رای تخریب سینما ایران به میراث ابلاغ شده است
به گزارش مجله تور مالزی، خبرنگاران : معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران می گوید: با ابلاغِ حکمِ تخریب سینما ایران در لاله زار به میراث فرهنگی از سوی دیوان عدالت اداری، برای به دست آوردن راهکاری مناسب با هدف حفظ این سینمای تاریخی و قدیمی، جلسه ای رسمی در وزارتخانه میراث فرهنگی برگزار می گردد.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، گورستان سینماهای جهان یا همان پایتخت منقرض شده سینما در کشور این روزها منتظر دعوای حقوقی بین میراث فرهنگی و مالک خود است تا قدرت فرهنگ و پول را بسنجد؛ هر چند میراث فرهنگی نه تنها هنوز فرصت ثبت ملی خیابان لاله زار را با آن همه قدرت تاریخی و فرهنگی اش به دست نیاورده و به جز چند بنای منحصربفردتر، هیچ کدام از بناها و ساختمان های واجد ارزش تاریخی و فرهنگی این خیابان را ملی ننموده است، اما هستند بناهای قدیمی و جداره های تاریخی زیادی که نیازمند ثبت ملی هستند.
اقدامی که می توان آن را دست کم به عنوان یک فرصت برای خریدنِ زمان با هدف جلوگیری از تخریب بنا حساب کرد. هر چند تا همین لحظه قرار داشتنِ نامِ سینمای قدیمیِ ایران در فهرست آثار واجد ارزش شورای عالی معماری و شهرسازی راهی برای رد و بدل کردن نامه های قضایی و قانونی برای رسیدن به نتیجه ای بوده که از حضور لحظه ای لودرها و تخریب این سینما مانند خانه های قدیمی زیادی که یک شبه نابود شدند، جلوگیری می نماید، اما پایان این فرصت هم روزی تمام می گردد تا اگر میراث فرهنگی پیروز نبود، حرکتِ چنگک لودرها آغاز گردد.
با انتشار خبر حکم دیوان عدالت اداری برای سینمای قدیمی ایران در لاله زارِ تاریخی نه تنها فعالان میراث فرهنگی نسبت به آن واکنش نشان دادند که فعالان حوزه سینما نیز واکنش های اعتراضی زیادی نسبت به این تصمیم و حکم دیوان عدالت اداری داشتند، برای سینمای حدود 80 ساله ای که تبدیل بخشی از ان به ساندویچ فروشی و سروصدای زیادی که برای ان به پا شد، میراث فرهنگی کوشش نکرد تا با ثبت ملی ان، راه را برای آسیب های بیشتر به این بنا مسدود کند.
برای حفاظت از سینما ایران کوشش می کنیم
اکنون مرتضی ادیب زاده - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - در گفت وگو با ایسنا می گوید: با ابلاغِ رای دیوان عدالت اداری به میراث فرهنگی برای حکم تخریب این سینما، کارشناسانِ این سازمان، واجد ارزش بودن آن را از سوی میراث فرهنگی به دیوان عدالت اداری اعلام کردند که ان رای نیز ابطال شد.
او با بیان این که چهارشنبه 26 آذر قرار است در جلسه ای در وزارتخانه میراث فرهنگی شرایط این سینما و احتمال تخریب آن آنالیز گردد، ادامه می دهد: قرار است در آن جلسه راهکارهای مناسب، برای جلوگیری از تخریب آن آنالیز گردد. در هرصورت این سینما در جداره خیابان لاله زار به عنوان یک فضای تاریخی قرار گرفته است، به همین دلیل حساسیت زیادی نسبت به آن داریم و حفاظت از ان خواهیم بود.
وی با اشاره به این که مالک این سینما در حدود دو سال گذشته درخواست تخریب و نوسازی این سالن سینما را داده بود، اظهار می نماید: در آن موقع با استعلام شهرداری از میراث فرهنگی، اعلام کردیم این ملک نباید تخریب گردد، با این وجود مالک همچنان پیگیر تخریب ان بود و با شکایت به دیوان عدالت اداری، اکنون حکم تخریب ان را گرفته است.
از فعالیت سینما ایران تا وقتی جای خود را به لودرها می دهد!
کتابِ سال سینمای ایران درباره سالن های سینمای ایران که توسط عباس بهارلو گردآوری شده است،در سال 1381 سینما ایران را دومین سینمای دائمی پایتخت معرفی نموده و درباره آن این طور اورده است: دومین سینمای دایمی تهران با نام ایران در دوم اردیبهشت 1306 به جای کافه قنادی اوگانف (در محل فعلی سینما البرز واقع در لاله زار) افتتاح شد. موسسان سینما ایران آرنولد یاکوبسون و الکساندر لوین بودند. یاکوبسن و شریکش با افتتاح سینما ایران، رقیب اصلی علی وکیلی و گراند سینما بودند. فیلم تاریخ بشریت در دو سری و ده پرده از نخستین فیلم هایی است که در سینما ایران به نمایش درآمد و به مشتریان بابت خرید هر بلیت یک فنجای چای مجانی هم داده می شد.
داوود قهردار - عکاس و پژوهشگر سالن های سینما - نیز در گفت وگو با ایسنا درباره این سالن سینمای قدیمی می گوید: سینما ایران را یاکوبسون و الکساندر لوین در لاله زار احداث کردند. در واقع یاکوبسون پس از آشنایی با لوین، سینما ایران را در محل فعلی سینما البرز احداث کرد و در دوم اردیبهشت 1306 آن را افتتاح کردند، بعد از مدتی آن ها سالنِ تئاترِ یک زوج دکتر را خریداری نموده و سالن سینما ایران را در سال 1319 در ان مکان می سازند و حتی نام ایران را از آن طرف خیابان به سالنِ جدید منتقل می نمایند و فعالیتِ سالنِ قبلی سینما همچنان با نام البرز ادامه پیدا می نماید.
وی که پژوهش و عکاسی بر روی سالن های سینما را از دوره قاجار تا 1400 انجام داده و نتیجه پژوهش هایش در قالب کتابی با عنوان سینماهای تهران به زودی منتشر می گردد، ادامه می دهد: سینما ایران در ان زمان جزو لوکس ترین، بزرگترین و مطرح ترین سالن های سینما در تهران و به خصوص در دهه بیست و سی بوده است و پس از ان سینماهایی مانند رکس، کریستال و متروپل ساخته می گردد.
او با اشاره به این که در سال 1335 راج کاپور - هنرپیشه معروف هندی به ایران می آید و فیلم آقای 420 را در این سینما افتتاح می نماید، می افزاید: در سال 1337 نیز فیلم طوفان در شهر ما ساخته ساموئل خاچیکیان اکران می گردد و این کار باعث شلوغی بیش از حد در جلوی این سینما می گردد.
قهردار با اشاره به این که یاکوبسن در سال 1339 در گذشت، اضافه می نماید: سال 1341 وارثانِ وی این سینما را به دو نفر دیگر یعنی مهدی حق گو و اسحاق زنجانی می فروشند.
او با بیان این که فعالیتِ سالنِ این سینما در سال 1370 به دستور وزارت ارشاد و به دلیل فرسودگی زیاد لغو می گردد، ادامه می دهد: در چند سال گذشته در ورودی این سالنِ سینما، دکه ای آغاز به فعالیت کرد که ساندویچ و آبلیمو می فروخت و حتی در سالنِ انتظار آن نیز یک مغازه ساندویچی فعال بود که آن نیز در طول یکی دو سال گذشته تعطیل شد.
منبع: اقتصادنیوز