سرویس کردن رادیاتور شوفاژ ؛ هواگیری و علت نشتی و گرم نشدن آب

به گزارش مجله تور مالزی، چقدر درباره سرویس کردن رادیاتور شوفاژ می دانید؟ به قول معروف، افراد دست به آچار به خوبی با مسائل مربوط به شوفاژها آشنا هستند، ولی چند درصد هستند که درباره تعمیر و نگهداری درست و به موقع رادیاتورهای خانه هنوز چیزی نمی دانند؟ باید پاسخ دهیم: بسیار!

سرویس کردن رادیاتور شوفاژ ؛ هواگیری و علت نشتی و گرم نشدن آب

تعمیر و نگهداری از رادیاتور شوفاژ و اطمینان از کارآمد بودن آن نه تنها برای ایجاد فضایی راحت در خانه بلکه برای صرفه جویی در هزینه های بلند مدت نیز کاری اجتناب ناپذیر است. اینکه بتوانید هرگونه مسائل مربوط به رادیاتور شوفاژ را برطرف کنید، نشان دهنده این است که می توانید در ماه های سرد سال به سرعت خانه خود را گرم کنید.

در حالی که برای نصب سیستم گرمایش مرکزی به یک متخصص احتیاج دارید، اما برای سرویس و نگهداری از رادیاتور شوفاژ می توانید خود به تنهایی دست به کار شوید. در همین امتداد، ما در این مقاله آموزش های لازم در خصوص هرگونه مشکل مرتبط با رادیاتور را در اختیارتان قرار می دهیم، با ویکی ساختمون همراه باشید.

سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

در زیر یک به یک به مسائل رایج رادیاتورها اشاره و نحوه برطرف آن را بیان می داریم:

وسائل مورد احتیاج:

  • آچار فرانسه
  • پیچ گوشتی (دو سو و چهار سو)
  • انبر دست
  • آچار آلن

هواگیری شوفاژ

1- هنگامی که آب گرم وارد رادیاتور شد، سیستم گرمایش مرکزی (معمولاً پکیج) خود را خاموش کنید.

2- سپس باید کلید هواگیری مخصوص رادیاتور را پیدا کنید. این ابزاری است که دریچه رادیاتور را باز و بسته می نماید. اگر نمی توانید این کلید را پیدا کنید، می توانید آن را خریداری نموده یا به عنوان راه حلی دیگر، بهتر است از یک پیچ گوشتی یا انبردست بهره ببرید.

3- کلید هواگیری را درون شیر قرار دهید که معمولاً در یکی از دو انتهای بالای رادیاتور قرار گرفته است.

4- کلید را به اندازه ای بچرخانید که دریچه کمی باز گردد. در این زمان هوا به آرامی خارج می گردد. اگر به همراه هوا آب هم از دریچه خارج شد، نشان دهنده این موضوع است که کلید را بیشتر چرخانده اید.

5- هنگام خارج شدن هوای به دام افتاده زمان آن رسیده که دوباره شیر را محکم کنید.

6- هم اکنون می توانید سیستم گرمایش مرکزی خود را دوباره روشن کنید تا آنالیز کنید که رادیاتور در حالت عادی کار می نماید و اینکه هیچ نشتی وجود نداشته باشد.

7- پس از اتمام کار، باید اطمینان حاصل کنید که فشارسنج بر روی سیستم گرمایشی هنوز در محدوده پیشنهادی سازنده قرار گرفته است. اگر این گونه نیست، به وسیله شیر تخلیه، آب اضافی را وارد سیستم کنید تا فشار آب تنظیم گردد.

نشت آب شوفاژ

در زمان سرویس کردن رادیاتور شوفاژ، نشت آب ممکن است در چندین مکان رخ دهد:

1- در خود رادیاتور: خوردگی یا آسیب دیدن هسته رادیاتور می تواند علت نشت آب باشد. اگر مقدار نشت آب متوسط و زیاد است، شاید لازم باشد رادیاتور خود را تعویض کنید. نشتی رادیاتور در یک زنجیره قرار گرفته است، به این معنا که هزاران نوع شدت نشت ممکن علت های مختلف داشته باشند.

2- در شیلنگ ها یا خطوط: سوراخ ها یا ترک های موجود در شیلنگ ها و خطوط حنک نماینده می تواند باعث نشت مایع گردد. سن عامل مهمی در اینجا است: این شلنگ ها با گذشت زمان شنماینده می شوند و آغاز به ترکیدن می نمایند.

3- در نقاط اتصال شلنگ: اگر گیره های شیلنگ شل شده و یا در حال شکستن هستند، خنک نماینده تحت فشار منجر به نشت آب می گردد. اگر شیلنگ های رادیاتور به اندازه کافی شل شوند، می توانند کاملاً پرشده و باعث نشت آب شوند. ممکن است لازم باشد که در صورت زنگ زدگی، گیره های شیلنگ را محکم نموده یا آن ها را تعویض کنید.

شنیدن صدا از شوفاژ

نگران نباشید، در زمان سرویس کردن رادیاتور شوفاژ شنیدن صدا از رادیاتور اتفاقی کاملاً طبیعی است. در زیر بعضی از دلایلی که ممکن منجر به این عامل گردد آورده شده است:

1- شنیدن صدای سوت به دلیل سرعت جریان آب ایجاد می گردد. این صدا معمولاً نشان می دهد که آب بیش از حد در رادیاتور جریان دارد. با چرخاندن کامل شیر رادیاتور می توان این مسئله را حل کرد.

2- صدای تیک تیک رادیاتور کاملاً طبیعی است و احتیاجی به توجه ندارد، این صدا تنها به دلیل گرم و سرد شدن شوفاژ است.

3- صدای شنیدن ضربه معمولاً در اثر نصب نادرست ترموستاتیک رادیاتور می باشد. ممکن است مشکل این باشد که جریان سوپاپ ها به اشتباه تغییر نموده است (به خصوص اگر رادیاتور جدیدی نصب نموده اید).

گرم نشدن شوفاژ

1- مشکل در سیستم گرمایش مرکزی: این بدان معنی است که در واقع سیستم گرمایش مرکزی خانه شما به درستی کار نمی نماید. اگر فقط یکی از رادیاتورها گرم می شوند، این می تواند نشانه ای از وجود یک مسئله بزرگتر باشد. همچنین باید آنالیز کنید که آیا چیزی در خصوص سیستم گرمایش مرکزی شما غیرعادی به نظر می رسد یا خیر؟ آیا صدای خاصی ایجاد می نماید؟ در این مورد بهتر با یک کارشناس در تماس باشید.

2- عدم هواگیری: یکی دیگر از موارد شایع، عدم هواگیری است. هوا می تواند در رادیاتورهای شما گیر بیفتد و باعث گردد که رادیاتور در پایین گرم اما در قسمت بالا سرد گردد. در صورت بروز این مورد، ممکن است لازم باشد شوفاژ خانه را هواگیری کنید.

3- مشکل در شیرهای رادیاتور: اطمینان حاصل کنید که هر دو شیر در ورودی و خروجی رادیاتور باز است و اگر سوپاپ ترموستاتیک دارید مطمئن شوید که رادیاتور روشن است. میزان درجه حرارت را آنالیز کنید، اگر حرارت کم باشد، مشکل یا در بسته بودن شیر خروجی و در نتیح توقف آب گرم و یا رسوب رفتن و هرز شدن شیرها است.

اهمیت سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

نگهداری از رادیاتور شوفاژ به صورت دوره ای، به طول عمر بیشتر آن یاری شایانی می نماید. همچنین تمیز کردن سطوح بیرونی شوفاژ با مواد شوینده و استفاده از سرکه برای سطوح داخلی، در بهینه کار کردن رادیاتور بسیار مؤثر است.

هرگز هنگام تعمیر رادیاتور، خود را در معرض خطر قرار ندهید. به یاد داشته باشید که رادیاتورها ممکن است از آب بسیار گرم انباشه باشند، بنابراین در زمان سرویس آنها جوانب احتیاطی را رعایت کنید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 952

به "سرویس کردن رادیاتور شوفاژ ؛ هواگیری و علت نشتی و گرم نشدن آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرویس کردن رادیاتور شوفاژ ؛ هواگیری و علت نشتی و گرم نشدن آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید