سلول خورشیدی شب کار طراحی و فراوری شد ، فراوری برق با تابش گرما

به گزارش مجله تور مالزی، دانشمندان سلولی فتوولتائیک طراحی کردند که در شرایط ایده آل شب حدود 50 وات نیرو در مترمربع انرژی فراوری می نماید یعنی حدود یک چهارم انرژی فراوری شده توسط یک پنل خورشیدی معمولی در طول روز.

سلول خورشیدی شب کار طراحی و فراوری شد ، فراوری برق با تابش گرما

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محققان در حال فراوری نمونه های اولیه از سلول های خورشیدی هستند که در طول شب انرژی فراوری می نمایند. البته هم اکنون میزان این انرژی کم است، اما محققان امیدوارند که بتوانند به زودی توان مصرفی و کارآیی آن را بهبود بخشند.

محققان در این مورد می گویند: این سلول جدید شبیه به روش یک سلول خورشیدی معمولی کار می نماید، فقط برعکس آن. جسمی که نسبت به محیط اطرافش گرم باشد، گرما را به شکل نور مادون قرمز از خود ساطع می نماید. این در حالی است که یک سلول خورشیدی معمولی در مقایسه با خورشید خنک است، بنابراین نور را جذب می نماید. فضا واقعا سرد است، بنابراین اگر شما یک جسم گرم دارید و آن را به سمت آسمان بگیرید، گرما را به سمت آسمان ساطع می نماید. صد ها سال است که مردم از این پدیده برای خنک شدن در شب استفاده می نمایند. در پنج سال گذشته، دانشمندان علاقه زیادی به دستگاه هایی نشان داده اند که می توانند این کار را در طول روز انجام دهند.

دستگاه های دیگری با نام ترموریدیتیو (thermoradiative) یا تابش حرارتی وجود دارد که با تابش نور به اطرافش انرژی فراوری می نماید. محققان کشف نموده اند که از این دستگاه ها برای دریافت حرارت هدر رفته از موتور ها استفاده نمایند. این سلول ترموریدیتیو زمانی که در آسمان شب قرار می گیرد، از خود نور مادون قرمز ساطع می نماید، زیرا گرم تر از فضای اطراف خود است.

محققان می گویند: یک سلول خورشیدی به طور منظم با جذب نور خورشید انرژی فراوری می نماید که باعث می گردد ولتاژ در داخل دستگاه ایجاد و جریان الکتریسیته فراوری گردد. در این دستگاه های جدید، به جای جریان الکتریسیته نور ساطع می گردد و جریان و ولتاژ برق در جهت مخالف حرکت می نماید، ولی با این همه باز هم انرژی فراوری می گردد. در واقع موادی که در این دستگاه جدید استفاده شده متفاوت است، اما قوانین فیزیکی که در هر دو به کار رفته یکی است.

از آنجا که این نوع سلول خورشیدی جدید به طور بالقوه می تواند در طول شبانه روز کار کند، گزینه بسیار خوبی برای تعادل شبکه برق در چرخه شبانه روز به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 869

به "سلول خورشیدی شب کار طراحی و فراوری شد ، فراوری برق با تابش گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول خورشیدی شب کار طراحی و فراوری شد ، فراوری برق با تابش گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید