامه آبیاری می تواند به بهتر شکوفا شدن گل ها و بعلاوه جلوگیری از پژمردگی سریع آن ها یاری کند.
  • خاک کاملاً خیس، برخی از سیستم های آبیاری و باران های تابستانی می توانند به گل لاله آسیب بزنند. خاک بیش از حد مرطوب می تواند بروز بیماری ها و عفونت های قارچی را در پی داشته باشد که می توانند باعث پژمردگی گل ها بشوند. پوست خردشده درخت کاج، ماسه، شن یا هر ماده زبر و کمی درشت دیگر می تواند به بهبود زهکشی خاک یاری کند و سرعت آن را افزایش دهد.
  • هم زمان با آغاز رشد برگ های گل لاله، باید گیاه را تغذیه کنید. برای تغذیه گیاه، از همان کودی بهره ببرید که برای کاشت پیاز استفاده نموده اید و بعد از کوددهی گیاه را به خوبی آبیاری کنید.
  • پس از گل دهی، باید برگ های گل لاله نزدیک به 6 هفته روی گیاه بمانند. گل لاله برای دریافت انرژی لازم برای گل دهی در سال آینده به این برگ ها احتیاج دارد. وقتی برگ ها زرد شدند می توانید آن ها را از گیاه جدا کنید.
  • برخی از گونه های بزرگ تر گل لاله را باید هر سال بکارید و نمی توانید پیاز آن ها را تا سال بعد نگهداری کنید.

چند نکته درباره هرس گل لاله

اگر گل لاله هرس نشود، محتمل است قسمت های سالم گیاه هم دچار پوسیدگی بشود. برای هرس گل لاله و اطمینان از حفظ سلامت گیاه بعد از هرس، باید اقدامات ویژه ای انجام دهید.

  • بعد از گل دهی، 3 هفته وقت دارید تا گل را از گیاه جدا کنید و بعد از این مدت ریزش گلبرگ ها آغاز می شود.
  • محتمل است برخی از این گلبرگ ها بعد از ریزش لابه لای برگ ها گیر نمایند و باعث ایجاد کپک شوند. در این شرایط، قبل از اینکه پیازهای تازه گیاه به مقدار کافی رشد نمایند، گیاه از بین می رود. این پیازها برای تغذیه و رشد به برگ ها احتیاج دارند.
  • برای اینگه گل های لاله بعد از اینکه آن ها را از گیاه جدا کردید ماندگاری بیشتری داشته باشند، ساقه گل ها را به صورت مورب قطع کنید و دوسوم بالایی آن ها را در روزنامه بپیچید. گل ها را درون یک گلدان قرار دهید و آن را با آب خنک پر کنید. باید گل ها یک تا دو ساعت در این گلدان بمانند. بعد از این مرحله باید روزنامه را بردارید و دوباره ساقه ها را مقداری کوتاه کنید. با این روش، گل های لاله حداقل تا یک هفته تازه می مانند.
  • زمانی که گل ها شکوفه هستند ساقه ها را جدا کنید. پس از هرس گیاه و نگهداری از گل های جداشده در گلدان، گل ها کاملاً شکوفا می شوند.

پرورش لاله در گلدان

نحوه پرورش گل لاله در گلدان با نحوه کاشت و نگهداری آن در باغچه هیچ تفاوتی ندارد. شما به یک گلدان بسیار بزرگ و مقداری خاک مخلوط گلدان که زهکشی مناسبی داشته باشد احتیاج دارید. پس از اینکه گیاه به خواب رفت، شرایطی فراهم کنید تا گیاه خشک شود. باید گلدان را تا بهار در مکانی خشک و خنک قرار دهید. حتی می توانید قبل از فرا رسیدن زمستان گودالی مناسب حفر کنید، گلدان را درون گودال بگذارید و روی آن را با خاک بپوشانید. هم زمان با فرا رسیدن بهار گلدان را از زیر خاک خارج کنید و آن را در مکان مناسبی قرار دهید.

آفت ها و بیماری های رایج

گل لاله در معرض ابتلا به برخی از بیماری ها و هجوم برخی از آفت ها قرار گرفته است. برخی از آفت هایی که معمولاً گل لاله را مورد هجوم قرار می دهند عبارتند از: لیسه (گونه ای جانور نرم تن)، حلزون و کرم لوله ای. البته پیاز گل لاله هم غذای مورد علاقه سنجاب ها، خرگوش ها، موش ها و گروهی از جوندگان به نام وُل است. برخی از بیماری های رایجی که معمولاً گل لاله دچار آن ها می شود عبارتند از:

  • پوسیدگی پایه یا پوسیدگی پیاز که ابتدا پیاز گیاه دچار آن می شود اما بعد از مدتی به سایر قسمت های گیاه هم سرایت می نماید.
  • کپک خاکستری که نوعی بیماری قارچی است و معمولاً روی گلبرگ ها و ساقه گل لاله تأثیر می گذارد. این بیماری رشد گیاه را محدود می نماید و باعث بدشکل شدن گیاه می شود.
  • ویروس شکستگی گل لاله که یکی از گونه های ویروس موزائیک است. این ویروس باعث بروز تغییر رنگ در گل ها و برگ ها و ایجاد آسیب های ظاهری در آن ها می شود.

زمان گل دهی گل لاله

از نظر گیاه شناسی، گل لاله یک گیاه پایا و چندساله است. این ویژگی گل لاله به علت هیبریداسیون (دورگه سازی) آن است که سابقه آن به قرن ها پیش برمی شود. اما بیشتر افراد گل لاله را به عنوان یک گیاه یک ساله پرورش می دهند و هر سال در پاییز پیاز آن را می کارند.

از طرفی دیگر، در همه اقلیم ها نمی توان شرایط آب وهوایی منطقه های را که گل لاله بومی آن جا است فراهم کرد. در برخی از منطقه ها کوهستانی که آب وهوایی شبیه به زادگاه گل لاله دارد، می توان گل لاله را به خوبی پرورش داد. معمولاً گل دهی گل لاله از اوایل اردیبهشت آغاز می شود و تا اوایل اوایل مرداد ادامه دارد.

مدت زمان مورد احتیاج برای رشد گل لاله

پیاز لاله به 8 تا 16 هفته زمستان مصنوعی احتیاج دارد و باید در این مدت آن ها را در مکانی خنک نگه دارید. پس از آغاز فصل بهار، بین یک تا سه هفته طول می کشد تا پیاز کاشته شده جوانه بزند. پس از جوانه زدن، بین 15 تا 30 روز طول می کشد تا جوانه به یک گیاه گل دار تبدیل شود.

چشم انداز پایانی

لاله ها چشم انداز ای تماشایی خلق می نمایند که هر بیننده ای از تماشا آن لذت می برد. هر ساله در منطقه ها مختلف دنیا جشنواره های گل لاله برگزار می شود و افراد زیادی از تماشای گونه های مختلف و رنگارنگ لاله ها در کنار یکدیگر خاطره ای زیبا برای خود می سازند. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این گل های زیبا بیشتر آشنا کنیم و هر نکته ای را که ضروری است برای کاشت، پرورش و نگهداری از آن ها بدانید ارائه دهیم. امیدواریم که بتوانید از تماشای لاله هایی که خودتان پرورش داده اید لذت ببرید.

منبع: Parenting

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2026

به "راهنمای کامل نحوه کاشت و پرورش گل لاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نحوه کاشت و پرورش گل لاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید